PIM, czyli Profesjonal Interim Manager to niezależny współpracownik, który zajmuje się zadaniami zarządczymi w ramach danego przedsiębiorstwa. Wnosi swoją wiedzę, doświadczenie, umiejętności i kompetencje, ale zachowuje dystans wobec organizacji. Takie rozwiązanie niesie ze sobą konkretne zagrożenia. Czy jest więc efektywne dla przedsiębiorstwa?
Profesional Interim Manager to osoba, która z ramienia zarządu nadzoruje pracę zespołów, zarządza procesami organizacyjnymi, wyznacza kierunki rozwoju organizacji. Angażuje się w codzienne zadania, charakterystyczne dla pracy managera w danym przedsiębiorstwie. Jednak nie jest częścią organizacji, chociaż musi funkcjonować tak, jakby nią był.
Powody zatrudnienia
Przedsiębiorstwa sięgają po PIMów przy pojawieniu się konieczności tymczasowego obsadzenia stanowiska kierowniczego. Zazwyczaj potrzeba taka pojawia się przy czasowo występujących zadaniach, jak na przykład wystąpienie sytuacji kryzysowej lub zarządzenie zmianą, czy też poprowadzenie punktowych projektów. Taki charakter pracy wiąże się z bardziej szczegółowym zdefiniowaniem obowiązków i celów do osiągnięcia niż w przypadku osoby wewnętrznie zatrudnionej na stałe na stanowisku kierowniczym.
Szczególne wyzwania
Układ pomiędzy PIMem a organizacją z jednej strony tworzy obietnicę osiągnięcia sukcesu w efektywnym ułożeniu procesów i pracy zespołów dzięki osobie, która wchodzi z zewnątrz z niezbędną wiedzą i doświadczeniem. Przede wszystkim jednak z dystansem, dzięki któremu widzi sprawy z innej, często szerszej perspektywy. Z drugiej strony, niesie spore wyzwania, które uniemożliwiają im w pełni rozwinąć swoje możliwości w zatrudniającym przedsiębiorstwie.
Często okazuje się, że dystans i nienależenie do organizacji tworzy bariery, uniemożliwiające skuteczne zarządzenie przez PIMa.
- Pojawia się wrogość ze strony pozostałych członków zespołu, powodowana brakiem nawiązanych relacji wewnątrz przedsiębiorstwa.
- Obserwowana jest nieznajomość specyfiki organizacji, zwiększająca ryzyko popełnienia błędu.
- Pojawia się tzw. odpowiedzialność za nowość, która wymaga rozwijania wiedzy do niezbędnego poziomu, umożliwiającego przetrwanie w danym obszarze.
- Pojawia się tzw. odpowiedzialność za tymczasowość, związana z czasowością zatrudnienia PIMa, wynikająca z ograniczonego czasu na zdobycie niezbędnej wiedzy i zbudowanie relacji umożliwiających skuteczne działanie.
- Wejście do organizacji oznacza konieczność poniesienia wysokich kosztów w formie dodatkowego czasu, problemów, konfliktów i tymczasowej nieefektywności, jakie wiążą się z procesem przezwyciężania odpowiedzialności za nowość.
- Oczekiwane jest przez właścicieli szybkie działanie i natychmiastowe efekty.
Pokonywanie barier
Profesional Interim Manager, aby być skutecznym i osiągnąć wyznaczone mu cele, musi nauczyć się pokonywać wyzwania, pojawiające się w organizacjach.
Jednym ze sposobów na poradzenie sobie z odpowiedzialnością za tymczasowość jest nieinformowanie pracowników o czasowości zatrudnianego managera. Innym, stosowanym rozwiązaniem jest niepodanie zespołowi długości czasu zatrudnienia. W ten sposób PIM zyskuje sprawczość w organizacji a zastana załoga nie może pozwolić sobie na dystans czy wrogość wobec nowego managera. Budowany jest również autorytet, który z racji okresowego przebywania w przedsiębiorstwie nie jest wysoko oceniany przez zastanych członków zespołu.
Natomiast oczekiwanie natychmiastowego działania i skuteczności oznacza dla Interim Managera konieczność zajęcia się wszystkimi zadaniami od pierwszego dnia trwania kontraktu. Nieodłączną więc częścią bycia PIMem jest szybkie działanie poprzez rozwiązywanie trudnych spraw, ustalenie priorytetów z zatrudniającymi ich osobami oraz skupienie się na zadaniach a nie relacjach. Ważnym elementem budowy autorytetu przez PIMa są też konfrontacje z pracownikami bez strachu o relacje. Bycie twardym i zdecydowanym, zagwarantuje w tym przypadku skuteczność oraz pewność wdrożenia rozwiązań.
Decyzja o zatrudnieniu
Zatrudnienie Profesional Interim Mangera warunkowane jest specyfiką branży i potrzebą przedsiębiorstwa. Jego doświadczenie i kwalifikacje, pomagają organizacjom radykalnie poprawić wyniki. Przyczyniają się do ich skokowego rozwoju. Pod warunkiem jednak obustronnej świadomości występujących barier utrudniających PIMom działanie.