Prowadzenie rozmów towarzyskich należy do najważniejszych umiejętności społecznych. Zdolność inicjowania niezobowiązujących pogawędek, zwana sztuką small talk, przydaje się w życiu prywatnym i zawodowym. Świadczy o kulturze osobistej i obyciu towarzyskim. W czasach powszechnej komunikacji z pomocą e-maili i skrótowych SMS-ów umiejętność prowadzenia rozmów towarzyskich jest dość ulotną sztuką.

 

 

Small talk przychodzi nam z pomocą na wszelkich spotkaniach towarzyskich, w których udział biorą nieznane nam osoby. Przydaje się także podczas konferencji i innych spotkań, na które zapraszani są ludzie z naszego środowiska zawodowego. Ponieważ w pewnych sytuacjach biznesowych nie wypada od razu przechodzić do meritum, więc luźna pogawędka wprowadzi miły nastrój i pozwoli łagodnie przejść do sedna. Osoby śmiałe, które nie odczuwają obaw przed nawiązywaniem kontaktów, nie mają zazwyczaj problemów z inicjowaniem konwersacji. Ludzie mniej skłonni do udzielania się towarzysko nie stoją jednak na straconej pozycji, ponieważ pewnych zasad można się nauczyć. Choć początkowo umiejętność small talk może wydać się trudna, to z czasem nabiera się wprawy. Jakimi słowami inicjować rozmowy z nowo poznanymi osobami? Jakie tematy są w takich sytuacjach najodpowiedniejsze?

 

Początek i sposób prowadzenia konwersacji

 

Nie każdy sposób jest dobry, by rozpocząć rozmowę. Podchodząc do osoby, z którą chcemy nawiązać dialog, nie zachowujmy się w sposób obcesowy. Relację rozpocznijmy od nawiązania kontaktu wzrokowego i sympatycznego uśmiechu. Istnieje wiele dobrych sposobów na nawiązanie dialogu. Pierwsze słowa powinny być uprzejme oraz zachęcać do dalszego kontaktu. Można np. zapytać rozmówcę o wrażenia z pobytu w miejscu, w jakim się właśnie znajdujemy lub o jego opinię na temat wydarzenia, w jakim bierzemy udział. Dialog potoczy się płynnie, jeżeli będziemy podtrzymywać rozmowę i kontynuować temat, a także wykazywać zainteresowanie interlokutorem. Zachowujmy się jednak taktownie i nie zadawajmy wścibskich pytań, które mogą podziałać na drugą stronę zniechęcająco. W stosownej chwili powinniśmy się przedstawić, a w sytuacjach zawodowych (np. na konferencji) poinformować drugą stronę, jaką firmę reprezentujemy. Pamiętajmy, że rozmowa to nie monolog, a dialog. Nie mówmy więc bez chwili przerwy i nie skupiajmy się jedynie na sobie. Zadawajmy rozmówcy tzw. pytania otwarte, czyli takie, które pozwalają na rozwinięcie tematu. Pytania zamknięte, na które odpowiada się „tak” lub „nie”, ucinają konwersację. Od czasu do czasu przytakujmy i potwierdzajmy, że podążamy za tokiem rozumowania interlokutora.

 

Tematy rozmowy

 

Pomysł na wątek rozmowy powinno przynieść nam spotkanie, w jakim uczestniczymy. Nie inicjujmy dialogów na tematy trudne, kłopotliwe czy smutne. Nie zaczynajmy konwersacji o  chorobach, katastrofach, tragediach, religii i poglądach politycznych. Nie poruszajmy wątków, które dotyczą sfery życia prywatnego, nie pytajmy o stan cywilny i rodzinny. Inicjujmy dialogi o ostatnich wydarzeniach kulturalnych, aktywnościach czasu wolnego, sztuce kulinarnej czy wystroju wnętrza, w którym przebywamy. Z osobami, które właśnie poznaliśmy, można także dyskutować o podróżach, pasjach i kinie. Wiele wątków może być ciekawym sposobem na rozpoczęcie niezobowiązującej rozmowy. Najlepsze są tematy neutralne oraz takie, które wywołują pozytywne skojarzenia. Pamiętajmy, że niezobowiązujące rozmowy towarzyskie powinny mieć lekki oraz pogodny charakter.

 

Osiem zasad konwersacji towarzyskiej:

 

  1. Kieruj się odwagą podczas nawiązywania dialogów i włączania się do rozmów.
  2. Inicjuj towarzyskie konwersacje na tematy lekkie i wywołujące pozytywne skojarzenia.
  3. Nie prowokuj dyskusji o wątkach mogących wywołać zakłopotanie, zażenowanie bądź konflikt.
  4. Nie daj się wciągnąć w plotki lub rozmowy mogące kogoś obrazić. Nie bierz udziału w kpieniu z innych ludzi
  5. Pamiętaj, że wciągająca rozmowa to nie monolog, a ciekawy dla obu stron dialog.
  6. Wykazuj zainteresowanie rozmówcą, zadawaj mu pytania otwarte, słuchaj odpowiedzi oraz buduj aurę bezpieczeństwa.
  7. Cierpliwie wysłuchuj cudzych wypowiedzi. Nie wchodź innym w słowo, a jeżeli musisz komuś przerwać, to rób to taktownie.
  8. W czasie konwersacji utrzymuj kontakt wzrokowy z interlokutorami, obdarzaj ich uśmiechami oraz zachowuj miły wyraz twarzy.

 

Zobacz także