1. Jak wypożyczyć książki?
- Wyszukaj potrzebną książkę w katalogu. Aby zamówić książki do odbioru musisz zalogować się na swoje konto biblioteczne zgodnie z instrukcją.
- Jeśli książka ma sygnaturę "Wolny dostęp" możesz ją zamówić do odbioru w Bibliotece lub całodobowych Książkomatach.
- W godzinach otwarcia Biblioteki - podejdź do regału kierując się napisami z nazwami i numerami działów, wybierz potrzebne książki i podejdź z nimi do dyżurującej bibliotekarki lub skorzystaj z selfchecka.
- Aby wypożyczyć książki będziesz potrzebować legitymacji studenckiej.
- Na swoim koncie możesz mieć wypożyczonych 15 książek.
2.Jak skorzystać z elektronicznych zasobów (e-booki, bazy danych, inne)?
BAZY DANYCH:
Nasza biblioteka zapewnia zdalny dostęp do zakupionych przez uczelnię baz danych. Jakie to bazy? Sprawdź w zakładce Zasoby. Dostęp do baz jest możliwy tutaj: BAZY DANYCH. Zaloguj się jak do Extranetu / Intranetu.
Większość baz danych można przeszukać poprzez Multiwyszukiwarkę oraz zakładkę "Polskie ebooki" w naszym katalogu bibliotecznym.
E-BOOKI W KATALOGU BIBLIOTECZNYM:
1. W katalogu Biblioteki Uniwersytetu WSB Merito w Chorzowie (https://prolib.chorzow.merito.pl/) istnieje możliwość zdalnego wypożyczenia e-booków zakupionych przez Bibliotekę.
2. Funkcja wypożyczelni e-booków dostępna jest wyłącznie dla zalogowanych użytkowników.
3. W celu odszukania e-booków w katalogu należy posłużyć się filtrem Format e-booka oraz zaznaczyć pole: pdf
4. Jeśli e-book jest dostępny do wypożyczenia należy kliknąć "Wypożycz on-line".
5. Wypożyczony e-book jest od razu dostępny na indywidualnym koncie bibliotecznym. Treść e-booka dostępna jest bezpośrednio z poziomu konta.
6. Nie jest możliwe pobieranie, kopiowanie ani drukowanie treści e-booków.
7. Maksymalny czas wypożyczenia: do 28 dni dla e-booków oznaczonych jako Wypożyczalnia oraz do 3 godzin dla e-booków oznaczonych jako Czytelnia.
8. Po tym terminie e-book zostaje automatycznie zwrócony z konta, nie są naliczane należności za przetrzymanie. Zwrotów można dokonać również samodzielnie, w dowolnym momencie.
9. E-booki podlegają prolongatom oraz rezerwacjom w takim samym zakresie jak w przypadku książek papierowych.
3. Z czego możesz skorzystać w czytelni?
W czytelni zgromadziliśmy zbiory, z których możesz skorzystać na miejscu. Jeśli chcesz uczyć się w domu masz możliwość skserowania (fotografowania) potrzebnej literatury.
Znajdziesz u nas:
- encyklopedie i słowniki
- podstawowe podręczniki (oklejonych czerwonym odblaskowym paskiem)
- czasopisma i gazety.
Przed wypożyczeniem materiałów z czytelni do skserowania poprosimy Cię o pozostawienie legitymacji studenckiej.
W czytelni skorzystasz także z komputerów z dostępem do internetu oraz drukarki.
4. Jak zamówić książkę, która jest Ci potrzebna, ale teraz jest wypożyczona?
- 1 krok - zaloguj się na swoje konto biblioteczne zgodnie z instrukcją
- 2 krok - w elektronicznym katalogu wyszukaj potrzebną książkę
- 3 krok - jeśli przy egzemplarzu widnieje sygnatura "Niedostępny", możesz wybrać opcję „Zarezerwuj”.
Kiedy książka zostanie zwrócona, otrzymasz powiadomienie mailowe i będziesz mógł wskazać dogodne miejsce jej odbioru - w Bibliotece lub Książkomacie. W każdej chwili możesz także zrezygnować z rezerwacji.
Jeśli wypożyczona przez Ciebie książka zostanie zarezerwowana przez innego użytkownika również zostaniesz o tym poinformowany mailowo - dalsze przedłużenie terminu jej zwrotu nie będzie wtedy możliwe.
5. Jak samodzielne przedłużyć termin zwrotu książek?
- 1 krok - zaloguj się na swoje konto biblioteczne zgodnie z instrukcją
- 2 krok - wejdź na swoje konto biblioteczne i z lewego menu wybierz zakładkę "Prolongaty"
- 3 krok - kliknij "Prolonguj" przy poszczególnych wypożyczonych tytułach lub wybierz opcję "Prolonguj wszystkie".
