Program studiów
Program studiów obejmuje przedmioty kierunkowe, realizowane przez wszystkich studentów. Został opracowany zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli.
Moduł 1
Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne specjalne
Wybrane przedmioty:
- Pedagogika ogólna
- Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
- Podstawy działalności wychowawczej
- Trening umiejętności wychowawczych
- Pedagogika przedszkolna
- Edukacja wczesnoszkolna
- Psychologia rozwoju człowieka
- Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka angielskiego
Student zdobędzie m.in. wiedzę z zakresu pedagogiki. Pozna również koncepcje dziecka i dzieciństwa, a także podstawową terminologię i założenia pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Będzie znał podstawy działalności wychowawczej oraz potrafił rozpoznać główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące. Posiądzie również wiedzę psychologiczną z obszaru m.in. rozwoju człowieka, z uwzględnieniem jego zasad i prawidłowości oraz czynników determinujących. W toku studiów pozna także psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego dzieci
Moduł 2
Przygotowanie merytoryczne nauczycieli przedszkoli i klas I–III szkoły podstawowej jako przygotowanie do integracji treści nauczania.
Wybrane przedmioty:
- Podstawy edukacji polonistycznej
- Podstawy edukacji matematycznej
- Podstawy edukacji przyrodniczej i społecznej
- Podstawy edukacji muzycznej
Student zdobędzie podstawową wiedzę i umiejętności obejmujące integrację treści nauczania realizowanych na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Moduł 3
Wspieranie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym
Wybrane przedmioty:
- Arteterapia / kynoterapia / hipoterapia
- Projektowanie i ewaluacja indywidualnych programów rehabilitacyjnych /terapeutycznych/ rewalidacyjnych
- Wczesna interwencja logopedyczna
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i wyrównawcze dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu
Student posiądzie wiedzę i umiejętności z zakresu m.in. projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych, programów kształcenia i wychowania w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, nauczy się rozpoznawania potrzeb, możliwości dziecka lub ucznia, a także dowie się, w jaki sposób stymulować jego wszechstronny rozwój.
Moduł 4
Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej oraz Metodyka poszczególnych typów edukacji z uwzględnieniem
sposobów integrowania wiedzy i umiejętności dzieci i uczniów
Wybrane przedmioty:
- Podstawy dydaktyki
- Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Metodyka edukacji muzycznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Metodyka edukacji matematycznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Student zapoznany zostanie z podstawowymi pojęciami dotyczącymi procesu kształcenia, z istotą i zadaniami dydaktyki oraz z współczesnymi teoriami uczenia się. Pozna również różne metody nauczania i uczenia się i będzie umiał je stosować podczas projektowania zajęć lekcyjnych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.
Moduł 5
Dziecko lub uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej
Wybrane przedmioty:
- Podstawy pedagogiki specjalnej
- Podstawy prawne kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Modele kształcenia, wybrane metody i strategie pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych
- Edukacja włączająca
Student pozna m.in. teorie, koncepcje i modele specjalnych lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pozna również cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji włączającej.
Moduł 6
Organizacja pracy przedszkola lub szkoły z elementami prawa oświatowego i praw dziecka oraz kultura przedszkola lub szkoły, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełno sprawnościami
Wybrane przedmioty:
- Prawa dziecka / Human Rights Law
- Organizacja i zarządzanie w oświacie z elementami prawa oświatowego
- Konstruowanie planów pracy przedszkola i szkoły
- Profilaktyka i bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu i szkole
Student zdobędzie praktyczną wiedzę z zakresu m.in. regulacji prawnych dotyczących BHP, konstruowania programów profilaktycznych, projektowania elementów procesu edukacyjnego w przedszkolu i we wczesnoszkolnej edukacji, a także tworzenia planów pracy oraz ich ewaluacji.
Moduł 7
Podstawy diagnostyki edukacyjnej dla nauczycieli, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami
Wybrane przedmioty:
- Diagnostyka psychopedagogiczna w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Warsztat diagnostyczny - poznawanie dziecka i ucznia
- Ewaluacja i autoewaluacja w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Student pozna m.in. teorie, koncepcje, modele i reguły diagnozowania dzieci w przedszkolu i w klasach I – III. Ponadto nauczy się poprawnie konstruować narzędzia diagnozy pedagogicznej i projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego w oparciu o ewaluację i autoewaluację.
Moduł 8
Kultura języka
Wybrane przedmioty:
- Podstawy komunikacji społecznej
- Warsztat umiejętności interpersonalnych
- Etyka słowa
Student poszerzy m.in. swoje kompetencje interpersonalne, a w szczególności komunikacyjne. Zostanie wprowadzony w problematykę związaną z etyką słowa. Zaznajomiony zostanie również ze zjawiskiem perswazji językowej oraz językową manipulacją. Dodatkowo w celu poszerzenia wiadomości zapozna się z etykietą języka, netykietą, agresją w języku, mową nienawiści. Pozna walory estetyczne zarówno tekstów mówionych, jak i pisanych.
Moduł 9
Praktyki i moduł dyplomowy
Wybrane przedmioty:
- Praktyki
- Podstawy metodologii badań pedagogicznych i warsztat pracy naukowo-badawczej
- Proseminarium
- Seminarium dyplomowe
Słuchacz zrealizuje praktyki o charakterze wychowawczo-dydaktycznym w wymiarze godzinowym zgodnym z wymogami MNiSW