Na naszej uczelni powstało jedno z najnowocześniejszych w Polsce laboratoriów bazujących na wirtualnej rzeczywistości - to Giant Lazer XR Lab, które łączy w sobie najnowsze osiągnięcia technologii wirtualnej, rozszerzonej i miksowanej rzeczywistości. Kameralne spotkanie prezentujące możliwości i zasoby technologiczne laboratorium odbyło się 9 marca br.
Giant Lazer XR Lab stworzyliśmy we współpracy z firmą Giant Lazer specjalizującą się w technologiach VR (virtual reality – wirtualnej rzeczywistości), AR (augmented reality – rozszerzonej rzeczywistości) oraz MR (mixed reality – mieszanej rzeczywistości). Połączenie możliwości uczelni i partnera biznesowego zaowocowało utworzeniem laboratorium XR (extended reality – przedłużonej rzeczywistości), czyli łączącego wszystkie trzy technologie VR, AR i MR w nowy obszar.
Sebastian Sobczyk menedżer kierunku studiów informatyka i Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer, wykładowcy WSB we Wrocławiu.
Wyposażenie
- To miejsce jest wyjątkowe, pozwala kompleksowo podejść do nauczania technologii składających się na środowisko XR. Mamy tu super sprzęt i programy graficzne oraz komfortową przestrzeń, której kluczowym wyposażeniem jest strefa zielona obejmująca ściany i podłogę, to tzw. greeen screen, przy czym rozbudowany, pozwalający na komputerowe osadzenie dowolnej osoby na dowolnym tle – mówi Sebastian Sobczyk, wykładowca i menedżer kierunku studiów informatyka w WSB.
W laboratorium uczymy tworzenia aplikacji VR i XR, korzystamy ze sprzętu m.in.: HTC Vive, Oculus i Vuzix. Na wyposażeniu laboratorium poza goglami i padami jest Motion Capture Rokoko - to technologia pozwalająca na przechwytywanie ruchów użytkownika za pomocą specjalnego kombinezonu i przenoszenie ich w czasie rzeczywistym na postać 3D. Posiadamy również inteligentne okulary HoloLens 2 – ich działanie polega na tym, że do tego co normalnie widzą ludzkie oczy dodawany jest cyfrowy, interaktywny obraz.
Kto będzie korzystać z laboratorium?
Z Giant Lazer XR Lab już dziś korzystają studenci kierunków:
- informatyka - studia licencjackie i inżynierskie, w tym studenci specjalności Programowanie aplikacji VR/AR w unity 3D,
- inżynieria zarządzania - studia inżynierskie,
- logistyka - studia licencjackie i inżynierskie oraz magisterskie.
To przyszli programiści, graficy, projektanci gier, twórcy nowych mediów, designerzy i inżynierowie. Odbywają się tu zajęcia praktyczne, podczas których studenci uczą się opracowywania rozwiązań opartych o wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. W przyszłości będą projektować i wdrażać w firmach i instytucjach usługi bazujące na tych technologiach.
Nie planujemy poprzestawać wyłącznie na kształceniu w obszarze technologii, chcemy umożliwić studentom opracowywanie realnych rozwiązań na potrzeby rynku. Otwarcie laboratorium stanowi zaproszenie dla środowiska biznesowego do współpracy w obszarze rozwijania technologii XR i poszukiwania dla nich praktycznego zastosowania.
Zajęcia ze studentami prowadzą osobiście specjaliści z firmy Giant Lazer. W trakcie kilkuletniej współpracy z uczelnią opracowane zostały pomoce dydaktyczne oparte na technologiach XR m.in. dla studentów kierunków inżynieria zarządzania i logistyka. To, czego dziś uczą się i co projektują studenci, zyskuje na popularności również w firmach - rośnie znaczenie technologii XR dla branży rozrywkowej, szkoleniowej i edukacyjnej.
- Patrząc na przekrój projektów, które już zrealizowaliśmy i nad którymi pracujemy, mogę powiedzieć, że rynek zaczął już odkrywać potencjał tych technologii. Proszę sobie wyobrazić, że w muzeum można wejść do wnętrza obrazu, a w firmie transportującej niebezpieczne materiały - przejść stuprocentowo bezpieczne szkolenie praktyczne z rozładunku towaru. Dzięki doświadczeniom VR lub AR można podziwiać zabytki z lotu ptaka i to pod każdym kątem, albo swobodnie zwiedzać atrakcje turystyczne. To są przykłady naszych realizacji, tu praktycznie nie ma ograniczeń – mówi Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer.
Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer, wykładowca WSB we Wrocławiu.
Zachęcamy do obejrzenia relacji wideo z wydarzenia przygotowanej przez serwis Wroclaw.pl. W filmie wypowiadają się Sebastian Sobczyk menedżer kierunku studiów informatyka, Mateusz Tokarski wiceprezes Giant Lazer oraz Jakub Korczyński CEO firmy.
Spotkanie świata nauki i biznesu
Podczas otwarcia gościliśmy przedstawicieli świata akademickiego, samorządu, biznesu oraz mediów. Nie tylko opowiedzieliśmy o technologiach i zaprezentowaliśmy je ale też umożliwiliśmy ich osobiste testowanie. Poniżej prezentujemy program spotkania.
Program wydarzenia - powitanie uczestników i wprowadzenie do tematyki spotkania
- Sebastian Sobczyk, menedżer kierunku informatyka w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu
- Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer
Prelekcje
- Industry 4.0 i VR/AR – Mateusz Tokarski, wiceprezes Giant Lazer | Prelekcja na temat wykorzystania technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w zakresie ulepszania procesów produkcyjnych i technicznych w m.in. logistyce i obsłudze maszyn. Podane zostały różnice między wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością, z uwzględnieniem ich potencjału.
- Dlaczego innowacje VR/AR mają znaczenie dla branży automotive – Hiroki Nukui, Administration Manager firmy NSK Steering Systems Europe (Polska) | Prezentacja odpowiedziała na pytanie jak przemysł automotive rozumie możliwości oferowane przez najnowsze technologie. W których elementach działania firm tego sektora może sprawdzić się VR lub AR. Odbiorcy poznali unikatową perspektywę tego rynku.
- Laboratorium XR i jego potencjał – Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer | Co dla studentów, biznesu i regionu oznacza Giant Lazer XR Lab? - na to pytanie odpowiedział Jakub Korczyński. Podczas prelekcji przedstawił możliwości, jakie daje wyposażenie sprzętem i edukacja kierunkowa VR/AR. Odbiorcy dowiedzieli się także, gdzie znajdą pracę przyszłe kadry programistów.
Prezentacja technologii
- Demo Motion Capture Rokoko – pokaz technologii pozwalającej na przechwytywanie ruchów użytkownika za pomocą specjalnego kombinezonu i przenoszenie ich na postać 3D.
- Valve Index – prezentacja edukacyjnych aplikacji Giant Lazer stworzonych na potrzeby Muzeum w Białej Podlaskiej (spacer wewnątrz obrazów) i Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie (szkolenie z operacji weterynaryjnych).
- Questy – aplikacje stworzone na potrzeby studentów Wyższej Szkoły Bankowej z zakresu organizacji pracy zespołu sprzedażowego, prototypowania magazynu i nie tylko - przygotowane na urządzenia Meta Quest - bezprzewodowe gogle VR.
- Aplikacje przemysłowe na goglach - Vive Focus 3 – szkolenia przemysłowe zrealizowane przez Giant Lazer na potrzeby m.in.: Linde Gas (załadunek ciężarówki z azotem) i Schneider Electric (szkolenie z montażu transformatora) - pokaz na bezprzewodowych goglach biznesowych.
- Hololens 2 – prezentacja technologii mieszanej rzeczywistości na przykładzie aplikacji Giant Lazer stworzonych m.in. dla Urzędu Marszałkowskiego Dolnego Śląska.
Jakub Korczyński, CEO Giant Lazer i Mateusz Tokarski wiceprezes firmy, wykładowcy WSB we Wrocławiu.
Laboratorium Giant Lazer XR Lab w WSB we Wrocławiu.
giantlazer.com
Pisali o nas m.in.:
Wirtualna rzeczywistość to nie tylko gry komputerowe. W WSB powstało laboratorium VR - Wroclaw.pl, 09.03.2022 r.
Laboratorium tworzenia wirtualnych światów i rozszerzania rzeczywistości powstało w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu - Gazeta Wrocławska, 11.03.2022 r.
Rośnie nowa generacja informatyków. Wrocławska uczelnia otwiera laboratorium wirtualnej rzeczywistości - Gazeta Wyborcza Wrocław, 16.03.2022 r.