Sklep internetowy powinien być odpowiedzią nie tylko na wymagania techniczne, ale i wymogi, które stawia przed nami sytuacja rynkowa w danym momencie. Zakładając swój biznes, należy pamiętać, że bez względu na nasze starania, nie da się oszukać trendów i sezonowości. Akurat to drugie to naturalny element, któremu należy dotrzymać kroku. Dlatego na samym początku najważniejsza jest świadomość, która pozwoli dostrzegać zależności i planować działania w taki sposób, aby gorący okres sezonu wykorzystać na maksymalizację zysków, a moment spadku na skrupulatne planowanie marketingu i dalszego rozwoju.

 

Które momenty w roku są najlepsze do sprzedawania?

 

Warto pamiętać, że każda branża ma swoje złote momenty w ciągu roku i tutaj potrzebna jest szczegółowa analiza każdej z osobna. Szczególnie po to, aby wystosować trafne wnioski. Całe szczęście, poza tym, co unikalne, istnieje kilka gorących okresów w roku, które są równie ważne dla każdego sektora biznesowego, z jakim można mieć do czynienia. Postanowiliśmy zebrać kilka tych momentów, w których konsumenci są bardziej skorzy do robienia zakupów. Pierwszym dniem, na jaki należy zwrócić uwagę, jest Black Friday. Z biegiem lat, wokół Black Friday tworzy się niesamowite kampanie marketingowe, co powoduje, że czarny piątek trwa nawet i tydzień czy miesiąc. Idąc dalej, każdy okres przedświąteczny to również dobry czas na zmaksymalizowanie sprzedaży. Mowa tu nie tylko o świętach takich, jak Wielkanoc czy Boże Narodzenie, ale również Walentynki, Dzień Matki, Dzień Ojca, Dzień Kobiet czy Dzień Mężczyzny. Wszystko, co ogólnoświatowe i co dotyczy nas wszystkich, jest równie ważne dla każdej branży. W świecie marketingu nie ma rzeczy niemożliwych, a więc bardzo łatwo każde z tych wymienionych świąt obudować pewnym story i kampanią sprzedażową. Kto jeszcze nie próbował, niech będzie to zadanie do wykonania na już!

 

Stwórz kalendarz marketingowy dla swojego biznesu

 

Poza opieraniem swoich działań sprzedażowych na typowych, znanych wszystkim świętach, warto stworzyć kalendarz dedykowany Twojemu biznesowi. Przy tej okazji warto skorzystać z kalendarza świąt niecodziennych i dopasować wydarzenia tak, aby łączyły się z tematyką Twojego biznesu  Usługą lub produktem. Dodatkowo warto przeanalizować historię zakupową klientów w poszczególnych okresach. Biorąc pod uwagę kalendarz i to, jakie dni i okresy się akurat zbliżały, łatwiej będzie wyjaśnić zachowania konsumentów. Na podstawie zbudowanego w ten sposób kalendarza, warto zaplanować dokładnie akcje sprzedażowe, kampanie marketingowe, promocje, a być może wprowadzenie nowych usług czy produktów. Nawet tych sezonowych, będących edycją limitowaną raz do roku. Możliwości jest wiele. Dziś w sieci znaleźć można mnóstwo darmowych kalendarzy marketingowych, które są zbiorem wszystkich świąt niecodziennych w roku.

 

 
Jak zmaksymalizować sezonowy peak?

 