Możesz też skontaktować się z biblioteką mailowo lub telefonicznie.
Możesz wykonać maksymalnie 5 prolongat każdego tytułu, chyba że inny użytkownik dokona jego rezerwacji.
6. Jak zwrócić wypożyczone książki?
- Oddaj książki dyżurującej bibliotekarce. Nie musisz tego robić osobiście, Podczas zwrotu książek w Bibliotece legitymacja studencka nie jest wymagana.
- Jeśli nie możesz przyjść do Biblioteki w godzinach jej otwarcia, skorzystaj z całodobowych wrzutni bibliotecznych:
- Wrzutnia automatyczna - od razu zwraca książki z konta. Sprawdź jak z niej skorzystać.
- Wrzutnia tradycyjna - wystarczy zostawić książki w wolnym okienku a zostaną zdjęte z konta przez bibliotekarza w najbliższym dniu roboczym.
Inne pytania
Książkomaty to urządzenia służące do całodobowego odbioru zamówionych w Bibliotece książek. Znajdują się na parterze budynku przy ul. Sportowej 29 - odpowiednio przy auli A i B.
Jak z nich korzystać? Sprawdź instrukcję.
Na Twoim koncie może znaleźć się łącznie 15 książek.
Do jednej skrytki książkomatu mieści się maksymalnie 5 książek. Jeśli zamówisz więcej lub są w większym formacie, zajmą odpowiednią liczbę skrytek - pamiętaj aby podczas odbioru opróżnić je wszystkie!
Urządzenie do samodzielnego wypożyczania i zwrotu książek znajduje się bezpośrednio w naszej Bibliotece.
Aby z niego skorzystać konieczna jest legitymacja studencka!
Wypożyczenia:
1. Włóż legitymację do czytnika i poczekaj aż otworzy się Twoje konto;
2. Połóż na tacce do trzech książek, które chcesz wypożyczyć;
3. Kliknij wypożycz - książki pojawią się na Twoim koncie.
Zwroty:
1. Włóż legitymację do czytnika i poczekaj aż otworzy się Twoje konto;
2. Połóż na tacce do trzech książek, które chcesz zwrócić;
3. Kliknij zwrot- książki znikną z Twojego konta, możesz je odłożyć na wózku obok.
Korzystając z urządzenia możesz także przedłużyć termin zwrotu wszystkich książek znajdujących się na Twoim koncie.
Wrzutnia to urządzenie do samodzielnego, całodobowego zwrotu książek. Znajduje się w korytarzu na pierwszym piętrze, przy pokoju nr 130. Jak zwrócić książki?
1. Włóż legitymację do czytnika i poczekaj aż otworzy się Twoje konto
LUB
1. Wybierz przycisk "Otwórz" jeśli nie masz ze sobą legitymacji;
2. Wkładaj książki do otworu POJEDYNCZO! I poczekaj aż zostaną wciągnięte przez taśmę i znikną z Twojego konta.
Automatyczne powiadomienia z systemu bibliotecznego są wysyłane gdy:
- zbliża się termin zwrotu wypożyczonych książek,
- zamówiona lub zarezerwowana przez Ciebie książka jest gotowa do odbioru,
- wypożyczona przez Ciebie książka została zarezerwowana przez inną osobę,
- gdy mija termin ważności rezerwacji na książkę,
- przekroczyłeś termin zwrotu wypożyczonych książek.
Tutaj! Zajrzyj do Regulaminu systemu biblioteczno–informacyjnego oraz do Regulaminu wewnętrznego.
Zgłoś się do nas! Zadzwoń albo napisz do nas wiadomość. Wszystkie konta naszych studentów powinny znaleźć się w naszej bazie, czasem musimy je tylko aktywować.
Jeśli nie pamiętasz hasła do swojego konta, także możemy wygenerować nowe.
Warto pamiętać o przedłużeniu terminu zwrotu, ponieważ system biblioteczny nalicza należności za przetrzymanie książek w kwocie 1zł za każdy dzień opóźnienia za każdy wypożyczony egzemplarz. Opłaty należności należy dokonać przelewem na indywidualny numer konta "kary" widoczny w Extranecie a do nas przesłać potwierdzenie.
Jeśli jednak już zdarzyło Ci się przegapić termin, skontaktuj się z nami a na pewno znajdziemy najkorzystniejsze rozwiązanie.
EbookpointBiblio to zewnętrzna baza wydawnictwa Helion. Nasza Biblioteka posiada wykupiony dostęp do wybranych książek z jej oferty - można je znaleźć poprzez zakładkę "Polskie ebooki" w katalogu bibliotecznym lub bezpośrednio w bazie.
Aby mieć możliwość wypożyczania i czytania ebooków należy założyć w niej swoje indywidualne konto i logować się wyłącznie przy użyciu wyżej wymienionych linków.