Czego się dowiesz?

W poszukiwaniu zatrudnienia bardzo ważne jest nie tylko aktywne przeglądanie ofert na portalach ogłoszeniowych czy też wizyta w agencji pośrednictwa lub lokalnym Urzędzie Pracy. Poza dobrymi chęciami i otwartością na pracę, kandydat musi dysponować również dobrze przygotowanymi dokumentami w postaci CV, listu motywacyjnego czy portfolio. Dodatkowym elementem, który może przekonać pracodawcę o przyjęciu danego kandydata na stanowisko, jest podanie o pracę. Jak je napisać, aby zwiększyć swoją szansę na zdobycie upragnionego etatu?

Czym jest podanie o pracę?

Podanie o pracę to dokument, który dla pracodawcy jest jasnym sygnałem, że kandydatowi faktycznie zależy na pracy w danej firmie. Co istotne, podanie przesyła kandydat starający się o zatrudnienie w przedsiębiorstwie, w którym nie toczy się w danym momencie jawna rekrutacja. To jedna z głównych różnic między podaniem o pracę a listem motywacyjnym, który przesyła się na wyraźne życzenie rekrutera.

Jak napisać podanie o pracę i co powinno zawierać?

Osoba, która chce przesłać do wybranej firmy podanie o pracę, powinna dopilnować, by dokument spełniał wymogi formalne. Nie może w nim zabraknąć takich elementów jak:

  • dane osobowe kandydata (imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail),
  • data i miejsce utworzenia podania,
  • dane adresata (firmy) czy podpis.

Warto również zachować odpowiednią strukturę dokumentu (taką samą jak w przypadku listu motywacyjnego) oraz pamiętać o odpowiednich zwrotach grzecznościowych. Ponadto, na wszelki wypadek, dobrze też zamieścić w podaniu klauzulę o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych.

Finansowo-prawny

Jeśli chodzi o właściwą treść podania, kandydat powinien przede wszystkim przedstawić swoją prośbę o zatrudnienie na konkretnym stanowisku. Konieczne jest właściwe umotywowanie tej prośby. Z jednej strony kandydat powinien wyjaśnić, dlaczego zależy mu na pracy w tej konkretnej firmie i na określonym stanowisku, z drugiej – przedstawić argumenty przemawiające za zatrudnieniem go. W tym celu osoba składająca podanie o pracę musi przedstawić posiadane doświadczenie, wykształcenie oraz umiejętności, które pozwolą jej na skuteczne wykonywanie nowych obowiązków zawodowych.  

 

W podaniu o pracę kandydat powinien również przedstawić własne oczekiwania co do zatrudnienia w danej firmie – mowa niekoniecznie o kwestiach finansowych, ale np. o zakresie obowiązków czy możliwościach rozwoju. To ułatwi osobie odpowiadającej za obszar rekrutacji zadecydowanie, czy warto zaprosić kandydata na rozmowę. 

Czego nie powinno zawierać podanie o pracę?

Warto jednocześnie wiedzieć, czego nie umieszczać w podaniu o pracę. Po pierwsze – należy unikać błędu, który jest nagminnie popełniany również w przypadku CV czy listu motywacyjnego. Mowa o podawaniu i opisywaniu doświadczenia oraz umiejętności, które nie są w żaden sposób związane z pracą na danym stanowisku.

 

Jeśli np. kandydat szuka zatrudnienia jako przedstawiciel handlowy, a na samym początku swojej drogi zawodowej pracował w gastronomii, to informacja o doświadczeniu zdobytym w tej branży jest zbędna. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy osoba składająca podanie potrafi udowodnić, że np. praca na zupełnie innym stanowisku lub w innej branży pozwoliła na zdobycie umiejętności, które przydadzą się w nowej firmie. 

Konieczne jest zadbanie o odpowiednią formę

O ile treść podania o pracę jest zdecydowanie najważniejsza, to warto również pamiętać o zachowaniu odpowiedniej formy dokumentu – i nie chodzi jedynie o umieszczenie elementów wskazanych wyżej, takich jak dane osobowe czy dane adresata. Konieczne jest również stosowanie grzecznościowych zwrotów językowych, a całe pismo powinno mieć charakter formalny. Dodatkowo warto zadbać o interpunkcję i ortografię – podanie zawierające błędy może być już na starcie odrzucone.  

 

Nie można też zapominać o tym, by podawane dane kontaktowe były aktualne i nie zawierały literówek. W innym wypadku osoba decyzyjna w danej firmie może nie mieć możliwości skontaktowania się z kandydatem i zaproszenia go na rozmowę. 

Jak napisać podanie o pracę: jaki format wybrać?

W przypadku podania o pracę, przesyłanego do pracodawcy drogą elektroniczną, dokument powinien zostać zapisany w formacie .pdf lub .doc. Aby treść dokumentu prezentowała się przejrzyście, poszczególne jego akapity warto uwypuklić wcięciem w tekście. Aby podanie lepiej wyglądało, należy zastosować justowanie, czyli formowanie bloku tekstu poprzez wyrównanie położenia jego wierszy do obu marginesów jednocześnie.

 

Jeżeli zaś chodzi o wielkość czcionki, w pismach formalnych dla tekstu zasadniczego odpowiednie będzie 12 pkt, zaś dla nagłówków czcionka może być nieco większa (14 pkt). Do oficjalnych pism, takich jak podanie o pracę odpowiedni będzie czytelny i prosty font, taki jak "Calibri", "Arial" lub "Times New Roman". Odpowiednia długość tekstu powinna mieć nie więcej niż 3/4 strony, czyli mniej niż CV. W takim przypadku tym bardziej należy zadbać o selekcję informacji, a także zwięzłość i czytelność przekazu.

Załączniki. Co warto zamieścić?

Lista załączników, dołączona do podania o pracę, może zwiększyć szansę na rozmowę kwalifikacyjną w danej firmie. Dobrym pomysłem jest m.in. przesłanie referencji od poprzednich pracodawców.  
 

Równie cenne jest załączenie certyfikatów poświadczających nabyte umiejętności i uprawnienia podczas kursów czy szkoleń zawodowych, takie jak kurs języka angielskiego czy obsługa specjalistycznych maszyn.

 

Podsumowując – dobrze napisane podanie powinno mieć krótką formę, oficjalny charakter, a także zwięzłą i konkretną treść, zawartą w przejrzystych i zrozumiałych słowach.

Zobacz więcej

Jeśli interesują Cię inne porady, zobacz spis wszystkich artykułów z sekcji "Jak napisać CV".

 

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o studiach na Uczelniach WSB Merito, wybierz odpowiedni produkt: