Szanowni Państwo

 

Mamy zaszczyt zaprosić Państwa do udziału w Konferencji Edukacyjnej pn. „Twórczy nauczyciel – wyzwania i inspiracje”, organizowanej przez Uniwersytet WSB Merito, Kuratorium Oświaty w Gdańsku oraz Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w terminie 27 marca 2025 r. w siedzibie Uniwersytetu WSB Merito w Gdańsku, filia w Gdyni przy ul. Śląskiej 35/37.

 

Patronat Honorowy nad Konferencją objęli: Marszałek Województwa Pomorskiego, Prezydent Miasta Gdyni oraz Prezydent Miasta Sopotu.

 

Konferencja jest skierowana do nauczycieli z województwa pomorskiego, wykładowców akademickich oraz studentów, a jej głównym celem jest wypracowanie wartościowych rozwiązań w interesujących uczestników obszarach edukacji i praktyk z nią związanych.  

 

Strategie twórczego odczytywania roli i zadań nauczycieli wydają się współcześnie koniecznością i zyskują status działań generujących możliwość twórczej adaptacji uczniów i wychowanków do wyzwań XXI wieku. Innowacje pedagogiczne i nauczyciele innowatorzy powinni zatem stać się elementami szkolnej/edukacyjnej codzienności. Pytanie o przesłanki potwierdzające zasadność tej tezy oraz o praktyczne możliwości twórczych działań  pedagogów w różnych przestrzeniach ich zawodowych praktyk stanowi motyw przewodni Konferencji.


W pierwszej części zaproszeni prelegenci odniosą się do takich kwestii jak: twórczość jako istota zawodu pedagoga/nauczyciela z perspektywy refleksji filozoficznej i pedeutologicznej, alternatywne koncepcje pedagogiczne i ich odczytania, dyrektor szkoły jako organizator przyjaznej przestrzeni dla twórczego nauczyciela. Część pierwszą zakończy dyskusja panelowa z udziałem różnych podmiotów edukacji, czyli nauczyciela, dyrektora, rodzica, wykładowcy akademickiego oraz studenta.

 

W drugiej części konferencji zaplanowano szereg warsztatów umożliwiających zapoznanie się z interesującymi rozwiązaniami innowacyjnymi – zostaną one przeprowadzone przez specjalistów w oparciu o ustrukturyzowane scenariusze i dotyczyć będą następujących zagadnień: Plan Daltoński w szkole systemowej – jak zacząć?; Pedagogika Celestyna Freine – techniki „do wzięcia na lekcje”Co wciąga uczniów od pierwszej minuty? Sekrety kreatywnego startu lekcji, Rodzic jako architekt przestrzeni szkoły, Wsparcie dziecka z niepełnosprawnością jako podmiotu oddziaływań innowacyjnych.

 

Zapisy na konferencję i jeden wybrany warsztat odbywają się poprzez formularz: 

 

Zapisy ZAKOŃCZONE

 

Udział w konferencji jest bezpłatny. Organizatorzy przewidzieli 120 miejsc (50 – dla osób z Gdyni, 50 dla osób spoza Gdyni, 20 – dla studentów). Decyduje kolejność zgłoszeń. Potwierdzeniem uczestnictwa w konferencji będzie wiadomość mailowa wysłana po zakończeniu zapisów. 

 


PROGRAM

 

8:15-9:00 | Rejestracja uczestników

 

9:00-9:15 | Uroczyste otwarcie Konferencji

 

WYKŁADY PLENARNE, (aula, sala nr 15, parter)

 

9:15-9:40 | Twórczy człowiek - Refleksyjny praktyk - Innowacyjny nauczyciel - ujęcie antropologiczne i pedeutologiczne ​​​- dr hab. Ryszard Kozłowski, prof. nadzw., dr hab. Ewa Zalewska, prof. UWSB, Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku, dr Mariola Pałka-Pilecka, Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku

Współcześnie, w przestrzeniach edukacyjno-wychowawczych, rodzi się wiele pytań i dylematów odnośnie do tożsamości pedagoga, jego autorytetu czy reprezentowanych kompetencji – społecznych, intelektualnych i osobowościowych. I nie chodzi już tylko o pytanie „jaki powinien, czy jaki musi być współczesny pedagog”, ale – ujmując rzecz w perspektywie antropologiczno-pedeutologicznej (teoretyczno-praktycznej) – zainteresowani jesteśmy pytaniami sięgającymi o wiele głębiej, pytaniami o osobową tożsamość współczesnego pedagoga jako „twórczego człowieka”, a w konsekwencji – „innowacyjnego nauczyciela” i „refleksyjnego praktyka”. Autorzy prezentowanego podejścia żywią nadzieję, że poruszone kwestie i postawione pytania zainspirują Odbiorców do zaangażowanego poszukiwania odpowiedzi, w tym do zmierzenia się z niekiedy niewygodnymi prawdami wybrzmiewającymi i dziś.

 

9:40-10:05 | Twórczy nauczyciel w pedagogii Montessori: między podążaniem za dzieckiem a przekraczaniem schematów - dr Jarosław Jendza, Uniwersytet Gdański

W pedagogii Montessori twórczość nauczyciela wykracza poza tradycyjne rozumienie kreatywności jako wprowadzania innowacyjnych metod. To podejście, które wymaga głębokiej uważności na dziecko, elastyczności w podejmowaniu decyzji dydaktycznych oraz gotowości do zmiany w odpowiedzi na indywidualne potrzeby dzieci.  Podczas wystąpienia zaproszę Państwa do refleksji nad rolą nauczyciela Montessori jako świadomego siebie przewodnika, który podąża za dzieckiem, diagnozuje jego potrzeby i wspiera jego rozwój w wolności. Podzielę się wnioskami z zrealizowanych przez siebie międzynarodowych i etnograficznych badań nad procesem kształcenia nauczycieli Montessori.  Wspólnie zastanowimy się, jak nauczyciele mogą przekraczać schematy, elastycznie odpowiadać na potrzeby dzieci, tworząc przestrzeń do rozwoju. 

 

10:05-10:30 | Dyrektor szkoły jako organizator przyjaznej przestrzeni dla twórczego nauczyciela - mgr Dariusz Zelewski, dyrektor SP nr 1 w Kartuzach

W swoim wystąpieniu pan Zalewski odniesie się m.in. do takich zagadnień:
- w jaki sposób doceniać, a nie oceniać pracę nauczyciela,
- jak wspierać nauczyciela poszukującego,
- co wzmacnia, a co osłabia pasję nauczyciela.

 

10:30-10:40 | Szkoła bez przemocy - Grzegorz Kryger, Pomorski Kurator Oświaty

 

10:40-11:10 | SESJA PANELOWA: Twórczy nauczyciel  wyzwania XXI wieku z perspektywy różnych podmiotów edukacji. Uczestnicy: dr hab. Jolanta Kruk, prof. UWSB - wykładowca akademicki, mgr inż. Gabriel Wołosewicz - Nauczyciel Roku 2024, dr Agnieszka Tomasik - dyrektor ZSO nr 8 w Gdańsku, student pedagogiki UWSB, rodzic. Moderatorzy: prof. nadzw. Tomasz Biernat, Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku, mgr Wojciech Jankowski, dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli     

 

11:10-11:40 | Dyskusja, przerwa kawowa 

 

11:40-13:10 | SESJA WARSZTATOWA

 

Plan Daltoński w szkole systemowej – jak zacząć? - mgr Małgorzata Onasch-Ptaszyńska, dyrektor ZSO nr 6 w Gdyni, doradca metodyczny GODN
(sala nr 5)

 

Plan Daltoński uczy dzieci samodzielnego podejmowania decyzji, planowania i organizacji pracy. Uczniowie stają się bardziej odpowiedzialni za swoje działania, co buduje ich pewność siebie. Samodzielność w nauce przygotowuje do życia w szybko zmieniającym się świecie. Przygotowuje do pracy zespołowej, która jest kluczowa w każdej dziedzinie zawodowej. Na warsztatach uczestnicy poznają główne założenia planu daltońskiego. Skupimy się na roli nauczyciela jako przewodnika, a nie „strażnika wiedzy”. Pokażemy, jak łączyć plan daltoński z realizacją podstawy programowej. Wybierzemy elementy Planu Daltońskiego, które można wdrożyć od zaraz, bez żadnych nakładów finansowych. Uczestnicy zostaną wyposażeni w praktyczne narzędzia edukacyjne, które sprawdzają się nawet w licznych zespołach klasowych.

