Program studiów
Program studiów na kierunku Zarządzanie innowacjami w organizacji:
Co to jest Innowacja i co ma dawać organizacji, jakie są cele i rodzaje innowacyjności?
(16 godz.)
- Ujęcie procesowe – dlaczego tak ważne są innowacje?
- Ujęcie technologiczne – jak pracować nad innowacjami, skąd czerpać pomysły
- Ujęcie marketingowe – jak weryfikować gotowość rynku i klienta
- Ujęcie zarządcze – kiedy jest zadowolony właściciel firmy z innowacji
- Jakie są cele innowacji: finansowy, wizerunkowy, budowanie marki, procesy akwizycyjne (M&A)
Analizy strategiczne – na jakim gruncie tworzyć innowacje? Jaki jest rynek i gdzie znajdujemy na nim przestrzeń
(24 godz.)
Analizy strategiczne – na jakim gruncie tworzyć innowacje? Jaki jest rynek i gdzie znajdujemy na nim przestrzeń, lukę, możliwości?
- Analiza potrzeb rynkowych, koncepcje problem – rozwiązanie
- Analiza SWOT
- Analiza PEST
- Model 5 sił Portera
- Macierz BCG
Klientocentryzm w zarządzaniu innowacjami - klient w sercu procesu innowacji
(16 godz.)
- Psychologia współczesnego klienta XXI w.
- Pułapki klientocentryczne – uwaga na technikalia, które są dalekie odbiorcy np. mnożenie cech produktu, podejście inżynieryjne
- Value Proposition Canvas – propozycja wartości dla klienta, kreowanie ich na kanwie Osterwaldera – warsztat z przepracowaniem kanwy
- USP – MVP – UVP - minimum viable product (MVP) unique value proposition (UVP) – definiowanie wartości
- Krzywa adaptacji innowacji przez odbiorców – szanse i zagrożenia w procesie urynkowienia innowacji
Badania marketingowe – praktyczne spojrzenie
(16 godz.)
- Insighty konsumenckie
- Badania jakościowe – wywiady, focusy
- Badania ilościowe – ankiety, CAWI, CATI
- Narzędzia współczesnego badacza – aplikacje wspomagające, narzędzia AI
Nowoczesne metody wypracowywania innowacji
(16 godz.)
- Burza mózgów
- Design thinking
- Service design
- AI – sztuczna inteligencja i jej adaptacja w proces innowacji
- Inne typu lean, scrum itd. – kilka narzędzi
Kultura innowacji w organizacji
(16 godz.)
- Kultura organizacyjna innowacyjna, kreatywność, inteligencja i proces uczenia się i kultury współpracy
- Skrzynki pomysłów i inne narzędzia innowacyjne
- Synergia działań międzydziałowa – kto powinien przewodzić innowacyjnym działaniom?
- Revenue team – poszukiwanie wartości dla klienta procesem ciągłym
- Badanie kultury innowacyjności w przedsiębiorstwie – modele DOCS, MOCM, CVM
Marketing i zarządzanie
(16 godz.)
- Strategia marketingowa
- Model 5xW i przewagi konkurencyjne
- Komunikacja innowacji na rynku, storytelling – proces budowania narracji
- Persony – do kogo kierujemy innowację?
- RTB – reasons to believe, dlaczego odbiorcy mają nam uwierzyć I pokochać produkt
- Marka – jaki rodzaj wybrać działań? Love brands na przykładach marek zaawansowanych technologicznie
- Przegląd narzędzi – gdzie i jak wypromować innowację: od public relations przez social media po współpracę z autorytetami i budowaniem zasięgu
- Wskaźniki marketingowe
Komercjalizacja innowacji
(16 godz.)
- Sky-lab proces, prototypowanie, walidowanie
- Portfel projektów innowacyjnych – jak wygląda zdrowy podział, wersje freemium, premium
- Kto to kupi i za ile? O sprzedaży, finansach i modelach działania
- Skimming strategy – jesteśmy pierwsi, jak długo? O modelach pricingowych
- Echo innowacyjne – budowanie wizerunku innowacyjnego
- Zarządzanie ryzykiem w procesie kreowania innowacji
- Cykl PDCA w zarządzaniu innowacją – wyciąganie wniosków z niesatysfakcjonujących projektów
Finansowanie innowacji
(16 godz.)
- Monitorowanie i ocena wyników innowacyjnych, stosowania metryk innowacyjności oraz oceny skuteczności strategii innowacyjnych
- Pozyskiwanie dofinansowania – projekty, wydarzenia
- Współprace B+R z jednostkami badawczymi
- Pozyskiwanie inwestorów i przygotowanie do procesu, prezentacja projektowa
- Budżet plan innowacji
Seminarium
(8 godz.)
- Seminarium
Warunki zaliczenia
- Obecność na 80% zajęć (8 zjazdów/10)
- Projekt zaliczeniowy – stworzenie i obronienie projektu innowacji przed wirtualnym inwestorem
- Projekt powinien być przygotowany zgodnie z wytycznymi, zawierać elementy obowiązkowe i fakultatywne poznane na poszczególnych modułach programu studiów np. strategia marketingowa, budżet, czy też zespół innowacyjny.
- Wytyczne do projektu zostaną omówione.