Studia dla humanistów. Podpowiedzi dla niezdecydowanych
Absolwenci klas humanistycznych mają prawdopodobnie największy wybór spośród wszystkich abiturientów, jeśli chodzi o rekrutację na studia. Mogą aplikować zarówno na kierunki typowo humanistyczne, jak i na studia społeczne czy artystyczne. Poniżej kilka nieoczywistych podpowiedzi dla tych, którzy nie mogą zdecydować się na konkretny kierunek.
Design w biznesie
To bez wątpienia ciekawa alternatywa dla wszystkich kierunków typowo artystycznych. Design w biznesie to propozycja dla osób, które kochają sztukę i uwielbiają proces twórczy, ale chcą zdobyć też podstawową wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii. Dzięki takiemu połączeniu są w stanie bez problemu prowadzić później własną działalność gospodarczą. To niezwykle ważne, ponieważ wielu absolwentów kierunków artystycznych ma problem z funkcjonowaniem na rynku sztuki; często nie potrafią się na nim odnaleźć i zarabiać na swojej pasji. Design w biznesie to także propozycja dla osób, które wprawdzie samodzielnie nie tworzą, ale chcą pracować w instytucjach kultury, zwłaszcza w działach finansowania.
Prawo i psychologia w biznesie
To dwa kolejne kierunki, które mogą zaciekawić humanistów. Są to kierunki specjalistyczne, pozwalające odnaleźć na rynku pracy własną niszę. Absolwenci tych kierunków znajdą zatrudnienie przede wszystkim w firmach konsultingowych. Prawnicy świetnie sprawdzą się na stanowiskach związanych z analizą umów międzynarodowych, z kolei psycholodzy najczęściej zatrudniani są w dziale HR. Wiedza z zakresu ekonomii i zarządzania świetnie uzupełnia w tym przypadku podstawowy kierunek i pozwala na szybsze odnalezienie się w dużym przedsiębiorstwie.
Administracja publiczna
Administracja to kierunek znacznie mniej popularny niż np. prawo, jednak obecnie osoby aplikujące na studia mają do wyboru wiele ciekawych specjalności. Jedną z najbardziej przyszłościowych jest bez wątpienia e-administracja, głównie ze względu na zmieniające się przepisy i postępującą cyfryzację. Interesujące mogą być także specjalności związane z PR czy zarządzaniem. Sposób funkcjonowania administracji zmienia się na naszych oczach; dokonuje się profesjonalizacja zarówno w sferze zarządzania administracją publiczną, jak i w sferze wizerunkowej. Z tego względu specjaliści z tego zakresu są coraz częściej poszukiwani w urzędach i instytucjach publicznych.