 

Pedagogika Celestyna Freineta „do wzięcia” na lekcje - mgr Joanna Antczak, SP nr 2 w Sierakowicach, Przewodnicząca Krajowego Zespołu Koordynacyjnego Polskiego Stowarzyszenia Animatorów Pedagogiki Celestyna Freineta 
(sala nr 8)

Pozwól dziecku się wypowiedzieć  pozwól mu się wyrazić, C. Freinet

Celestyn Freinet to autor najbardziej twórczych metod pracy, wprowadził technikę swobodnego tekstu jako sposób na rozwijanie kreatywności, samodzielności myślenia oraz autentycznego wyrażania siebie przez uczniów. Podczas warsztatów doświadczymy radości czerpania ze źródeł jego pedagogii. 
Dlaczego wybieram swobodny tekst? – czym jest swobodny tekst i jak go tworzyć. 
Dlaczego warto wprowadzić tę technikę na lekcjach?
W części praktycznej podejmiemy się tworzenia swobodnych tekstów. Zaplanujemy pracę z ich wykorzystaniem. Będzie też czas na dyskusję – Rola ucznia jako twórcy treści edukacyjnych.
Warsztaty będą inspiracją do pracy z dziećmi w duchu alternatywnej pedagogiki. Radosna szkoła to taka, którą sami możemy kształtować. To w niej możemy RAZEM decydować, tworzyć, doświadczać, eksperymentować, planować, poszukiwać rozwiązań, pracować i bawić się. A wszystko to we wzajemnym szacunku do siebie i świata.

 

Co wciąga uczniów od pierwszej minuty? Sekrety kreatywnego startu lekcji - mgr Diana Ćwikałowska, SP nr 11 im. Bohaterów Załogi ORP Grom w Gdyni
(sala nr 207, IIp.)

Zapraszamy na inspirujące warsztaty, podczas których przyjrzymy się, jak efektywnie i ciekawie rozpocząć lekcję, by od razu zaangażować uczniów. Odkryjemy sposoby na przekształcenie nawet pozornie nudnych tematów w pasjonujące zajęcia. Porozmawiamy o sile relacji w edukacji i o tym, jak budować z uczniami więzi, które sprzyjają efektywnemu uczeniu się.
Warsztat ma charakter elastyczny – jego przebieg dostosujemy do potrzeb i zainteresowań grupy, by każda osoba mogła wynieść z niego praktyczne pomysły i inspiracje.

 

Gratosfera - Kamil Maciaszek, prezes Fundacji Gratosfera
(sala nr 105, Ip.)

Zabawa to nie tylko forma spędzania czasu przez dzieci – to kluczowy element ich rozwoju, który pozwala im odkrywać świat i swoją rolę w nim. Jak jednak zabawa wpływa na kreatywność i zdrowie psychiczne? Co dzieje się w mózgu, gdy dzieci radośnie eksplorują? Dlaczego dzieci uczą się skuteczniej, gdy są pełne pasji, i jak my, dorośli, możemy zadbać o to, by ta iskra entuzjazmu pozostała w edukacji?

Zapraszamy do wspólnego odkrywania odpowiedzi na te pytania i poznania projektu GratoSfera, innowacyjnego programu w Polsce, który przekształca szkoły w miejsca sprzyjające zabawie. Przekonaj się, dlaczego warto inwestować w zabawę i jak może to zmienić przyszłość polskiej edukacji, czyniąc ją bardziej otwartą i twórczą.

