Program studiów

Program studiów na kierunku Zarządzanie innowacjami w organizacji:

Liczba miesięcy nauki: 10
Liczba godzin: 160
Liczba zjazdów: 10
Liczba semestrów: 2
Co to jest Innowacja i co ma dawać organizacji, jakie są cele i rodzaje innowacyjności?
(16 godz.)
  • Ujęcie procesowe – dlaczego tak ważne są innowacje?
  • Ujęcie technologiczne – jak pracować nad innowacjami, skąd czerpać pomysły
  • Ujęcie marketingowe – jak weryfikować gotowość rynku i klienta
  • Ujęcie zarządcze – kiedy jest zadowolony właściciel firmy z innowacji
  • Jakie są cele innowacji: finansowy, wizerunkowy, budowanie marki, procesy akwizycyjne (M&A)
Analizy strategiczne – na jakim gruncie tworzyć innowacje? Jaki jest rynek i gdzie znajdujemy na nim przestrzeń
(24 godz.)

Analizy strategiczne – na jakim gruncie tworzyć innowacje? Jaki jest rynek i gdzie znajdujemy na nim przestrzeń, lukę, możliwości?

  • Analiza potrzeb rynkowych, koncepcje problem – rozwiązanie
  • Analiza SWOT
  • Analiza PEST
  • Model 5 sił Portera
  • Macierz BCG
Klientocentryzm w zarządzaniu innowacjami - klient w sercu procesu innowacji
(16 godz.)
  • Psychologia współczesnego klienta XXI w.
  • Pułapki klientocentryczne – uwaga na technikalia, które są dalekie odbiorcy np. mnożenie cech produktu, podejście inżynieryjne
  • Value Proposition Canvas – propozycja wartości dla klienta, kreowanie ich na kanwie Osterwaldera – warsztat z przepracowaniem kanwy
  • USP – MVP – UVP - minimum viable product (MVP) unique value proposition (UVP) – definiowanie wartości
  • Krzywa adaptacji innowacji przez odbiorców – szanse i zagrożenia w procesie urynkowienia innowacji
  •  
Badania marketingowe – praktyczne spojrzenie
(16 godz.)
  • Insighty konsumenckie
  • Badania jakościowe – wywiady, focusy
  • Badania ilościowe – ankiety, CAWI, CATI
  • Narzędzia współczesnego badacza – aplikacje wspomagające, narzędzia AI

 

Nowoczesne metody wypracowywania innowacji
(16 godz.)
  • Burza mózgów
  • Design thinking
  • Service design
  • AI – sztuczna inteligencja i jej adaptacja w proces innowacji
  • Inne typu lean, scrum itd. – kilka narzędzi
  •  
Kultura innowacji w organizacji
(16 godz.)
  • Kultura organizacyjna innowacyjna, kreatywność, inteligencja i proces uczenia się i kultury współpracy
  • Skrzynki pomysłów i inne narzędzia innowacyjne
  • Synergia działań międzydziałowa – kto powinien przewodzić innowacyjnym działaniom?
  • Revenue team – poszukiwanie wartości dla klienta procesem ciągłym
  • Badanie kultury innowacyjności w przedsiębiorstwie – modele DOCS, MOCM, CVM
Marketing i zarządzanie
(16 godz.)
  • Strategia marketingowa
  • Model 5xW i przewagi konkurencyjne
  • Komunikacja innowacji na rynku, storytelling – proces budowania narracji
  • Persony – do kogo kierujemy innowację?
  • RTB – reasons to believe, dlaczego odbiorcy mają nam uwierzyć I pokochać produkt
  • Marka – jaki rodzaj wybrać działań? Love brands na przykładach marek zaawansowanych technologicznie
  • Przegląd narzędzi – gdzie i jak wypromować innowację: od public relations przez social media po współpracę z autorytetami i budowaniem zasięgu
  • Wskaźniki marketingowe

 

Komercjalizacja innowacji
(16 godz.)
  • Sky-lab proces, prototypowanie, walidowanie
  • Portfel projektów innowacyjnych – jak wygląda zdrowy podział, wersje freemium, premium
  • Kto to kupi i za ile? O sprzedaży, finansach i modelach działania
  • Skimming strategy – jesteśmy pierwsi, jak długo? O modelach pricingowych
  • Echo innowacyjne – budowanie wizerunku innowacyjnego
  • Zarządzanie ryzykiem w procesie kreowania innowacji
  • Cykl PDCA w zarządzaniu innowacją – wyciąganie wniosków z niesatysfakcjonujących projektów
Finansowanie innowacji
(16 godz.)
  • Monitorowanie i ocena wyników innowacyjnych, stosowania metryk innowacyjności oraz oceny skuteczności strategii innowacyjnych
  • Pozyskiwanie dofinansowania – projekty, wydarzenia
  • Współprace B+R z jednostkami badawczymi
  • Pozyskiwanie inwestorów i przygotowanie do procesu, prezentacja projektowa
  • Budżet plan innowacji

 

Seminarium
(8 godz.)
  • Seminarium
Warunki zaliczenia
  • Obecność na 80% zajęć (8 zjazdów/10)
  • Projekt zaliczeniowy – stworzenie i obronienie projektu innowacji przed wirtualnym inwestorem
  • Projekt powinien być przygotowany zgodnie z wytycznymi, zawierać elementy obowiązkowe i fakultatywne poznane na poszczególnych modułach programu studiów np. strategia marketingowa, budżet, czy też zespół innowacyjny.
  • Wytyczne do projektu zostaną omówione.