Laboratorium Kreatywnych Konstrukcji to miejsce, gdzie studenci uczą się prawdziwych rozwiązań występujących w firmie, ale na przykładzie klocków Lego. Uczymy poprzez zabawę i bawimy się ucząc. Jest to jedyne takie laboratorium w Polsce.

 

Laboratorium jest stworzone z 50 tys. klocków Lego z serii Technic, 24 silników, 10 hubów i 16 czujników odległości. Studenci pracują na oprogramowaniu, które zostało opracowane specjalnie dla naszego uniwersytetu w języku Phyton. To powoduje, że z laboratorium mogą korzystać studenci na kierunkach:

 

 

Hołdujemy zasadzie „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”. Dzięki temu w pracowni z klocków Lego stworzyliśmy środowisko, w którym studenci nie są biernymi odbiorcami wiedzy, lecz czynnymi uczestnikami procesu. Jesteśmy jedyną uczelnią w Polsce, która dysponuje taką przestrzenią i takimi konstrukcjami.   

 

 

mgr inż. Marcin Rogoza

pomysłodawca i opiekun laboratorium

 

 

Jak to działa? Student otrzymuje zlecenie przyjęcia towaru. Przygotowuje skrzynie paletowe oznaczając je odpowiednimi kolorami, przyczepia je na skrzynię paletową i przygotowuje do wejścia na proces magazynu. Następnie wprowadzana jest dostawa do systemu, a po wprowadzeniu danych uruchamia się automatyzacja procesu, rolki samodzielnie przesuwają skrzynie paletowe, a skaner sprawdza zatowarowanie, aby przekazać dane do układnicy. Po sczytaniu towaru, jest on umieszczany w odpowiednim gnieździe magazynowym według różnych konfiguracji.

 

Na zajęciach studenci otrzymują scenariusze konkretnych zleceń, a ich zadaniem jest opracowanie najbardziej efektywnych i bezbłędnych procesów zarówno w zakresie zatowarowania magazynu jak i realizacji zamówień do odbiorcy. W trakcie zaplanowane są również komplikacje, z którymi zespoły w sposób skuteczny i sprawny muszą sobie poradzić. 

 

W przyszłości planujemy rozwinięcie automatyki tak, by opierała się na współpracy ze sztuczną inteligencją. To z kolei pozwoli na rozbudowę funkcjonalności magazynu o zarządzanie zdecydowanie większą ilością zmiennych, niż te spotykane w układach ABC czy XYZ.   

 


 

Zobacz film z laboratorium:

 

Czytaj więcej