 

Rodzic jako architekt przestrzeni szkoły - mgr Adam Perzyński, dyrektor SP nr 27 w Gdańsku
(sala nr 107, I p. )

Podczas warsztatu omówimy, w jaki sposób skutecznie angażować rodziców w procesy kształtowania przestrzeni szkolnej – zarówno tej fizycznej, jak i społecznej. Skupimy się na praktycznych rozwiązaniach, które umożliwiają budowanie partnerskiej współpracy między szkołą a rodzicami. Przedstawione zostaną przykłady działań, które pozwalają rodzicom aktywnie wpływać na wygląd i funkcjonalność przestrzeni szkolnej, a także współtworzyć atmosferę wspierającą rozwój dzieci. Uczestnicy poznają sprawdzone metody dialogu z rodzicami, techniki włączania ich w procesy decyzyjne oraz strategie budowania społeczności zaangażowanej w życie szkoły. Warsztat będzie przestrzenią do wymiany doświadczeń i inspiracji.

 

Wsparcie dziecka z niepełnosprawnością jako podmiotu oddziaływań innowacyjnych - mgr Paulina Grzelecka, Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku
(sala 209, II p.)

Podczas warsztatu skoncentrujemy się na identyfikacji źródeł zmian w pracy nauczyciela, zarówno tych dobrowolnych, jak i koniecznych, które nie zawsze są pod naszą kontrolą. Zbadamy prorozwojowy charakter każdej z tych zmian. Przeanalizujemy emocje, które towarzyszą nauczycielom w obliczu przyjęcia do klasy ucznia o wyjątkowych potrzebach. Poszukamy efektywnych rozwiązań, które umożliwią organizację procesu uczenia się w sposób dostosowany do specjalnych potrzeb uczniów, jednocześnie korzystny dla całej grupy, obejmując aspekty przestrzenne, metody dydaktyczne oraz treści programowe.

 

13:10 | Uroczyste zamknięcie Konferencji

(aula, sala nr 15, parter)


PROWADZĄCY WYKŁADY I WARSZTATY

 

Ryszard Kozłowski

Zainteresowania naukowe rozwija w obszarze nauk humanistycznych (filozofii, aksjologii, etyki) i pedagogicznych. Dotyczą człowieka, jego dylematów etyczno-moralnych, sensu i wartości życia. W poszukiwaniach badawczych inspiruje się słowami Edwarda Stachury: „Ludzi coraz więcej, a człowieka coraz mniej”. W ostatnim czasie opublikował następujące pozycje (książki i artykuły naukowe): Aksjologiczne orientacje w filozofii człowieka, Poznań 2020 (autor); Human security w ochronie zdrowia. Prawo. Bezpieczeństwo. Aksjologia, Poznań 2023 (współautor); HR Standards as a Foundation for Human Security and Health Policy: Legal and Ethical Issues (współautor); Dylematy pedagogiki zorientowanej na wartości w świetle twórczości Edyty Stein (autor); Nauczyciel w żywiole wiary – Czesław Stanisław Bartnik (w druku, autor).

 

Ewa Zalewska

dr hab. prof. UWSB Merito, pedagog, długoletni wykładowca akademicki. Autorka monografii i artykułów poświęconych problematyce pedeutologicznej oraz zagadnieniom związanym z pedagogiką wczesnoszkolną, w tym podręcznikom szkolnym i programom kształcenia.  

 

Mariola Pałka-Pilecka

dr nauk społecznych w zakresie pedagogiki, nauczyciel dyplomowany, pedagog specjalny, filolog, terapeuta pedagogiczny. Wieloletnie doświadczenie pracy jako polonisty i pedagoga szkoły. Założycielka szkoły niepublicznej i jej dyrektor. Doktorat na KUL nt. Personalistyczna koncepcja szkoły według Jana Pawła II. Wykładowca akademicki od ponad 10 lat. Promotor kilkudziesięciu prac licencjackich i magisterskich. Zainteresowania naukowo-badawcze skupia wokół teorii szkoły jako środowiska realizacji dobra rozwojowego – aktualnego i przyszłego -  każdego indywidualnego ucznia. Publikacje oraz wystąpienia konferencyjne ujmuje w perspektywie personalizmu pedagogicznego. 

