„Akademia Osobistego Potencjału” to projekt, który skierowaliśmy do uczniów szkół średnich. Opierał się na poznaniu przez uczniów ich mocnych stron i talentów poprzez wykorzystanie badania CliftonStrengths popularnie znanego jako test Gallupa. Za nami pierwsza edycja Akademii, trwała 7 miesięcy, wzięło w niej udział ponad 100 uczniów z 3 wrocławskich liceów i zakończyła się galą, podczas której młodzież zaprezentowała swoje talenty.
Projekt „Akademia Osobistego Potencjału” to pomysł Agaty Natalli zastępcy kanclerza Uniwersytetu WSB Merito we Wrocławiu, która dostrzegła szansę, jaką dla młodzieży jest odpowiednio wczesne poznanie swoich mocnych stron i rozpoznanie drzemiących w nich talentów.
- Miałam marzenie, żeby jak najwięcej uczniów jak najszybciej dowiadywało się o swoich mocnych stronach, aby mogli czerpać z wewnętrznej siły i talentów, które w nich drzemią. Wierzę, że dzięki temu odnajdą swoją życiową ścieżkę, łatwiej i celniej będą podejmować ważne decyzje w życiu, w tym te dotyczące wykształcenia i zawodu. Marzenie ujęliśmy w projekt i pozyskaliśmy dofinansowanie, a informacja zwrotna jaka już w trakcie realizacji wpłynęła do nas od uczniów jest naprawdę budująca. Wiemy, że chętnie brali udział w aktywnościach w ramach projektu, odkrywali swoje talenty oraz to, jak z nich korzystać - wyjaśnia Agata Natalli, zastępca kanclerza Uniwersytetu WSB Merito we Wrocławiu, inicjatorka projektu.
Agata Natalli zastępca kanclerza, inicjatorka projektu.
Jak przebiegała Akademia?
Pierwsza edycja „Akademii Osobistego Potencjału” ruszyła 25 kwietnia 2023 r. i skończyła się 30 listopada 2023 r. a poza projektem w ramach podsumowania odbyła się uroczysta gala, którą uczelnia zorganizowała 8 stycznia 2024 r. Dofinansowanie na realizację Akademii uczelnia pozyskała w ramach projektu Społeczne i technologiczne kompetencje ucznia, POWR.03.01.00-00-T099/18.
„Akademia Osobistego Potencjału” realizowana była we współpracy z firmą Tropiciele Talentów i pod merytoryczną opieką jej właścicielki Dominiki Łysio - konsultantki rodzinnej i trenerki, certyfikowanej tutorki i Gallup-Certified Strengths Coach. Trenerkami w projekcie były również Joanna Brzozowska-Wabik z Love2Learn - projektantka kariery i doradczyni zawodowa, Gallup-Certified Strengths Coach oraz Barbara Habrych z Epale i 3L - trenerka, rekruterka i doradczyni zawodowa, certyfikowana tutorka I i II stopnia. To pod ich skrzydłami przez 7 miesięcy znajdowali się uczestnicy projektu.
Od lewej: Joanna Brzozowska-Wabik, Dominika Łysio, Barbara Habrych.
Projekt skierowany był do uczniów szkół średnich. Wzięło w nim udział ponad 100 uczniów w wieku 16-18 lat z trzech wrocławskich szkół:
- Liceum Ogólnokształcącego nr XV im. Piotra Wysockiego,
- Liceum Ogólnokształcące nr X im. Stefanii Sempołowskiej,
- Liceum Ogólnokształcące nr I im. Danuty Siedzikówny „Inki”.
W ramach Akademii młodzież wykonała badanie mocnych stron CliftonStrengths TOP5 i otrzymała indywidualny raport talentów Gallupa, co było podstawą udziału w 4 warsztatach (tematy: Poznaj moc talentów; Działam zgodnie z mocnymi stronami - synergia talentów w grupie; Co mnie interesuje czyli o pasjach, hobby i wyborach zawodu; Mój osobisty potencjał w edukacji i planowaniu ścieżki zawodowej) prowadzonych przez trenerów oraz w indywidualnych sesjach online z Certyfikowanym Coachem Mocnych Stron Gallupa. W ramach podsumowania swojego udziału w projekcie każdy uczestnik przygotował prezentację „Moje portfolio osobistych zasobów”, a osoby chętne mogły ją wygłosić podczas uroczystej gali przed gronem uczestników, rodziców, przedstawicieli szkół średnich oraz uczelni.
- Uczestnicy podczas wystąpień przyznali, że kluczowym dla nich momentem była sesja coachingowa, podczas której indywidualnie mogli omówić swoje raporty po badaniu Gallupa. To sesje indywidualne pozwoliły im poznać blaski i cienie swoich talentów a co najważniejsze, dowiedzieć się, jak można z nimi pracować. Podczas kolejnych warsztatów przystąpili do działania, do planowania swojej dalszej drogi życiowej, edukacyjnej i zawodowej co, jak wynikało z wystąpień uczestników, było dla nich niezmiernie ważne - dodaje Wioletta Mitura, koordynatorka projektu.
