Nowoczesne technologie zmieniły oblicze biznesu, uzależniając perspektywy rozwoju od zaawansowanej analizy danych. Zmiana ta wymusiła konieczność stworzenia nowych kierunków działań marketingowych, gwarantujących wzrost na nasyconych już do granic możliwości rynkach. Jak więc w niestabilnej rzeczywistości prowadzić skuteczną komunikację marki? 


W przewidywaniach na temat kierunków rozwoju biznesu i zmieniających się formach działań marketingowych, dominują cztery trendy, jakie zyskują na znaczeniu w czasach niestabilności finansowej, nieprzewidywalności oraz niedających się zdefiniować przeobrażeniach społecznych i kulturowych.


Po pierwsze - cyfryzacja


Wprowadzenie technologii i skorzystanie z możliwości analizy danych w niespotykanej dotąd skali trwale zmieniło marketing. Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji dały możliwość dynamicznego i elastycznego działania, personalizowania ofert, zaplanowania dotarcia do klienta z dedykowanym przekazem we właściwym miejscu i czasie. Biorąc pod uwagę te zmiany, priorytet w marketingu został postawiony na:

  • przyspieszeniu przejścia na nowe technologie cyfrowe,
  • ekspansji na nowe rynki, w nowe segmenty lub kierunki geograficzne,
  • wdrażaniu systemów lub algorytmów w celu ulepszenia indywidualnego doświadczenia klienta z marką.

Wdrażając nowoczesne technologie do codziennych działań marketingowych, przedsiębiorstwa zmniejszą koszty, zwiększając liczbę klientów oraz budując ich zaangażowanie i lojalność. Innowacyjne organizacje jako pierwsze wprowadzą na rozwijające się rynki zupełnie nowe oferty, przygotowane na podstawie personalizacji możliwej tylko dzięki nowoczesnym technologiom.


Po drugie - zrównoważony rozwój


W znacznym stopniu to konsumenci kształtują dziś rynek, a marketing odpowiada na pojawiające się potrzeby. Dlatego na znaczeniu zyskują wartości szczególnie ważne dla klientów. Jedną z takich idei jest zrównoważony rozwój, który traktowany jest jako obowiązek wobec ziemi, gospodarki i społeczeństwa. Buduje on także przewagę konkurencyjną organizacji. Dzięki wprowadzeniu zrównoważonych praktyk biznesowych, działania organizacji stają się nie tylko istotne, ale i opłacalne. Zaś marketing zyskuje nadrzędne wartości w komunikacji, za pomocą których kreuje i wyprzedza trendy kulturowe.
Priorytety, w wysiłkach na rzecz zrównoważonego rozwoju w obszarze działań marketingowych, zostały postawione na:

  • poprawę jakości marketingu wewnętrznego oraz prowadzonej praktyki biznesowej,
  • promowaniu produktów i usług wytwarzanych w sposób zrównoważony,
  • zdefiniowaniu długoterminowych zobowiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Po trzecie - kreatywność


Wydawałoby się, że wdrożenie nowoczesnych technologii i bazowanie na analizie danych, wykluczyły kreatywność. Tymczasem bez pomysłowej innowacyjności nie ma możliwości stawienia dziś czoła współczesnym wyzwaniom marketingowym. Trzeba to tylko robić we właściwy sposób, przyjmując że:

  • nikt nie ma monopolu na wartościowe i konstruktywne pomysły, mogą one pochodzić z najmniej oczekiwanych źródeł, na przykład z księgowości, czy od dostawców zewnętrznych,
  • należy stworzyć przestrzeń w organizacji do podejmowania twórczego ryzyka i dać przyzwolenie na porażkę, która również pobudza kreatywne myślenie,
  • należy pozwolić na twórczą swobodę, dzięki czemu powstaną atrakcyjne a jednocześnie autentyczne treści marketingowe,
  • konieczne jest dostosowanie technologii w kampaniach marketingowych do narzędzi używanych przez zdefiniowaną grupę docelową.

Po czwarte - trzymanie ręki na pulsie


Nowoczesne technologie w marketingu stały się faktem. Szczególnie warto już dziś zwrócić uwagę na metaświat, który może odegrać w strategiach marketingowych znaczącą rolę w średniej i długookresowej perspektywie czasowej. Zanim jednak zostanie podjęta decyzja o wdrożeniu tego rozwiązania, warto:

  • zdefiniować własne cele, przyświecające tworzeniu doświadczeń metaverse,
  • przeanalizować dotychczasowe doświadczenia pierwszych użytkowników,
  • uwzględnić w rozważaniach takie zagadnienia, jak cyberbezpieczeństwo, zaufanie, reputacja, zarządzanie prawami cyfrowymi,
  • uwzględnić w strategii biznesowej działania na rzecz tworzenia metaświata, zapewniając organizacji możliwości rozwoju w przyszłości.

 

Nowoczesne technologie są elementem przeobrażającym rzeczywistość biznesową, społeczną, indywidualną. Dlatego marketerzy muszą dziś kreować nowe trendy i zmiany, a nie jak kiedyś – potrzeby. Jest to dzisiaj jedyna droga do prowadzenia skutecznych działań marketingowych.

 

Zobacz także