 

Jarosław Jendza

Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Pracownik naukowo - dydaktyczny Instytutu Pedagogiki (Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, Zakład Dydaktyki. Ekspert pedagogiki Marii Montessori i innych alternatyw we wczesnej edukacji. Certyfikowany tutor akademicki, nauczyciel języka angielskiego oraz wczesnej edukacji, stały współpracownik i konsultant programów szkoleniowych. Były dyrektor i nauczyciel Montessori, uczestnik wielu międzynarodowych, a także krajowych konferencji i sympozjów poświęconych edukacji. Członek międzynarodowych stowarzyszeń́ naukowych i popularyzujących kształcenie alternatywne, w tym, członek zarządu Montessori Europe oraz lider międzynarodowej grupy badawczej Montessori Research Group. Członek stowarzyszeń naukowych: Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Philosophy and Theory in Higher Education Society, Montessori Europe, The Philosophy of Education Society of Great Britain. 
Jarosław Jendza jest autorem ponad 70 publikacji i badań poświęconych dydaktyce wczesnej edukacji, w tym wielu artykułów, dwóch autorskich programów kształcenia i trzech książek. Od lat służy jako doradca i szkoleniowiec rad pedagogicznych promującym ścisłą̨ współpracę̨ pomiędzy nauczycielami, rodzicami i uczniami. 
W ramach pracy badawczo - szkoleniowej wizytował placówki Montessori w wielu krajach świata, wielokrotnie prowadził szkolenia dla międzynarodowych zespołów pedagogów z zakresu filozofii pedagogii alternatywnych, znaczenia obserwacji i auto-refleksji w praktyce profesjonalnej oraz edukacji dialogicznej. 

 

Dariusz Zalewski

Pasjonat edukacji, mediator, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Św. Kazimierza w Kartuzach,  ekspert ds. awansu zawodowego. Członek Pomorskiej Rady Oświatowej w Gdańsku. Trener w edukacji, współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie jako asystent Szkół Uczących Się oraz Dyrektor Konsultant Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty. Od ponad 20 lat wspiera organizacje pozarządowe w zakresie doradztwa oraz współpracy z administracją samorządową.

 

Grzegorz Kryger

Pomorski Kurator Oświaty, absolwent historii ze specjalizacją pedagogiczną na Uniwersytecie Gdańskim. Ukończył również studia podyplomowe z zakresu prawa pracy i zarządzania oświatą. Nauczyciel dyplomowany z kilkunastoletnim stażem pracy w szkole. Do roku 2016 pełnił funkcję dyrektora Szkoły Podstawowej nr 86 w Gdańsku. Następnie był dyrektorem w Wydziale Edukacji Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Angażował się w realizację licznych działań innowacyjnych podejmowanych w ramach rozwoju oświaty, w myśl idei „Szkoły i Przedszkola Współpracy”.

 

Wojciech Jankowski

Dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. Absolwent historii na Uniwersytecie Gdańskim. Ukończył również studia podyplomowe z zakresu zarządzania oświatą. Nauczyciel dyplomowany z kilkunastoletnim stażem pracy w szkole. W latach 2007 - 2018 pełnił funkcję dyrektora Szkoły Podstawowej nr 1 w Sopocie. Od 2018 r. w GODN. Inicjator wielu wydarzeń oświatowych. Jako dyrektor ośrodka wraz z doradcami tworzy najszybciej rozwijający się ośrodek doskonalenia nauczycieli. Przy tym stawiając na merytoryczny i praktyczny rozwój kierowanej instytucji.  

 

Małgorzata Onasch-Ptaszyńska

Nauczycielka przyrody, geografii i edukacji wczesnoszkolnej, surdopedagog. Doradczyni metodyczna w Gdyńskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w zakresie przyrody i geografii, w którym prowadzi głównie warsztaty dla nauczycieli dotyczące aktywnego poznawania przyrody przez obserwacje, dziecięce doświadczenia i lekcje trenowe. Wykładowczyni Uniwersytetu WSB Merito w Gdańsku i Uniwersytetu WSB Merito Gdynia, dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 6 w Gdyni. Przeciwniczka „uławkowienia” dzieci, od lat pracuje metodami aktywnymi z uczniami na każdym etapie edukacyjnym, w tym także z uczniami z niepełnosprawnością słuchową. Z sukcesem realizowała elementy planu daltońskiego w pracy w klasach I-III oraz w oddziałach przedszkolnych. 
 