Co zyskali uczestnicy?
- Poznanie i nazwanie własnych talentów, wspierających budowanie poczucia własnej wartości
- Nabycie umiejętności wykorzystywania swoich mocnych stron w codziennym życiu
- Poznanie aktualnych trendów na rynku pracy
- Bardziej świadomy wybór dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej
- Bezpłatny udział w programie, którego równowartość rynkowa wynosi min. 550 zł /os.
Jak uczniowie odebrali udział w projekcie? Podsumowaniem niech będzie wypowiedzieć jednej z uczennic.
- Zastanawiając się jak mogę pokazać wpływ uczestnictwa w programie odkrywania talentów, przypomniałam sobie, że jeszcze parę miesięcy temu byłam bardzo nieśmiałą osobą, bojącą się wszelkiego rodzaju wystąpień publicznych, nawet przed klasą. A teraz? Nie mam z tym najmniejszego problemu! 😊 Niesamowicie pomogło mi w tym odkrycie moich talentów, które dały mi taki 'boost' pewności siebie oraz podłoże do uwierzenia we własne możliwości. Praca nad nimi i ich doskonalenie pozwoliło mi dowiedzieć się o sobie wiele nowych rzeczy! Na początku programu, świeżo po zrobieniu testu, wyniki mnie lekko zaskoczyły, bo np. wizjoner kojarzył mi się z jakimś naukowcem (co do mnie kompletnie nie pasuje, bo uważam się bardziej za artystyczną duszę). Później jednak, poznając coraz bardziej specyfikę każdego talentu, uważam, że opisują mnie idealnie. Moimi talentami są: osiąganie, empatia, elastyczność, wizjoner i poważanie. Jestem osobą bardzo ambitną, patrzącą w przyszłość, chcącą być docenioną, ale też wyrozumiałą i empatyczną, potrafię też szybko dostosować się do nowo napotkanej sytuacji. W przyszłości pragnę zrealizować moje największe marzenie i zostać piosenkarką. Może zabrzmiało trochę dziecinnie, jeszcze jakiś czas temu nie wierzyłam w siebie na tyle, by móc to powiedzieć w pełni na poważnie. Teraz jednak, kiedy jestem bogatsza o doświadczenie i wiedzę - wierzę, że mi się uda. Mam już nawet za sobą pierwszy koncert, a w tym roku planuję wyprodukować, nagrać i wydać moją pierwszą piosenkę! 😊 Nigdy w życiu nie spodziewałabym się, że decyzja o wzięciu udziału w programie da mi tak dużo korzyści. Ogromie polecam każdemu, by wykonał test. Bardzo bym chciała, żeby jak najwięcej z moich rówieśników (i nie tylko!) również wyniosło z tego przedsięwzięcia coś, co pozwoli im na spełnienie własnych marzeń, tak jak mi! Bardzo dziękuję również za możliwość wzięcia udziału w programie i pozdrawiam! 😊 - relacjonuje Aniela, uczennica LO nr I we Wrocławiu.
Aniela podczas swojej prezentacji.
W połowie projektu wywiad z uczniami w nim biorącymi przeprowadziło Radio RAM, posłuchaj audycji i głosu uczniów, którzy relacjonują swoje odkrycia!
Oddajemy głos trenerkom
Czym jest test Gallupa?
- Badanie CliftonStrengths, popularnie znane jako test Gallupa, to jedno z wielu dostępnych na rynku badań psychometrycznych. Zostało przygotowane na bazie ponad trzydziestoletnich badań nad ludzką doskonałością, prowadzonych przez amerykańskiego psychologa Donalda O. Cliftona. Wykonuje się je na stronach Instytutu Gallupa i daje nam możliwość poznania naszych dominujących talentów Gallupa. Tych talentów Donald O. Clifton określił 34, a w trakcie badania mamy możliwość odkryć, które z nich są dla nas najbardziej charakterystyczne. Zwykle wykorzystujemy od 5 do 10 pierwszych, czyli najsilniejszych naszych talentów i to ich świadome, codzienne działanie odpowiada za naszą wysoką produktywność i osiągane sukcesy. Jeśli ktoś jest zainteresowany technicznymi aspektami wykonania badania to polecam zajrzeć na serwis internetowy Gallupa lub mojej firmy - odpowiada Dominika Łysio z Tropiciele Talentów.
Czym są mocne strony mierzone w tym projekcie?
