Na naszej uczelni powstało jedno z najnowocześniejszych w Polsce laboratoriów bazujących na wirtualnej rzeczywistości - to Giant Lazer XR Lab, które łączy w sobie najnowsze osiągnięcia technologii wirtualnej, rozszerzonej i miksowanej rzeczywistości. Kameralne spotkanie prezentujące możliwości i zasoby technologiczne laboratorium odbyło się 9 marca br.
 

Giant Lazer XR Lab stworzyliśmy we współpracy z firmą Giant Lazer specjalizującą się w technologiach VR (virtual reality – wirtualnej rzeczywistości), AR (augmented reality – rozszerzonej rzeczywistości) oraz MR (mixed reality – mieszanej rzeczywistości). Połączenie możliwości uczelni i partnera biznesowego zaowocowało utworzeniem laboratorium XR (extended reality – przedłużonej rzeczywistości), czyli łączącego wszystkie trzy technologie VR, AR i MR w nowy obszar.
 

Sebastian Sobczyk menedżer kierunku studiów informatyka i Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer, wykładowcy WSB we Wrocławiu.


Wyposażenie

- To miejsce jest wyjątkowe, pozwala kompleksowo podejść do nauczania technologii składających się na środowisko XR. Mamy tu super sprzęt i programy graficzne oraz komfortową przestrzeń, której kluczowym wyposażeniem jest strefa zielona obejmująca ściany i podłogę, to tzw. greeen screen, przy czym rozbudowany, pozwalający na komputerowe osadzenie dowolnej osoby na dowolnym tlemówi Sebastian Sobczyk, wykładowca i menedżer kierunku studiów informatyka w WSB.


W laboratorium uczymy tworzenia aplikacji VR i XR, korzystamy ze sprzętu m.in.: HTC Vive, Oculus i Vuzix. Na wyposażeniu laboratorium poza goglami i padami jest Motion Capture Rokoko - to technologia pozwalająca na przechwytywanie ruchów użytkownika za pomocą specjalnego kombinezonu i przenoszenie ich w czasie rzeczywistym na postać 3D. Posiadamy również inteligentne okulary HoloLens 2 – ich działanie polega na tym, że do tego co normalnie widzą ludzkie oczy dodawany jest cyfrowy, interaktywny obraz.
 

Kto będzie korzystać z laboratorium?

Z Giant Lazer XR Lab już dziś korzystają studenci kierunków:

To przyszli programiści, graficy, projektanci gier, twórcy nowych mediów, designerzy i inżynierowie. Odbywają się tu zajęcia praktyczne, podczas których studenci uczą się opracowywania rozwiązań opartych o wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. W przyszłości będą projektować i wdrażać w firmach i instytucjach usługi bazujące na tych technologiach.


Nie planujemy poprzestawać wyłącznie na kształceniu w obszarze technologii, chcemy umożliwić studentom opracowywanie realnych rozwiązań na potrzeby rynku. Otwarcie laboratorium stanowi zaproszenie dla środowiska biznesowego do współpracy w obszarze rozwijania technologii XR i poszukiwania dla nich praktycznego zastosowania.
 

Zajęcia ze studentami prowadzą osobiście specjaliści z firmy Giant Lazer. W trakcie kilkuletniej współpracy z uczelnią opracowane zostały pomoce dydaktyczne oparte na technologiach XR m.in. dla studentów kierunków inżynieria zarządzania i logistyka. To, czego dziś uczą się i co projektują studenci, zyskuje na popularności również w firmach - rośnie znaczenie technologii XR dla branży rozrywkowej, szkoleniowej i edukacyjnej.
 

- Patrząc na przekrój projektów, które już zrealizowaliśmy i nad którymi pracujemy, mogę powiedzieć, że rynek zaczął już odkrywać potencjał tych technologii. Proszę sobie wyobrazić, że w muzeum można wejść do wnętrza obrazu, a w firmie transportującej niebezpieczne materiały - przejść stuprocentowo bezpieczne szkolenie praktyczne z rozładunku towaru. Dzięki doświadczeniom VR lub AR można podziwiać zabytki z lotu ptaka i to pod każdym kątem, albo swobodnie zwiedzać atrakcje turystyczne. To są przykłady naszych realizacji, tu praktycznie nie ma ograniczeńmówi Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer.
 

Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer, wykładowca WSB we Wrocławiu.


Zachęcamy do obejrzenia relacji wideo z wydarzenia przygotowanej przez serwis Wroclaw.pl. W filmie wypowiadają się Sebastian Sobczyk menedżer kierunku studiów informatyka, Mateusz Tokarski wiceprezes Giant Lazer oraz Jakub Korczyński CEO firmy.
 


Spotkanie świata nauki i biznesu

Podczas otwarcia gościliśmy przedstawicieli świata akademickiego, samorządu, biznesu oraz mediów. Nie tylko opowiedzieliśmy o technologiach i zaprezentowaliśmy je ale też umożliwiliśmy ich osobiste testowanie. Poniżej prezentujemy program spotkania.

 
Program wydarzenia - powitanie uczestników i wprowadzenie do tematyki spotkania

  • Sebastian Sobczyk, menedżer kierunku informatyka w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu
  • Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer

Prelekcje

  • Industry 4.0 i VR/AR – Mateusz Tokarski, wiceprezes Giant Lazer | Prelekcja na temat wykorzystania technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w zakresie ulepszania procesów produkcyjnych i technicznych w m.in. logistyce i obsłudze maszyn. Podane zostały różnice między wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością, z uwzględnieniem ich potencjału.
  • Dlaczego innowacje VR/AR mają znaczenie dla branży automotive – Hiroki Nukui, Administration Manager firmy NSK Steering Systems Europe (Polska) | Prezentacja odpowiedziała na pytanie jak przemysł automotive rozumie możliwości oferowane przez najnowsze technologie. W których elementach działania firm tego sektora może sprawdzić się VR lub AR. Odbiorcy poznali unikatową perspektywę tego rynku.
  • Laboratorium XR i jego potencjał – Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer | Co dla studentów, biznesu i regionu oznacza Giant Lazer XR Lab? - na to pytanie odpowiedział Jakub Korczyński. Podczas prelekcji przedstawił możliwości, jakie daje wyposażenie sprzętem i edukacja kierunkowa VR/AR. Odbiorcy dowiedzieli się także, gdzie znajdą pracę przyszłe kadry programistów.

Prezentacja technologii

  • Demo Motion Capture Rokoko – pokaz technologii pozwalającej na przechwytywanie ruchów użytkownika za pomocą specjalnego kombinezonu i przenoszenie ich na postać 3D.
  • Valve Index – prezentacja edukacyjnych aplikacji Giant Lazer stworzonych na potrzeby Muzeum w Białej Podlaskiej (spacer wewnątrz obrazów) i Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie (szkolenie z operacji weterynaryjnych).  
  • Questy – aplikacje stworzone na potrzeby studentów Wyższej Szkoły Bankowej z zakresu organizacji pracy zespołu sprzedażowego, prototypowania magazynu i nie tylko - przygotowane na urządzenia Meta Quest - bezprzewodowe gogle VR.
  • Aplikacje przemysłowe na goglach - Vive Focus 3 – szkolenia przemysłowe zrealizowane przez Giant Lazer na potrzeby m.in.: Linde Gas (załadunek ciężarówki z azotem) i Schneider Electric (szkolenie z montażu transformatora) - pokaz na bezprzewodowych goglach biznesowych.  
  • Hololens 2 – prezentacja technologii mieszanej rzeczywistości na przykładzie aplikacji Giant Lazer stworzonych m.in. dla Urzędu Marszałkowskiego Dolnego Śląska.



Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer i Mateusz Tokarski wiceprezes firmy, wykładowcy WSB we Wrocławiu.
 

Laboratorium Giant Lazer XR Lab w WSB we Wrocławiu.


giantlazer.com


Pisali o nas m.in.:

Wirtualna rzeczywistość to nie tylko gry komputerowe. W WSB powstało laboratorium VR - Wroclaw.pl, 09.03.2022 r.
Laboratorium tworzenia wirtualnych światów i rozszerzania rzeczywistości powstało w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu - Gazeta Wrocławska, 11.03.2022 r.
Rośnie nowa generacja informatyków. Wrocławska uczelnia otwiera laboratorium wirtualnej rzeczywistości - Gazeta Wyborcza Wrocław, 16.03.2022 r.

Czytaj więcej