Joanna Antczak

Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 2 w Sierakowicach. Od wielu lat prowadzi klasy freinetowskie według autorskiego programu „Edukacja wyobraźni”, stosując naturalne metody uczenia się. Jest autorką wielu projektów, publikacji i  innowacji pedagogicznych, w których łączy pedagogikę Celestyna Freineta z edukacją regionalną i przyrodniczą. Wykorzystując doświadczenie w prowadzeniu klas autorskich, prowadzi warsztaty i szkolenia dla nauczycieli freinetowców oraz wszystkich tych, którym bliskie jest dobro i naturalny rozwój dziecka. Jest ambasadorką ogólnopolskiego programu „Wiosna Edukacji” , certyfikowaną trenerką TOC (pakiet „Kuferek tajemnic”) oraz trenerką międzynarodowego programu edukacyjnego „Odyseja Umysłu”.  Od września 2022 roku pełni funkcję Przewodniczącej Krajowego Zespołu Koordynacyjnego Polskiego Stowarzyszenia Animatorów Pedagogiki Celestyna Freineta. 

 

Diana Ćwikałowska

Nauczycielka języka polskiego, absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie uzyskała licencjat z filologii polskiej o specjalizacji nauczycielskiej z wiedzą o kulturze. Magister pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z socjoterapią na Uniwersytecie WSB Merito w Gdańsku. Posiada certyfikat trenerski Fundacji Family Lab Polska.
Pasjonatka Porozumienia bez Przemocy (NVC), oceniania kształtującego oraz alternatywnych form edukacji. W swojej pracy kładzie nacisk na budowanie relacji, rozwijanie kompetencji społecznych i wspieranie uczniów w odkrywaniu ich potencjału. Prowadzi warsztaty, które inspirują do otwartego dialogu i twórczego podejścia do nauki.

 

Kamil Maciaszek

Od 11 lat aktywnie działa w obszarze swobodnej zabawy dzieci, autor projektu GratoSfera, wprowadzającego swobodną zabawę do szkół podstawowych w Polsce (gratosfera.pl), założyciel Fundacji GratoSfera (facebook.com/gratosferapl) działającej na rzecz promocji swobodnej – czynnika kluczowego dla zdrowia psychicznego dzieci, członek International Play Association (ipaworld.org), członek komisji nadzoru w inicjatywie Active Outdoor Play 10th Anniversary Update, współautor badań naukowych nt. swobodnej zabawy w szkołach podstawowych w czterech krajach Europy (https://shorturl.at/hOA5F). Pomysłodawca projektów Erasmus+ oraz inicjator międzynarodowych kooperacji na rzecz zabawy, zdrowia psychicznego i zrównoważonego rozwoju. Autor publikacji naukowych i materiałów dydaktycznych dla dzieci i dorosłych.

 