Jeśli mamy za sobą szczegółową analizę i wiemy, na jaki czas przypada złoty okres dla naszego biznesu, warto przygotować się marketingowo. Istnieje kilka sposobów na to, aby zmaksymalizować zyski i cieszyć się jeszcze większym zainteresowaniem ze strony klientów. Co za tym idzie, częstszymi konwersjami i większymi zyskami. Co pozwala podnieść sprzedaż? Przede wszystkim każde udogodnienie i uproszczenie, jakie są nam dedykowane w świecie e-commerce. Między innymi szybkie płatności online czy płatności odroczone. To również umowy podpisane z firmami kurierskimi, które mają paczkomaty w niemalże każdej lokalizacji. Dzięki temu samo robienie zakupów, jak i ich odbiór jest dla klienta przyjemnością. Jeśli chodzi o marketing czy kwestie techniczne, warto zaplanować konkretny budżet na kampanie. Tak samo, zadbać o wydajność serwerów, które muszą udźwignąć wzmożony ruch na naszej stronie internetowej. Szczególnie w momencie peaku i kluczowych momentów. Inwestycja w prężnie działającą maszynę to najlepszy sposób na cieszenie się rentownym biznesem. Wyżej wymienione elementy są tymi kluczowymi, a więc warto znaleźć przestrzeń na skrupulatne realizowanie planu.

 

Sposoby na większą sprzedaż w momentach poza sezonem

 

Tak zwane martwe momenty w biznesie, nie muszą nimi być. Tymczasowy spadek sprzedaży to naturalna kolej rzeczy. Tak, jak są złote momenty, generujące spore zyski, tak i muszą być te momenty spadku, oznaczające, że sytuacja rynkowa nieustannie płynie i się zmienia. Co jednak robić poza złotym sezonem? Przede wszystkim modernizować stronę i wdrażać nowoczesne metody działania. Moment biznesowej stagnacji jest idealnym na wnioski i wdrażanie zmian. Co więcej, moment zastoju można przeznaczyć na planowanie obniżek, wietrzenia magazynów czy sprzedaży pakietowej. Co więcej, warto pomyśleć o gratisach czy upominkach dorzucanych do każdego zakupu. To pozwoli nam wyrazić wdzięczność dla każdego klienta, który niejako ratuje naszą sytuację biznesową poza sezonem. Co więcej, wpłynie to oczywiście na budowanie solidnej relacji. Wiele biznesów tworzy także produkty czy usługi, będące edycją limitowaną, które można kupić raz do roku. Jest zatem wiele sposobów na to, jak przekuć gorszy okres w mimo wszystko dający zarobek oraz podnoszący świadomość i tempo rozwoju.

 

Trendy w świecie e-commerce

 

Świat e-commerce rządzi się swoimi prawami i należy pogodzić się z tym, że zmiany zachodzą w nim w mgnieniu oka. Pojawiają się coraz to nowsze rozwiązania, z których korzystają znane marki, wyprzedzając przy tym konkurencję. Do jednych z takich trendów można zaliczyć właśnie odroczone płatności. Tak zwane PAYPO czy P24NOW. Na samym początku odroczenia były możliwe o 30 dni. Teraz termin spłaty wydłużył się do nawet 54. Możliwość uiszczania opłaty z takim wydłużeniem sprawia, że klienci częściej dokonują spontanicznych zakupów. Szczególnie w tych momentach, kiedy mogą nie mieć pieniędzy na luźniejsze wydatki. W wielu przypadkach możliwość odroczenia płatności jest dla potencjalnego klienta kluczowa. Warto zatem nadążać za tym, jakie możliwości dają nam banki, ale i sam internet.

 

Sezonowość ma swoją przestrzeń w każdej branży. Dlatego tak ważne jest budowanie strategii na podstawie tego, co dzieje się w obrębie interesującego nas rynku. To główny powód, dla którego tak bardzo stawia się na zaplanowany marketing. Strategię, która nie będzie kierować się przypadkowością. Tak, jak w handlu na co dzień, tak i w e-commerce - sezonowość sprzedaży jest naturalnym zjawiskiem. Momenty lepszej i gorszej sprzedaży są potrzebne. Te lepsze po to, aby zarabiać i budować pozycję swojego biznesu, a te gorsze? Na rzecz przemyślanej inwestycji. W odpowiedni towar, marketing, promocję i przygotowanie się na gorący okres sprzedażowy. Jeśli obserwowanie oraz analiza ścieżki zakupowej naszych klientów stanie się nawykiem, łatwiej będzie osiągnąć płynność finansową oraz rentowność biznesu przez cały rok.  

Zobacz także