- Często nie zdajemy sobie sprawy, jak trudno jest nam nazwać mocne strony, będące elementem osobistego potencjału. Rozumiem przez to określenie naszych sposobów działania, funkcjonowania lub reagowania, które wyróżniają nas spośród innych w sposób pozytywny, są naszymi dobrymi stronami. Trudno jest to nazwać nam, dorosłym, a co dopiero młodym osobom, które ciągle się edukują. Dlatego cieszę się, że powstał ten projekt, który dał młodym osobom w wieku 16-18 lat szansę na określenie ich wyróżników osobowości, które mogą być przez nich pozytywnie wykorzystywane. To właśnie talenty Gallupa, o których możemy myśleć również jak o naszych osobistych darach, których codzienne używanie przychodzi nam całkiem naturalnie i z łatwością. Dla przykładu tym darem u niektórych jest łatwość w wypowiadaniu się, u innych szybkie generowanie pomysłów i strategii działania, a jeszcze u kogoś innego dar doceniania różnorodności ludzi i rozumienie ich indywidualnych potrzeb. Odkrycie przez osoby młode, startujące w dorosłość, takich właśnie talentów, tych naturalnych darów, pozwala im spojrzeć na siebie z zupełnie innej strony. To sprawia, że zdają sobie sprawę, że nie tylko wysokie oceny szkolne z matematyki, geografii czy fizyki, ale to jakimi osobami są przez pryzmat mocnych stron, może pomóc im lepiej zrozumieć czym jest życiowy potencjał. A to wiedza i świadomość na całe życie! - odpowiada Dominika Łysio z Tropiciele Talentów.
Jedna z prac, jakie wykonywali uczestnicy w trakcie projektu.
Jak trenerkom pracowało się z młodzieżą, jak oceniają projekt i postępy uczniów?
- Bardzo wierzę w to, co mówił Nelson Mandela, że „dzisiejsza młodzież to jutrzejsi liderzy” oraz że edukacja ma szansę zmieniania świata. Dlatego uwielbiam pracować z młodzieżą i pomagać im budować swoją przyszłość, a co za tym idzie naszą przyszłość, w oparciu o to, co w nich najmocniejsze. W projekcie moim zadaniem było przeprowadzić serię sesji pogłębiających talenty z grupą kilkudziesięciu nastolatków. Były to tak różne spotkania, jak różne są talenty tych młodych ludzi. Niezwykle inspirująco było patrzeć na to, jak rozmowa o mocnych stronach, dodaje im pewności, otwiera na innych, rozwiewa wątpliwości. Czasami bowiem niektóre nasze wady okazują się niedojrzałością talentów. I to, z czym zmagamy się na co dzień, co odciąga nas od realizacji naszych celów, jest ciemną stroną talentu a dobra wiadomość jest taka, że można nad tym pracować. Gala, w trakcie której mogłam zobaczyć na żywo osoby, z którymi widziałam się przez ekran komputera, była dla mnie niezwykle wzruszającym wydarzeniem. A jeszcze bardziej wzruszające było to, jak młodzież pięknie mówiła językiem talentów. Czuli się zrozumiani, wzmocnieni, dostrzegali wartość swojej różnorodności, rozumieli, że każdy z nas z innej perspektywy patrzy na wyzwania. Wierzę, że dokłada to swoją cegiełkę do tego, by rosło pokolenie tolerancyjne i bardziej świadome. Tego typu projekty przynoszą mi często refleksję, że bardzo chciałabym w młodzieńczym wieku mieć dostęp do takiej wiedzy o sobie. Z pewnością mój samorozwój przebiegałby szybciej. Dlatego marzy mi się, że dostęp do takiego narzędzia będzie miał każdy. Oraz żeby rodzice i edukatorzy rozumieli i dostrzegali wartość rozwoju opartego na mocnych stronach - relacjonuje Joanna Brzozowska-Wabik z Love2Learn.
- Jak mi się pracowało z młodzieżą? Pomimo tego, że ze względów organizacyjnych w projekcie uczestniczyły całe klasy, a nie tylko uczniowie, którzy sami aplikowali, byłam zaskoczona ich rosnącym zaangażowaniem. Na zaufanie młodzieży pracowałyśmy przez pierwsze etapy projektu, na początku byli jeszcze dość zachowawczy. Kiedy poznali swoje talenty, wymienili się między sobą tą wiedzą i oswoili z tym, że mogą śmiało mówić o tym, co ich charakteryzuje, wyróżnia, byli znacznie bardziej otwarci. Najważniejsze z mojej perspektywy były zajęcia poświęcone temu, jak talenty Gallupa można zaangażować do rozwijania kompetencji przyszłości oraz jakie wartości mogą być kompasem w wyborze celów zawodowych, edukacyjnych i życiowych. Młodzież przyznała, że nie mają z kim porozmawiać o tym, jakie wartości są dla nich ważne, a to temat który nie jest im obojętny. Bardzo wzruszającym momentem była gala podsumowująca projekt. Kilkoro z uczestników zdecydowało się wystąpić na scenie i opowiedzieć o swoim rozwoju w trakcie projektu. Niektórzy z dużą szczerością mówili o tym, że choć początkową motywacją do udziału w warsztatach była po prostu możliwość opuszczenia lekcji w szkole, to wraz z kolejnymi warsztatami rosła ich ciekawość, zaangażowanie i potrzeba samorozwoju. Utkwiła mi w pamięci historia uczestniczki, która opowiadała, że udział w projekcie i uświadomienie sobie, że ma zasoby talentowe pozwoliły jej na spełnienie marzenia - wystąpienie ze swoim zespołem na koncercie. Mówiła, że gdyby nie praca rozwojowa, którą wykonała podczas projektu, do dziś nie odważyłaby się na ten krok. I właśnie to jest siłą takich projektów - dodawanie młodym ludziom odwagi do przejścia od marzeń do działania. Budowanie w nich przekonania, że warto podejmować próby, uczyć się na błędach i ze "słuszną dumą" mówić o sukcesach - opowiada Barbara Habrych.