Adam Perzyński

Nauczyciel dyplomowany wychowania fizycznego i informatyki, od 2012 roku dyrektor Szkoły Podstawowej nr 27 im. Dzieci Zjednoczonej Europy w Gdańsku. Od lat aktywnie projektuje i współtworzy innowacyjne przestrzenie edukacyjne w szkołach Gdańska i całej Polski: Warsztatownia, EDUkatornia, Hamakownia czy Manufaktura Smaku - to tylko niektóre z jego inspirujących realizacji. Prowadzi popularną stronę na Facebooku – #przestrzenieedukacyjne. Pasjonat edukacji, wdrażający w swojej szkole ideę łączenia cyfrowych i analogowych metod nauczania w duchu „Szkoły digitalnej i analogowej”. Jeden z założycieli UKS „Europejczyk” oraz Stowarzyszenia Przyjaciół Szkoły Podstawowej nr 27 w Gdańsku. Autor licznych innowacji pedagogicznych i projektów edukacyjnych, prelegent na konferencjach, szkoleniowiec rad pedagogicznych i wykładowca akademicki. Dwukrotny laureat Plebiscytu „Gdańsk Miasto Przedsiębiorczych” w kategorii „Przedsiębiorczy w edukacji”.  Obecnie stawia przed sobą kolejne wyzwania, takie jak stworzenie szkoły swobodnej cyfrowo oraz ukończenie projektu „Cicha Szkoła – Głośna Akcja”. Jako ekspert Kuratorium Oświaty w Gdańsku ds. przestrzeni edukacyjnych oraz transformacji cyfrowej pokazuje, że nawet w polskiej, publicznej szkole można osiągnąć naprawdę wiele. Adam Perzyński zaprasza również na oryginalne szkolenia dla rad pedagogicznych, które są inspirującym doświadczeniem pełnym praktycznych rozwiązań i pasji. 

 

Paulina Grzelecka

jest pedagogiem specjalnym oraz nauczycielką wychowania przedszkolnego, a także wykładowcą na Uniwersytecie WSB Merito w Gdańsku. W trakcie swojej wieloletniej kariery zawodowej aktywnie poszukiwała sposobów na tworzenie sprzyjającego środowiska edukacyjnego dla dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Efektem tych działań była realizacja innowacji pedagogicznej „Przedszkolak za sterem”, inspirowanej pedagogiką planu daltońskiego. Jej obszary zainteresowań badawczych obejmują dydaktykę, rozwój zawodowy nauczycieli oraz strategie wspierania ich w procesie doskonalenia. Dodatkowo, zajmuje się zagadnieniami związanymi z neuroróżnorodnością.

 

 

Joanna Zarzycka

Absolwentka Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (geografia) oraz studiów podyplomowych z zakresu edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zarządzania oświatą. Posiada kwalifikacje do nauczania przyrody. W 2024 roku uzyskała certyfikat z Racjonalnej Terapii Zachowania, co pozwala jej stosować techniki poznawczo-behawioralne w pracy edukacyjnej i interwencyjnej.

Doświadczona nauczycielka z ponad 20-letnim stażem, od 2023 roku pełni funkcję dyrektorki Szkoły Podstawowej nr 11 w Gdyni. Specjalizuje się w metodologii nauczania, edukacji inkluzyjnej oraz rozwijaniu kompetencji miękkich. Z pasją łączy ocenianie kształtujące, Porozumienie bez Przemocy (NVC) i innowacyjne strategie dydaktyczne, inspirując uczniów i nauczycieli do twórczego myślenia. Prelegentka konferencji, realizuje liczne projekty edukacyjne oraz innowacje pedagogiczne, kierując się zasadą "przyjaznej szkoły, rozwijającej potencjał każdego ucznia.

 

 

Gabriel Wołosewicz – dyplomowany nauczyciel, wykładowca akademicki oraz egzaminator kwalifikacji zawodowych w szkolnictwie branżowym. Członek zespołu krajowego ds. egzaminu zawodowego OKE w Gdańsku. Specjalizuje się w dydaktyce chemii oraz interdyscyplinarnym kształceniu zawodowym, koncentrując się zarówno na sektorze administracyjno-usługowym – ze szczególnym uwzględnieniem biznesu, transportu i marketingu – jak i na międzynarodowej branży hospitality & tourism (HoReCa).

