Jeżeli należysz do osób, które wolą po prostu być i nie robić wokół siebie zamieszania, z pewnością jesteś introwertykiem. W przeciwieństwie do ekstrawertyka jesteś ukierunkowany na doznania wewnętrzne, wolisz słuchać niż mówić, czytać książki niż brać udział w imprezach, pracować samodzielnie niż w zespole. Czy w dzisiejszym świecie i kulturze fast talk masz szansę na zyskanie akceptacji i osiągnięcie sukcesu?


Zrozum introwersję


O tym, jakimi cechami wyróżnia się introwertyk, pisała Susan Cain w książce pt. „Ciszej, proszę”. Według niej introwertyk jest bardziej podatny na tzw. przestymulowanie. Osoby wykazujące cechy introwertyka reagują negatywnie na głośną muzykę, zbyt intensywne światło, szum klimatyzatora, kilka toczących się jednocześnie rozmów czy też są bardziej wyczulone na bodźce zewnętrzne - np. metkę w ubraniu, która drażni skórę. Jako introwertyk musisz o tym pamiętać. Do szczęścia jest Ci potrzebna dużo mniejsza dawka danego bodźca. 


Akronim DOES


Według badań przeprowadzonych przez psycholog Elaine Aron, wysoko wrażliwe osoby odbierają świat „bardziej”. Mają nie tylko wyższą wrażliwość przetwarzania sensorycznego i wysoką reaktywność emocjonalną, ale również umiejętność głębszego przetwarzania informacji. E. Aron charakteryzuje je akronimem DOES – od angielskich słów:

  • D jak depth of processing – głębia przetwarzania
  • O od overstimulation – przestymulowanie
  • E jak emotial reactivity – reaktywność emocjonalna
  • S jak sensing the subtle – czyli wyczuwanie subtelności.

Należysz do osób, które szybciej wyczuwają dziwną atmosferę, klimat spotkania czy też dostrzegają grymas niezadowolenia na twarzy rozmówcy. Możesz mieć też bardziej wyczulone zmysły smaku i węchu. Będąc osobą bardziej empatyczną jako introwertyk, nie godzisz się na cwaniactwo i krzywdę innych ludzi. Łatwiej się wzruszasz, a przemoc i niesprawiedliwość ranią twoje uczucia.

 


Introwertycy – kim są?


Kiedy wiesz już, z czym wiąże się bycie introwertykiem, pora dowiedzieć się, czy jesteś jedyny. Jak się okazuje - wcale nie. Istnieją opinie, że introwertyzm jest porównywany z lekkim zespołem Aspergera. Charakteryzują się nim osoby, które m.in. nie lubią zmian i mają problem z nawiązywaniem relacji. Wśród nich są (lub były) znane osoby ze świata sportu czy telewizji: Tim Burton (reżyser), Robin Williams (aktor) i Leo Messi (piłkarz). Zwiększona wrażliwość zewnętrzna związana jest z tym, że introwertycy mają o wiele mniejszą tolerancję na bodźce niż ekstrawertycy. Bycie wysoko wrażliwą osobą jest też często uwarunkowane biologicznie. 


Fake it till you make it


To powiedzenie nie musi oznaczać, że jako introwertyk musisz nauczyć się udawać. W czasie konferencji Electronic Entertainment Expo w Los Angeles jej uczestnicy przedstawiają swoje „elevator pitch”. To szybkie, kilkuminutowe prezentacje swojego pomysłu na biznes przed potencjalnymi inwestorami. Idea pitchowania jest taka, że trzeba nie tylko w interesujący sposób przedstawić swoją wizję, ale zarazem zrobić z tego inspirujące show. W czasie jednej z konferencji Szwed Martin Sahlin, dyrektor firmy Coldwood Interactive, przedstawiał pomysł na grę swojego zespołu. Było to jego pierwsze wystąpienie przed tak szeroką publicznością i okazało się bardzo emocjonujące. Łamiący się głos i trzęsące się ręce Szweda sprawiły, że to właśnie o nim rozmawiano w czasie konferencji. Uwagę od niepewnego zachowania odwróciło dobrze przemyślane i ułożone wystąpienie, które dodatkowo było bardzo autentyczne – pełne pasji i wiary w prezentowany pomysł.


