Czy wiesz, że pojęcie „konflikt” pochodzi od łacińskiego słowa „conflictus”, które oznacza dosłownie „zderzenie”? Synonimy tego słowa to: niezgodność, sprzeczność interesów, poglądów, spór czy zatarg. A kiedy mówimy o konflikcie w organizacji? Można go rozumieć na różne sposoby, chociażby jako spór dwóch lub więcej członków albo grup, który jest wynikiem zajmowania odmiennej pozycji, różnych celów, wartości lub postaw. Strony w trakcie sporu dążą do tego, by ich sprawa lub punkt widzenia przeważyły nad sprawą lub punktem widzenia innych.
Czas potrzebny na przeczytanie tego artykułu: 4 minuty
Czy konflikt może być pozytywny?
Na przestrzeni lat rozumienie konfliktów w organizacjach zdecydowanie uległo przemianie. Tradycyjnie traktowano go jak proces szkodliwy. Sądzono, że wystąpienie konfliktu było negatywnym sygnałem dla organizacji. Źródeł konfliktu upatrywano w błędach zarządzania, braku umiejętności uświadomienia pracownikom wspólnych celów i interesów łączących kadrę zarządzającą i pracowników.
Ten tradycyjny pogląd zmieniał się, bo zaczęto dostrzegać i analizować przyczyny konfliktów w organizacjach, które powstawały niezależnie od błędów popełnianych przez osoby zarządzające. Wtedy okazało się, że konflikty w organizacjach są nieuniknione, a nawet konieczne, a także niezależne od tego, jak zaprojektowano funkcjonowanie organizacji i jak się nią zarządza. Na podstawie licznych badań dowiedziono, że konflikt może wynikać z wielu przyczyn, w tym takich, jak:
- zła struktura organizacyjna
- różnice w celach i postawach
- brak komunikacji
- różnice w wartościach.
Finalnie okazało się, że konflikt może być dla organizacji jak paliwo, które napędza rozwój, umożliwia uruchomienie procesów edukacyjnych oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań.
Poszukaj głębiej
Natrafiając na konflikt w organizacji, należy zdać sobie sprawę z tego, że to nie konflikt jest źródłem nieporozumień, lecz niewłaściwy sposób jego rozstrzygania. Aby efektywnie podejść do zarządzania konfliktem, przede wszystkim należy nawiązać dobry kontakt z osobą skonfliktowaną oraz stworzyć reguły poprawnego komunikowania się. W takich warunkach jest szansa na to, że konflikt może zaowocować pogłębioną więzią pomiędzy współpracownikami oraz wzrostem wzajemnego zaufania.
Specjaliści wyróżniają następujące rodzaje konfliktu:
- indywidualny – np. pomiędzy dwoma członkami tego samego zespołu programowego
- zbiorowy – np. jednego z członków zespołu z resztą zespołu
- hierarchiczny – strony konfliktu są ze sobą powiązane hierarchicznie, np. konflikt przełożony-zastępca
- całkowicie niezależny – np. pracownicy z dwóch rożnych zespołów.
Znajdź metodę
Z każdej sytuacji konfliktowej jest wyjście. Istnieją trzy sprawdzone metody rozwiązywania konfliktu.
- Metoda „ja wygrywam, ty tracisz”. W tym modelu jedna ze stron, np. przełożony, narzuca rozwiązanie niekorzystne dla drugiej strony. Strona przegrywająca ma wówczas silne poczucie niesprawiedliwości, które może doprowadzić do reakcji negatywnych.
- Metoda „ty wygrywasz, ja tracę”. W tym rozwiązaniu następuje zaspokojenie potrzeb jednej ze stron kosztem drugiej, np. potrzeb podwładnego kosztem dążeń przełożonego. Przełożony może się czuć oszukany i podświadomie torpedować działanie podwładnego tak, aby zrekompensować sobie straty poniesione w wyniku przyjęcia takiego, a nie innego sposobu rozwiązania konfliktu.
- Metoda „bez przegranego”. Ten model oparty jest na dwustronnej komunikacji, która doprowadza do rozwiązania akceptowanego przez obie strony. W tym wypadku miejsce stron konfliktu w hierarchii firmy nie odgrywa roli, obie strony są na równych prawach i współpracują w celu rozwiązania problemu dla obopólnej korzyści.
Zatem która z powyższych metod jest najbardziej skuteczna? Oczywiście metoda „bez przegranego”. Dzięki jej zastosowaniu osoby skonfliktowane są w stanie zapewnić dobrą atmosferę w organizacji po rozwiązaniu konfliktu. Co więcej, w tej sytuacji możliwa jest współpraca stron będących w konflikcie, a to skutkuje wypracowaniem najlepszego rozwiązania spornej kwestii.
Zarządzaj mądrze
Jedno jest pewne i niepodważalne – konflikty w organizacjach są nieuniknione, a nawet konieczne. Mają wiele pozytywnych aspektów, bo mogą być źródłem wzrostu motywacji pracowników organizacji, nadawać kierunek innowacyjnych rozwiązań, sprzyjać rozwojowi, a co najważniejsze, uwalniać tłumione emocje buzujące w zespole. Pozytywnie rozwiązany konflikt przywraca równowagę w stosunkach międzyludzkich, a to powoduje wzrost zaufania miedzy jego uczestnikami.
Z drugiej strony, nie należy zapominać o negatywnych konsekwencjach. Źle rozwiązany konflikt może osłabić relacje interpersonalne oraz doprowadzić do zakłóceń w procesie komunikacji, chaosu, dezorganizacji oraz obniżenia morale. Warto więc mądrze zarządzać konfliktem w organizacji oraz wzmacniać swoje kompetencje w tym obszarze.
W rozwiązaniu konfliktu pomóc może mediator. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Siła mediacji.