Utrzymanie motywacji pracowników do pracy to zadanie niezwykle trudne, jednak bardzo istotne na drodze rozwijania biznesu. W jaki sposób robić to dobrze? Tak, aby pracownicy rzeczywiście widzieli w tym szczere motywy? Aby, poza wartością dodaną dla naszego biznesu, miało to charakter wzbogacający również ich, jako ludzi i pracowników na ich własnej drodze zawodowej? 

 

Dlaczego pracownik to filar naszego biznesu?

 

Tworząc swój brand większość kluczowych działań oddajesz w ręce pracowników. To oni mają największy wpływ na to, jak wygląda życie Twojej firmy w praktyce. Warto również pamiętać, że tworzenie biznesu to nie tylko wzloty, ale i upadki w postaci kryzysów, wypaleń czy innych problemów dnia codziennego. Z zaangażowanym zespołem przetrwasz każdy kryzys. Określ wizję na Twój wymarzony zespół. Zadbaj o pracowników i nieustannie poszerzaj ich horyzonty pamiętając, że oni współtworzą Twój sukces. 


Komfortowe warunki pracy wspierają motywację i wydajność 


Jednym z najczęściej przywoływanych przez pracowników elementów, które są niezbędne do efektywnej i przyjemnej pracy, są właśnie warunki, w jakich działają. Sposób zarządzania firmą decyduje o tym, jaka panuje w niej atmosfera. Jaki jest podział obowiązków, jak przebiega komunikacja między działami oraz w jakich warunkach przychodzi się mierzyć z codziennymi wyzwaniami. To również to, co dzieje się nie tylko w momencie osiągania przez firmę sukcesów, ale i mierzenia się z mniejszymi czy większymi trudnościami.


Motywacja w pracy 


Na warunki w pracy oraz panującą atmosferę wpływa podejście prezesów czy zarządu do pracowników. Warto inwestować nie tylko pieniądze, ale i czas w relację z tymi, którzy tworzą Twój biznes. Nie bez powodu w firmach organizuje się wspólne spotkania i integracje. Wszystko po to, aby wymienić się doświadczeniami, porozmawiać o problemach, potencjale czy możliwych ścieżkach rozwoju. Nie tylko firmy, ale i pracowników. Organizując szkolenia, dając możliwość rozwoju - z pewnością budujemy ambicję pracowników oraz pozwalamy na to, aby utrzymywała się motywacja.

 

Wydajność w pracy 


Pamiętajmy, że zaopiekowany pracownik, to zaopiekowana firma oraz odpowiednio realizowane założenia. Czym jest wydajność w tym kontekście? To ilość pracy, jaką jest się w stanie wykonać w danym czasie. W ciągu chociażby 8 godzin pracy nikt nie potrafi działać jakościowo bez przerwy czy możliwości zmiany otoczenia. Dlatego tak ważne są momenty, które pracownik może poświęcić na chwilę poza stanowiskiem pracy. Przerwa na to, aby usiąść, coś zjeść i oderwać się na chwilę od pełnionych obowiązków - to inwestycja w to, aby czas poświęcony na pracę był jakościowy. 

 

 

Motywowanie pracowników to Twoje zadanie 


Jednym z rozwiązań jest motywowanie finansowe, które oczywiście wiąże się z premią uznaniową czy zwiększeniem stałego wynagrodzenia. Inną opcją jest dbanie o relacje w firmie, w czym mogą nam pomóc różnego rodzaju eventy, spotkania integracyjne czy formy świętowania wyjątkowych okazji. Oczekiwanie od pracownika, że poza codzienną pracą, będzie się samodzielnie rozwijać w danej dziedzinie, inwestować w szkolenia oraz motywować do osiągania coraz to wyżej stawianych celów - jest błędne. Pracownik jest kluczowym elementem całego mechanizmu, a żeby ten funkcjonował w sposób prawidłowy, być może i coraz lepszy, warto analizować stan rzeczy na bieżąco. Pytać, czego mu brakuje czy sugerować nowe rozwiązania ze swojej strony. Bycie biernym na pracownika i jego potrzeby to przepis na spadek wyników Twojego biznesu. 

 

Wypalenie zawodowe to domena dzisiejszych czasów

 

Temat wypalenia zawodowego to już coraz mniejsze tabu. Mówi się o nim coraz częściej, a to wszystko za sprawą najnowszych statystyk, które niestety - nie napawają optymizmem. Jak wynika z najnowszych badań, już co czwarty Polak mierzy się z wypaleniem zawodowym. Można byłoby doszukiwać się źródła tego problemu w czasach towarzyszących pandemii, jednak większość badanych pracowników mówi o tym, że pandemia jedynie pogłębiła problem. Oznacza to, że od wielu lat temat wypalenia ma się świetnie. Warto zatem pamiętać o tym, że żaden pracownik nie ma nieskończonych pokładów kreatywności czy zasobów twórczych. Umiejętność działania na pełnych obrotach nie powinna być głównym kryterium na drodze oceny pracownika. Pamiętajmy, że istnieje bardzo cienka granica między ponadprzeciętnym działaniem a wypaleniem. Warto zatem dbać o każdy aspekt, który wpływa na jakość pracy pracownika - otoczenie, jego rozwój, ale i aspekt psychiczny. 


Wczuj się w rolę pracownika 


Najlepszą wskazówką dla każdego pracodawcy, jest po prostu postawienie się w ich położeniu. Dobrze jest myśleć pracowniku, jako o osobie, która dodaje nieocenioną wartość do budowanego sukcesu firmy. Ale jest również człowiekiem, który funkcjonuje w świecie biznesu w taki sposób, jak i Ty. Każdy z nas boryka się z tym, że jego stanowisko czy zakres wykonywanych obowiązków nieustannie się zmienia, rozwija i modyfikuje. Każdy z nas wie, czym jest wspomniane wyżej wypalenie czy przebodźcowanie wynikające z nieustannej pracy nad jednym tematem. Niektóre zawody wiążą się również z tym, że pracę zabiera się przysłowiowo do domu, co nie daje nam szansy na zmianę perspektywy i złapanie innej optyki. Dlatego na drodze motywowania pracowników oraz utrzymania wysokiego poziomu tej motywacji - warto jest uwzględnić ten ludzki pierwiastek, który pozwoli okazać zrozumienie oraz dostrzec rozwiązanie. 

 

Istnieje wiele sposobów na to, w jaki sposób utrzymać motywację pracowników na wysokim poziomie. Wiele z nich wymaga inwestycji, jednak jak mówi samo w sobie znaczenie tego słowa - to coś, co ma potencjał zwrotu. A możemy być pewni, że wysłuchany, zaopiekowany pracownik, mający przestrzeń do swobodnego działania oraz nieustającego rozwoju - to nasza przepustka do zmotywowanej załogi i sukcesu.
 

Zobacz także