Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku menedżerska akademia analizy transakcyjnej
Świat VUCA w ujęciu Analizy Transakcyjnej
(16 godz.)
- czym jest świat VUCA?
- manager w świecie VUCA
- charakterystyka pracownika przyszłości wg Lee Crocketa
- 5 zasad skutecznego działania w świecie VUCA Saras Saraswalthy
- system dynamiczny Gunthera Mohra
- czym jest AT?
- filozofia AT
- koncepcja AT narzędziem managera zarządzającego na krawiędzi chaosu R. Staceya
Koncepcja Analizy Transakcyjnej Erica Berne’a
(8 godz.)
- sylwetka twórcy E. Berne'a
- historia AT w Polsce
- trendy europejskie
- miejsce AT w praktyce
- towarzystwo AT działające w Polsce / PTAT /
Koncepcja osobowości AT a osobowość menedżera
(8 godz.)
- model Stanów JA / Rodzic, Dorosły, Dziecko /
- egogram indywidualny
- koncepcja Freuda a Stany Ja
- model strukturalny
- model funkcjonalny
Analiza Transakcyjna jako narzędzie skutecznego budowania relacji
(4 godz.)
- pojęcie transakcji
- rodzaje transakcji
- transakcje ukryte i ich rola
Motywowanie w Analizie Transakcyjnej
(12 godz.)
- koncepcja głodów wg Erica Berne'a
- znaki rozpoznania i ich rodzaje
- udzielanie informacji zwrotnych – wymiana znaków rozpoznania
- motywacyjna wartość komunikatów oraz ich znaczenie w rozwiązywaniu konfliktów
- ekonomia stroków – znaków rozpoznania
- osobisty profil znaków rozpoznania
- doświadczanie własnych stanów ja w relacjach z grupą / analiza występujących transakcji
- tworzenie egogramu zespołu
- zakreślenie kierunków rozwoju w kontekście jednostki i zespołu
- imago zespołu – diagnoza i planowanie pracy z zespołem w kierunku efektywnej współpracy
- delegowanie uprawnień i rozpoznawanie potencjału vs dyskontowanie kompetencji
- ograniczające relacje symbiotyczne w organizacji.
Budowanie zespołu
(16 godz.)
- budowanie atmosfery w zespole – wymiana znaków rozpoznania
- kształtowanie pozycji życiowych w oparciu o OK – Coral
- złota piątka komunikacji Susanne Temple
- inteligentny emocjonalnie manager wg Davida R.Caruso i Petera Saloway’a
Budowanie odporności psychicznej poprzez świadome wykorzystanie Stanów Ja
(16 godz.)
- wprowadzenie do odporności psychicznej
- prężność/Resiliense i Twardość/Hardiness
- model Odporności Psychicznej 4C
- odporność Psychiczna jako cecha osobowości
- analiza indywidualnej odporności psychicznej na podstawie badania kwestionariuszem MTQ48
- analiza zachowań wrażliwych i odpornych w kontekście AT
- świadome wykorzystanie Stanów Ja jako metody do budowania siły i odporności psychicznej
Skrypt indywidualny i skrypt organizacji
(16 godz.)
- co to jest skrypt?
- nakazy, zakazy, przyzwolenia – koncepcja Gouldingów
- matryca skryptowa C. Steinera
- źródła przekazów skryptowych
- koncepcja wzorów skryptowych E. Berna
- skrypt organizacji
- diagnoza organizacji na bazie pytań skryptowych
- projektowanie zmian w organizacji i jej strukturze
Certyfikat 101
(16 godz.)
Przywództwo i zmiana w ujęciu AT
(16 godz.)
- teoria organizacji wg E. Berne'a
- model przywództwa AP3 wg J. HEY
- rola lidera w zespole
- lider w zmianie w oparciu o cykl zmiany Kuebler-Ross
- koncepcje przywództwa spoza AT
- czym jest zmiana?
- opór wobec zmiany
- reakcje pracowników na zmianę w organizacji
- analiza pola sił Kurta Lewina
- model wprowadzenia zmiany Lewina-Scheina
- zarządzanie zmianą w organizacji – model Johna Kottera
- zmiana w ujęciu AT
Drivery a funkcjonowanie organizacji
(16 godz.)
- proces przebiegu skryptu wg E. Berne'a
- definicja Driverów
- pięć wzorów zachowań wg AT, Kahlera w kontekście naszego funkcjonowania w organizacji
- decyzje z kontrskryptu leżące u podstaw driverów
- drivery a pozycje życiowe
- drivery a style pracy
- współczesne badania dotyczące driverów
- diagnoza indywidualna i projektowanie ścieżek rozwoju osobistego
Gry psychologiczne, czyli „W co grają w organizacji?”
(16 godz.)
- strukturyzacja czasu wg E. Berne'a
- definicja gier psychologicznych
- nierozpoznania jako źródło gier psychologicznych
- definicja nierozpoznania
- matryca nierozpoznania /obszary, typy poziomy/
- schemat matrycy nierozpoznania
- zastosowanie matrycy nierozpoznania
- zachowania pasywne
- analiza gier w oparciu o Trójkąt Dramatyczny Karpmana i Formułę G, E. Berne'a
- bilateralność gier wg Jenni Hine
- pentagon gry wg Oswalda Summertone’a
- gry w organizacjach
- po co gramy?
- konsekwencje gier psychologicznych
- sposoby zaprzestania kontynuowania gier
Coaching i superwizja w koncepcji AT
(16 godz.)
praca nad indywidualnymi przypadkami z użyciem wszystkich modeli AT
Forma zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 75% zajęć oraz napisanie pracy dyplomowej.