Jest inicjatorem innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych oraz autorem licznych projektów edukacyjnych, których celem jest systematyczne podnoszenie jakości kształcenia. Wspiera uczniów w rozwijaniu kompetencji zawodowych, angażując się w doradztwo edukacyjno-zawodowe. Współpracuje z pracodawcami, wydawnictwami, organizacjami i instytucjami edukacyjnymi w celu wdrażania nowoczesnych rozwiązań w kształceniu zawodowym. Aktywnie działa na rzecz edukacji obywatelskiej i europejskiej, podejmując inicjatywy na rzecz zwiększania świadomości społecznej oraz promowania aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym. Jako koordynator projektów Erasmus+ oraz Starszy Ambasador Parlamentu Europejskiego wspiera międzynarodową współpracę edukacyjną, kładąc nacisk na wymianę doświadczeń i rozwój kompetencji międzykulturowych. Laureat konkursu MEN „Zawodowiec Roku 2022” i Pracodawców Pomorza „Nauczyciel - Zawodowiec Pomorza” (2019, 2024). Wyróżniony dwukrotnie w konkursie Marszałka Województwa Pomorskiego „Nauczyciel Pomorza”. W 2024 roku otrzymał tytuł „Nauczyciela Roku”.


Tomasz Biernat
Opublikował ponad osiemdziesiąt prac naukowych. Jest autorem, współautorem i redaktorem dwunastu monografii. Dodatkowo zajmował się także działalnością popularyzatorską -drukiem ukazało się ponad sześćdziesiąt artykułów popularnonaukowych. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół przemian współczesnej rodziny, problematyki młodzieży oraz teoretyczno-praktycznych aspektów profesjonalnej pracy socjalnej. Uczestniczył w wielu krajowych i zagranicznych konferencjach naukowych. Był kierownikiem lub wykonawcą siedmiu krajowych i regionalnych projektów badawczych. Jako członek zespołu uczestniczył w czterech międzynarodowych programach badawczych (Łotwa, Niemcy, Słowacja). Ma również doświadczenie w zakresie edukacji szkolnej (m.in. jako nauczyciel w Polskiej Szkole w Rydze). Przez kilka lat był także trenerem negocjacji, komunikacji oraz obsługi klienta.

 

Jolanta Kruk
Prowadzi badania i wykłady w zakresie dydaktyki ogólnej. Jest autorką ponad 60 publikacji z pedagogiki. Zrealizowała 10 projektów badawczych z obszaru edukacji muzealnej i projektowania edukacyjnego; ostatni projekt dydaktyczny Mindtoyness został zrealizowany w Federacji WSB-DSW. Działa w Polskim Towarzystwie Pedagogicznym, współpracowała z placówkami na terenie woj. pomorskiego pracującymi metodą Marii Montessori oraz prowadzi działalność na rzecz popularyzacji wiedzy w ramach współpracy z Centrum Nauki „Kopernik” a także z „Adapą” – fundacją dla osób dorosłych z autyzmem i innymi niepełnosprawnościami w Gdyni, Integracyjnym Prywatnym Przedszkolem Montessori i Szkołą Montessori im. Teresy Bauman w Kościerzynie oraz Stowarzyszeniem „Amici del Villaggio” dla dzieci z trudnościami rozwojowymi, oraz Fundacją dla osób z niepełnosprawnościami: „Il Ponte Fattoria Sociale” we Włoszech. 

 

Agnieszka Tomasik

Doktor nauk humanistycznych, pedagog specjalny i polonistka, innowatorka, ekspertka zmiany, popularyzuje edukację prawną, zrównoważony rozwój i kolektywizm w zarządzaniu. Dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8  w Gdańsku, wykładowczyni w WSB Merito, ekspertka Pomorskiego Kuratorium Oświaty do spraw wspomagania szkół i liderka nauczycielskiej sieci Kreatywnej Pedagogiki. 


Konferencję przygotowali:
  • Uniwersytet WSB Merito w Gdańsku: dr Mariola Pałka-Pilecka, dr hab. Ewa Zalewska, prof. UWSB, mgr Paulina Grzelecka, Monika Kucharczyk dyrektor filii UWSB w Gdyni
  • Kuratorium Oświaty w Gdańsku: Kurator Grzegorz Kryger, Wicekurator Jolanta Jankowska-Żmich
  • Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli: Dyrektor Wojciech Jankowski, mgr Małgorzata Onasch-Ptaszyńska, mgr Joanna Zarzycka, mgr Krzysztof Jankowski
Współorganizatorzy konferencji
Patronaty honorowe
Czytaj więcej