Program studiów

Program studiów podyplomowych dla kierunku psychologia w biznesie

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 168
Liczba zjazdów: 11
Liczba semestrów: 2
TWORZENIE EFEKTYWNEGO ZESPOŁU I ORGANIZACJI BIZNESOWEJ
(40 godz.)

1. Psychologia organizacji i zespołu pracowniczego. Procesy i zjawiska psychologiczne zachodzące w organizacji i zespole pracowniczym (8 godz.)

2. Budowanie zespołu pracowniczego. Integracja organizacji i zespołu pracowniczego (16 godz.)

  • zespół pracowniczy, jego specyfika i znaczenie w strukturze firmy
  • fazy rozwoju zespołu pracowniczego
  • normy i role grupowe
  • kryteria efektywności zespołu
  • mechanizm autonomii a mechanizm konformizmu
  • struktura formalna i nieformalna grupy
  • gra szkoleniowa – budowanie zespołu i role grupowe

3. Rekrutacja i selekcja pracowników. Narzędzia rekrutacji i selekcji – od rozmowy rekrutacyjnej i testów do assessment center (16 godz.)

  • techniki rekrutacji kandydatów
  • techniki selekcji pracowników
  • wybór technik selekcji a kryteria selekcji
  • assessment center jako kompleksowa procedura oceny kandydata
  • najczęstsze błędy popełniane w selekcji kandydatów
  • ćwiczenia i trening umiejętności prowadzenia selekcji
KOMPETENCJE MENEDŻERSKIE W BIZNESIE
(88 godz.)

1. Zarządzanie zespołem pracowniczym. Style i narzędzia zarządzania i kierowania pracowników (16 godz.)

  • ogólna klasyfikacja stylów kierowania
  • teoria X i Y McGregora
  • orientacja na ludzi a orientacja na zadania
  • styl kierowania a stopień dojrzałości podwładnych
  • styl kierowania a kompetencje podwładnych
  • determinanty stylów kierowania
  • trening umiejętności kierowania, autodiagnoza preferencji stylów kierowania.

2. Negocjacje w biznesie. Jak negocjować wielkie kontrakty i małe codzienne sprawy? (16 godz.)

  • założenia negocjacji bez porażek
  • stanowiska negocjacyjne
  • interesy stron negocjacji
  • umiejętność definiowania (określania) interesów stron negocjacji
  • strategie negocjacyjne – jak zwiększać szanse sukcesu
  • nieetyczne zachowania w negocjacjach i sposoby obrony przed nimi
  • case study – rozwiązywanie problemów negocjacyjnych

3. Konflikt i psychologia konfliktu. Jak zarządzać konfliktem w organizacji i zespole pracowniczym? Kryzys w organizacji (8 godz.)

  • geneza konfliktów w zespole pracowniczym
  • istota konfliktów
  • techniki rozwiązywania konfliktów
  • zarządzanie konfliktami
  • mediacja menedżera w konfliktach pracowniczych
  • role playing – trening umiejętności rozwiązywania konfliktów

4. Stres i sposoby radzenia sobie ze stresem (16 godz.)

  • stres jako zjawisko psychiczne i fizjologiczne
  • dziesięć najważniejszych "stresorów"
  • postawa wobec sytuacji stresowych i czynników stresogennych
  • stres zawodowy
  • sposoby radzenia sobie w sytuacjach stresowych
  • zmiana postępowania wobec stresu
  • warsztat i trening antystresowy

5. Coaching i mentoring w biznesie. Nowoczesne metody rozwoju pracowników (16 godz.)

6. Wywieranie wpływu i manipulacje w biznesie. Jak wywierać wpływ w celu osiągania zamierzonych efektów i nie podlegać manipulacjom innych? Techniki wywierania wpływu (16 godz.)

  • psychologiczne mechanizmy wykorzystywane przy wywieraniu wpływu
  • techniki oparte na sekwencji interakcji
  • techniki oparte na konformizmie i autorytecie
  • emocje a uległość na wpływ społeczny
  • mechanizm obrony przed manipulacją
  • gry i ćwiczenia dotyczące umiejętności wywierania wpływu
KREOWANIE WIZJI ORGANIZACJI
(40 godz.)

1. Kultura organizacyjna i zarządzanie kulturą organizacyjną. Badanie kultury organizacyjnej (8 godz.)

2. Przywództwo w biznesie. Menedżer jako lider (16 godz.)

  • autorytet menedżera (autorytet władzy, społeczny, wynikający z wiedzy, charyzma)
  • asertywność w zachowaniach menedżera
  • osiąganie wyników poprzez zespół
  • typy pracowników
  • zarządzanie podwładnymi o różnych "wzorcach motywacyjnych"
  • klimat organizacyjny i jego wpływ na klimat pracy
  • case study i trening umiejętności przywódczych.

3. Motywacja w biznesie. Systemy motywacyjne (16 godz.)

  • motywacja jako wewnętrzna siła
  • charakterystyka procesu motywacyjnego
  • rodzaje motywacji
  • automotywacja
  • techniki motywowania podwładnych
  • nagradzanie i karanie
  • potrzeby kadry kierowniczej wg McClellanda
  • warsztat i trening umiejętności motywowania pracowników.
Forma zaliczenia

Test wiedzy po I semestrze, test wiedzy po II semestrze.