Samoświadomość


Jako osoba bardzo wrażliwa pewnie myślisz o sobie w różny sposób i spotykasz się z różnymi określeniami na swój temat. Wśród nich mogą być takie zwroty jak: „Jesteś przewrażliwiony albo dziwny”, „Nie przesadzaj”, „Nie bądź odludkiem”. Ważna jest samoświadomość i zaakceptowanie swoich cech charakteru. Dla introwertyka – który często „czuje, że żyje”, gdy po cichu roztrząsa jakiś problem – istotny jest odpoczynek w domowym zaciszu. Odzyskiwanie energii i regeneracja sił w samotności sprawia, że ładujesz akumulatory i zdobywasz siłę do kolejnych działań. To ważne przed istotnym zawodowym spotkaniem czy rozmową kwalifikacyjną.

 


Możesz być CEO!


Zastanawiasz się, czy w świecie, w którym większość ludzi woli mówić niż słuchać, możesz osiągnąć zawodową karierę? Wbrew pozorom – i predyspozycjom – nie musisz wybierać jedynie pomiędzy zawodem księgowego a informatyka. Pamiętaj, aby wykorzystać swoje naturalne cechy do budowania swojej osobistej marki. Przykładowo:

  • Jako stomatolog wykażesz się skupieniem i precyzją. Empatia pomoże Ci w zadbaniu o odpowiednie relacje zarówno z małym pacjentem, jak i z dorosłymi.
  • Zostając sprzedawcą, nie musisz nakręcać ludziom makaronu na uszy jak Leonardo Di Caprio w filmie „Wilk z Wall Street”. Przeciwnie – dziś sukcesy odnoszą handlowcy, którzy potrafią wysłuchać i zdiagnozować swojego klienta, zamiast zamęczać go informacjami na temat usługi lub produktu.
  • Jak się okazuje, Mahatma Gandhi czy Bill Gates to również introwertycy. Możesz zostać liderem albo prezesem. Nic nie stanie Ci na przeszkodzie, jeżeli Twoja powściągliwość i ostrożność będą wsparte przemyślanym i perfekcyjnym przygotowaniem.

 

Zaakceptuj siebie i… działaj


Pamiętaj o tym, że marka osobista to autentyczne i spójne ze sobą JA. To uporządkowane działania związane z tym, w jaki sposób komunikujesz się ze światem, wyrażasz poglądy, działasz i jak postrzegany jest Twój wizerunek. Ważne jest to, w jaki sposób patrzysz na samego siebie, dlatego warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Kim jestem?
  • Jakie mam talenty, mocne strony, pasje?
  • Jaki komunikat chcę nieść światu?
  • Kto jest odbiorcą mojej marki?

Jeżeli szukasz właśnie pracy, zwróć uwagę na przestrzeń, w której będziesz pracować. W Twoim przypadku korzystniejsze będzie raczej biurko na uboczu niż otwarty open space. Satysfakcję będzie Ci też sprawiała praca z domu. Twoją drogą do sukcesu jest umiejętne wykorzystywanie wysokiej wrażliwości jako mocnej strony i znajdowanie przestrzeni - w celu skupienia, koncentracji oraz wnikliwego wysłuchania potrzeb rozmówców. Pamiętaj, że to dzisiaj ogromna wartość. Jako cierpliwy i wnikliwy introwertyk o wiele szybciej i umiejętniej odczytasz drobne sygnały mowy ciała niż powierzchowny ekstrawertyk. Twoje mocne strony to również dokładność, skupienie, zmysł obserwacji i umiejętność odpowiedniego zadawania pytań.

 


Dbaj o swój rozwój


Na co dzień, aby zadbać o dobry wizerunek, możesz wdrożyć kilka działań, które będą zgodne z Twoimi cechami charakteru, a zarazem pomogą Ci w budowaniu swojej osobistej marki:

  • Szybciej odnajdziesz się podczas ukierunkowanego na długofalowe działanie pisania bloga niż wrzucania ad hoc zdjęć na Instagramie.
  • Powinieneś budować swoją markę poprzez założenie grupy, tematycznego forum internetowego np. na LinkedIn czy GoldenLine i również skupić się na pisaniu artykułów na tematy, w których czujesz się ekspertem.
  • Warto również, abyś pomyślał o napisaniu poradnika albo książki, która na pewno mocniej uwiarygodni Twoją pozycję i dokonania w branży niż płynna elokwencja ekstrawertyka.

Zaakceptuj siebie, dąż do wyznaczonych celów i korzystaj ze swoich wyjątkowych umiejętności. Świat stoi przed Tobą otworem!
 

Zobacz także