Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku   menedżer zarządzania zakupami.

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 168
Liczba zjazdów: 11
Liczba semestrów: 2
ZAKUPY I ICH ZNACZENIE W ORGANIZACJI
(8 godz.)
  • Funkcja i rozwój zakupów w organizacji
  • Proces zakupów w organizacji 
  • Cykl zaopatrzenia w przedsiębiorstwie 
  • Rynek i czynniki kształtujące funkcję zakupów 
  • Uwarunkowania wewnętrzne a funkcja zakupów
  • Typy postępowań zakupowych

Zdobędziesz  aktualną wiedzę z zakresu zarządzania procesem zakupowym w organizacji oraz dowiesz się, jak prognozować zakupy  
i jaki wpływ ma to na inne procesy w firmie. 

SOURCING I STRATEGIE SOURCINGOWE
(8 godz.)
  • Określenie zakresu projektu sourcingowego, plan komunikacji, mapowanie interesariuszy, określenie wymagań biznesowych; 

  • Analiza zewnętrzna (rynek, dostawcy, modele kosztowe); 

  • Analiza wewnętrzna (ewolucja wydatków, historia cen, analiza ryzyka, kontrakty); 

  • Analiza Portfolio - Macierz Kraljica; 

  • Analiza konkurencyjności - 5 sił Portera; 

  • Strategie i taktyki sourcingowe; 

  • Kryteria wyboru dostawców; 

  • Sustainable sourcing - wyzwania i trendy zakupowe dotyczące zrównoważonego rozwoju; 

Nauczysz się identyfikować i klarownie określać potrzeby biznesowe, zdobędziesz także umiejętność analizy rynku, dostawców oraz modeli kosztowych, co pozwoli lepiej dopasować strategię sourcingową do celów organizacji. 

STRATEGIE ZAKUPOWE
(8 godz.)
  • Pojęcie i miejsce zakupów w zarządzaniu strategicznym 

  • Rodzaje strategii zakupowych  

  • Procedura formułowania i wdrażania strategii  w organizacji  

Poznasz aktualne strategie zakupowe, metody ich formułowania oraz wdrażania w organizacji. 

RYZYKO W ZAKUPACH
(8 godz.)
  • Ryzyko i zarządzanie ryzykiem – podejście praktyczne  

  • Zagrożenie a ryzyko. Jak odróżnić i stosować w zakupach?  

  • Profil ryzyka  

  • Rodzaje ryzyka – podstawa przygotowania narzędzi  

  • Dojrzałość zarządzania ryzykiem w zakupach. Zrozumienie, gdzie jesteś dziś i co należy zrobić, aby rozwinąć swój potencjał?  

  • Powody braku zainteresowania ryzykiem – zasada tailoringu w budowaniu programów i procesów zarządzania ryzykiem  

  • Proces zarządzania ryzykiem Goodman Risk Management. Omówienie każdego z 7 kroków procesu wraz z przykładami narzędzi.  

  • Reguła 5K – zasada tworzenia programów i procesów zarządzania ryzykiem  

  • Ocena ryzyka dostawcy – podstawowy proces zarządzania ryzykiem w zakupach  

  • Supplier Risk Index oraz Supplier Risk Profile – jako podstawowe metody oceny i segmentacji ryzyka dostawców  

Otrzymasz kompleksową wiedzę z zakresu zarządzania ryzykiem, zrozumiesz i poznasz sposoby tworzenia procesów i zarządzania ryzykiem, dowiesz się w jaki sposób budować plany przeciwdziałania 
i redukcji ryzyka a także będziesz potrafił rozróżnić ryzyko od zagrożenia.

OGRANICZENIE KOSZTÓW W ZAKUPACH
(8 godz.)
  • Metody ograniczające koszty oraz sposoby ich wdrożenia w organizacji 

  • Kumulacje zakupów  

  • Optymalne wielkości partii zakupowej  

  • Koszty odsetek  

  • Zysk płynący z zakupu większej partii materiału  

  • Możliwość generowania oszczędności z tytułu uproszczenia procesów logistycznych 

Zdobędziesz wiedzę na temat skutecznych metod ograniczania kosztów zakupów i poszukiwania optymalnych rozwiązań dla swojej organizacji. 

WYCENA WARTOŚCI RELACJI Z DOSTAWCAMI
(8 godz.)
  • Zarządzanie relacjami z dostawcami SRM (Supplier Relationship Management) 

  • Korzyści płynące z wdrożenia SRM  

  • Ocena potencjału dostawcy 

  • Narzędzia oceny SRM  

  • Controlling relacji z dostawcami 

Dowiesz się jak wycenić potencjał dostawcy oraz jak wybrać odpowiedniego dostawcę do SRM. 

ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE DZIAŁEM ZAKUPÓW
(8 godz.)
  • Menedżer jako lider zespołu 

  • Znaczenie przywództwa w zarządzaniu działem zakupów 

  • Przywództwo sytuacyjne a etapy rozwoju zespołu 

  • Organizacja pracy zespołowej 

  • Style zarządzania oraz style komunikacji 

  • Narzędzia ewaluacji pracowników 

  • Planowanie,  kontrola i rozliczanie pracy pracowników zespołu 

  • Zarządzanie zmianą i konfliktami w zespole 

 

Dowiesz się jak skutecznie zarządzać zespołem zakupowym.  

