Każdego dnia spotykam menedżerów, którzy z jednej strony chcieliby ułatwić pracę swoim podwładnym, a z drugiej chcieliby uczynić ich bardziej skutecznymi zawodowo. Każdy z nich chciałby umieć łapać złoty środek między byciem stanowczym a łagodnym.

 

Każdego dnia spotykam menedżerów, którzy z jednej strony chcieliby ułatwić pracę swoim podwładnym, a z drugiej chcieliby uczynić ich bardziej skutecznymi zawodowo. Każdy z nich chciałby umieć łapać złoty środek między byciem stanowczym a łagodnym.

 

Menedżer asertywny, albo prawdziwie asertywny, bo często nie rozumiemy czym naprawdę asertywność jest, to ten, który działa w zgodzie ze sobą, własnymi przekonaniami, potrzebami (i firmy, którą reprezentuje) i robi to w sposób partnerski.

Dzięki temu pracuje z większym komfortem, a co więcej - buduje ten komfort w swoim zespole.

 

My często boimy się asertywności, uważając, że jest ona wbrew ludziom, że nasze NIE czyni u nich stratę. Jeśli jednak menedżer dobrze zrozumie czym jest asertywność i jak dokładnie reagować  asertywnie, to doświadczy tego, że ludzie cenią sobie jego stanowczość, a gubią się przy jego uległości, bierności, manipulacji czy agresji.

 

Co, jeśli pracownik prosi menedżera o urlop w konkretnym terminie, i ten mówi TAK, a za chwilę przychodzi kolejny i kolejny pracownik i menedżer mówi im wszystkim TAK. To ciekawa jestem jak bardzo z uległości menedżera zadowolony będzie ten jeden co o urlop nie prosił…

 

Asertywność to umiejętność, która służy menedżerowi do tego by budować relacje partnerskie ze swoim zespołem, relacje oparte na odpowiedzialności i otwartości. To wartość dla każdego pracownika, choć czasami wolałby, aby szef zachował się ulegle ;). Asertywny menedżer to wartość dla każdej organizacji, mówi wprost, otwarcie wyraża poglądy, dzięki czemu firma, w której pracuje może mieć do niego zaufanie, może wierzyć, że będzie działał odpowiedzialnie i nie będzie siedział cicho narażając firmę na koszty błędnych decyzji.

 

Jednak bycie prawdziwie asertywnym wymaga pewnej pracy nad sobą, nas swoim myśleniem, przekonaniami, emocjami i uczenia się komunikacji spełniającej warunki asertywnej. To proces. Kiedyś warto go zacząć.

 

Wydaje się, że zacząć trzeba od autodiagnozy swoim mocnych i słabych stron w asertywności. W ostatniej mojej książce: Asertywny Menedżer znajdziesz  opracowane przeze mnie narzędzie do autodiagnozy asertywnych mocy i asertywnych słabości menedżera. Skład się ono z 60 pytań, odpowiadając na które dowiesz się jak z Twoją asertywnością, z rozumieniem jej, korzystaniem z niej w bardzo różnych sytuacjach i w kontaktach z różnymi osobami. Cała książka, którą z resztą z głębi serca polecam, wyjaśnia mnóstwo kwestii dotyczących tego co warto i jak u siebie rozwijać, żeby być w pełni asertywnym menedżerem i jak budować asertywne komunikaty. Mnóstwo przykładów z różnorodnych firm i organizacji. Więc również wyjaśnienie wszystkich wątpliwości, które będziesz miał korzystając z tego narzędzia auto diagnostycznego.

 

Autorka: dr Joanna Rajang, wykładowczyni na studiach podyplomowych Psychologia w Biznesie

 

Czytaj więcej