- Działanie dla dobra młodych osób, możliwość ich wspierania w rozwoju osobistym to dla mnie osobiście realizacja mojej misji. Wiem, że dorośli, pracując w firmach, mają szansę na skorzystanie z propozycji działów szkoleń i rozwoju. Zaś sytuacja młodych osób wygląda inaczej. Dlatego obserwowanie w projekcie tego, jak z tygodnia na tydzień udaje się mi i pozostałym prowadzącym zajęcia zaskarbić sympatię młodzieży, nawiązać cieniutką nić relacji, by na końcu, na gali otrzymywać uściski, podziękowania, to była zmiana, która pozytywnie mnie uskrzydla. I nie powiem, na początku było trudno, bo dystans do mnie, jako osoby dorosłej był duży. Jednak pokazanie im, że jestem po ich stronie, że nie szukam ich potknięć, nie robię kartkówek, czyhając na najmniejszy ich błąd, a wręcz przeciwnie, patrzę na nich przez pryzmat ich pozytywnych stron i wierzę, że każdy z nich je ma, właśnie to skracało i skracało ten dystans. Punktem kulminacyjnym była gala - wspólne świętowanie, dzień celebracji osobistego potencjału i nowego spojrzenia na mocne strony. Ciągle słyszę wypowiedzi młodych osób, które własnymi słowami dzieliły się dokonanymi odkryciami. Udział w takim przedsięwzięciu jak „Akademia Osobistego Potencjału” to dla mnie nie tylko radość, ale wyróżnienie i mnóstwo pozytywnych doświadczeń. To również potwierdzenie przekonania, że warto wspierać młode osoby w określaniu ich mocnych stron - podsumowuje Dominika Łysio z Tropiciele Talentów.
Od lewej: Joanna Brzozowska-Wabik, Agata Natalli, Dominika Łysio, Barbara Habrych, Wioletta Mitura.
- Gala była dla nas wszystkich dużym przeżyciem, nie tylko dla uczniów, ale i dla organizatorów. Jako koordynatorka projektu jestem dumna z młodzieży i ogromnej pracy, jaką wykonali. Mam nadzieję, że spotkanie i wysłuchanie uczniów było dla rodziców i kadry szkół również okazją do dumy i przede wszystkim inspiracją do okrywania własnych talentów, bo właśnie o rozwijanie się w tym projekcie chodzi. Z ponad 100 uczestników swoje talenty i refleksje na ich temat zaprezentowała 8-osobowa reprezentacja, tym uczniom składam raz jeszcze serdeczne podziękowania za zaangażowanie i serdeczne gratulacje za odwagę i naprawdę świetne wystąpienia. Pragnę również podziękować przedstawicielom liceów - Pani Joannie Cwynar Wojtonis, Pani Monice Dudek i Panu Robertowi Pietrygale, bez których otwartości na tak nieszablonowy projekt, on by się po prostu nie mógł odbyć. Dziękuję również naszym niezrównanym trenerkom, które wzięły pod swoje merytoryczne skrzydła uczniów i pięknie ich poprowadziły. Myślę, że możemy powiedzieć, że odnieśliśmy sukces, czego dowodem są opinie uczniów. To naprawdę dodaje nam wiatru w żagle, dlatego pracujemy już nad drugą edycją Akademii Osobistego Potencjału - podsumowuje Wioletta Mitura, koordynatorka projektu.
Masz pytania o "Akademię Osobistego Potencjału"? Jesteś nauczycielem i chcesz nawiązać współpracę z naszą uczelnią?
Zapraszamy do kontaktu!
Wioletta Mitura - koordynator projektu
e-mail: wioletta.mitura@wroclaw.merito.pl
Sprawdź, jakie obecnie warsztaty oferujemy dla uczniów!