 

DOBÓR CZŁONKÓW ZESPOŁU ZAKUPÓW
(8 godz.)
  • Analiza potrzeb kompetencyjnych 

  • Proces rekrutacji 

  • Rola działu personalnego i jego wsparcie w procesie rekrutacji 

  • Analiza i opis stanowiska pracy oraz budowa profilu kandydata do pracy w zakupach 

  • Metody, techniki oraz narzędzie selekcji 

  • Zatrudnienie oraz adaptacja na stanowisku pracy 

Dowiesz się jak budować zespół zakupowy przy wsparciu o takie narzędzia jak np. macierz kompetencji. 

ZARZĄDZANIE KATEGORIĄ W ZAKUPACH
(8 godz.)
  • Proces zarządzania kategoriami zakupowymi według modelu PRIME™ (Plan, ReviewAnalyse, Identify an idea, Move the idea forward, Evaluate and improve). 

  • Narzędzia stosowane w modelu PRIME™ 

 

Dowiesz się jak metodycznie budować i zarządzać kategorią zakupową. 

NEGOCJACJE W ZAKUPACH
(32 godz.)
  • Strategie negocjacyjne a strategie zakupowe 

  • Negocjacje a relacje krótko i długoterminowe 

  • Techniki i taktyki w negocjacjach zakupowych 

  • Typologia osobowości w kontaktach z dostawcami i klientami 

  • Asertywność w negocjacjach  

  • Kluczowe umiejętności negocjacyjne - z certyfikatem Franklin University  

 

Zdobędziesz niezbędne umiejętności wspomagające w procesie negocjacji z różnymi typami dostawców.

KRYTERIA DOBORU I OCENY DOSTAWCÓW
(8 godz.)
  • Analiza rynku dostawców 

  • Analiza informacji o dostawcach 

  • Analiza ofert i ich selekcja 

  • Kryteria  i metody oceny dostawców 

  • Zarządzanie bazą dostawców 

  • Ocena okresowa dostawców 

 

Dowiesz się jak pozyskiwać informacje oraz jak oceniać dostawcę według właściwych kryteriów oceny i mierników efektywności. 

PRAWNE ASPEKTY ZAWIERANIA UMÓW HANDLOWYCH
(8 godz.)
  • Rodzaje umów zakupowych 

  • Najważniejsze czynniki zabezpieczenia interesów nabywcy 

  • Pułapki w zawieraniu kontraktów handlowych 

Dowiesz się jak zabezpieczyć zakup produktów lub usług przez zastosowanie właściwych zapisów w umowach. 

ZARZĄDZANIE ZAKUPAMI W PROJEKTACH
(16 godz.)
  • Różnice w zarządzaniu zakupami na potrzeby np. produkcji a zakupami na potrzeby projektu 

  • Metodyki zarządzania projektami (PRINCE2, PMBok™) a realizacja zakupów 

  • Agile a zakupy 

  • Procesy i narzędzia wspierające zarządzanie zakupami w projektach 

Dowiesz się na czym polega project procurement management. 

PROCEDURY CELNE W HANDLU MIĘDZYNARODOWYM.
(10 godz.)
  • Polityka kontraktów, warunki dostaw Incoterms , wybór środków transportu
  • Spedycja i usługi transportowe
  • Procedury, stawki i taryfy celne

Dowiesz się na jakie czynniki z punktu widzenia zakupów powinno zwrócić się uwagę w przypadku importu produktów i doboru odpowiednich procedur celnych. 

ZARZĄDZANIE ŁAŃCUCHEM DOSTAW
(8 godz.)
  • Istota, cele i uwarunkowania w zarządzaniu łańcuchami dostaw 

  • Techniki i technologie w zarządzaniu łańcuchami dostaw  

  • Organizacja i zarządzanie dostawami 

Poznasz aktualne trendy i uwarunkowania w temacie zarządzania łańcuchem dostaw. 

ZARZĄDZANIE ZAPASAMI
(8 godz.)
  • Ekonomiczno-organizacyjne aspekty zarządzania zapasami 

  • Uwarunkowania wyboru systemu zarządzania zapasami 

  • Systemy sterowania zapasami 

  • Zarządzanie zapasami w systemie planowania potrzeb materiałowych 

  • Zarządzanie zapasami w koncepcji produkcji (pull, just in time) 

  • Planowanie zapasów w łańcuchach dostaw 

Dowiesz się jak zarządzać oraz optymalizować zapasy w firmie. 

PRACA NAD PROJEKTEM
(6 godz.)

Przygotujesz pracę pisemną w ramach projektu praktycznego na wybrany do analizy w projekcie temat z zakresu zarządzania zakupami. Pisząc pracę i pracując nad projektem ściśle współpracujesz z wykładowcą prowadzącym. Konsultacje odbywają się w czasie seminarium oraz mogą być prowadzone drogą mailową, telefoniczną lub osobiście poza zajęciami. Dzięki temu masz możliwość uzyskania wszechstronnej pomocy i feedbacku, co sprzyja efektywnemu przebiegowi procesu nauki i tworzenia projektów. 

 

Ocena końcowa jest średnią trzech ocen: z projektu, prezentacji oraz obrony. 

Forma zaliczenia
Projekt grupowy w formie case study
Obrona projektu na egzaminie końcowym