Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku Zarządzanie i kontrola w podmiotach leczniczych.
SYSTEM OCHRONY ZDROWIA W POLSCE I INNYCH KRAJACH UE
(8 godz.)
- Struktura systemu ochrony zdrowia
- Źródła finansowania
- Klasyczna koncepcja podstawowej opieki zdrowotnej
- Organizacja podstawowej opieki zdrowotnej w Polsce: struktura, zadania i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
- Organizacja opieki specjalistycznej
Słuchacz będzie potrafił w sposób kompleksowy zidentyfikować problemy systemu ochrony zdrowia, z wyszczególnieniem pięciu obszarów, tj. organizacji systemu ochrony zdrowia, jego finansowania, dostępu do świadczeń, praw pacjenta i jego bezpieczeństwa, a także zasobów informacyjnych systemu ochrony zdrowia.
PODSTAWY ZDROWIA PUBLICZNEGO
(8 godz.)
- Organizacja i funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia w Polsce
- Rola podmiotów wykonujących świadczenia medyczne
- Promocja i ochrona zdrowia
- Wykorzystanie zasobów opieki zdrowotnej
Słuchacz zdobędzie wiedzę interdyscyplinarną z zakresu zdrowia publicznego i funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce oraz będzie rozumiał podstawowe problemy zdrowia publicznego, systemów opieki zdrowotnej oraz polityki zdrowotnej Polski i krajów Unii Europejskiej.
KOMUNIKACJA Z PACJENTEM I TRUDNYM KLIENTEM
(16 godz.)
- Prowadzenie skutecznej rozmowy z pacjentem. Unikanie błędów
- Ukierunkowanie rozmowy i wyznaczanie granic w relacjach z pacjentem
- Radzenie sobie w trudnych sytuacjach
- Techniki wywierania wpływu i asertywnej odmowy
Słuchacz będzie potrafił zdiagnozować swoje słabe i mocne strony rozmowy z pacjentem. Nauczy się budować relacje. Pozna rolę komunikacji werbalnej i niewerbalnej w obsłudze klienta oraz techniki asertywnego zachowania. Słuchacz zdobędzie wiedzę na temat map potrzeb zdrowotnych, będzie także potrafił oszacować potrzeby zdrowotne.
SKUTECZNY MENEDŻER W PODMIOTACH LECZNICZYCH. KOMUNIKACJA MENEDŻERSKA
(16 godz.)
- Automotywacja jako podstawa do zaangażowania w warsztaty oraz wykorzystania umiejętności na gruncie zawodowym
- Rola osoby kierującej zespołem
- Budowa zaangażowania, odpowiedzialności i proaktywności pracowników
- Trening skutecznych wystąpień w codziennych sytuacjach biznesowych
- Metody motywowania pracowników
- Rozliczanie i ocena rezultatów pracy
Słuchacz uświadomi sobie wagę roli menedżera/lidera w zarządzaniu pracownikami w tym w szczególności: modelowaniu zachowań pracowników, wywieraniu konstruktywnego wpływu, inspirowaniu do rozwoju oraz uczenia nowych umiejętności. Rozwinie psychologiczne umiejętności menedżera/lidera w kontekście zarządzania sobą i pracownikami.
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W OCHRONIE ZDROWIA. KONTROLA I AUDYT W PODMIOTACH LECZNICZYCH
(16 godz.)
- Systemy Zarządzania Jakością (SZJ) W Ochronie Zdrowia
- Certyfikacja i korzyści z wdrożenia ISO
- Audyt wewnętrzny
- Bezpieczeństwo informacji
Słuchacz będzie potrafił wykorzystać w praktyce instrumenty szeroko rozumianego zarządzania jakością, które mają służyć poprawie efektywności funkcjonowania podmiotów leczniczych, a tym samym poprawie działania systemu ochrony zdrowia. Dodatkowo będzie mógł rozwinąć swoje zdolności analityczne oraz pozna elementy wewnętrznego audytu jakości.
ZASADY ZARZĄDZANIA PLACÓWKĄ MEDYCZNĄ W OPARCIU O MODEL VBHC – VALUE-BASED HEALTHCARE. LEAN MANAGEMENT HEALTHCARE
(8 godz.)
- Model VBHC-Value Based Healthcare
- Lean w opiece medycznej
Słuchacz pozna ideę stosowania Lean Management. Zrozumie kluczowe elementy metody m.in. wartość dodaną, marnotrawstwo, przepływ, efektywność procesów, strumień wartości. Nauczy się rozpoznawać podstawowe narzędzia Lean wspierające podnoszenie efektywności i zaangażowania pracowników tj. 5S, zarządzanie wizualne, standaryzacja pracy, PDCA, rozwiązywanie problemów.
SPRZEDAŻ USŁUG MEDYCZNYCH I SKUTECZNE NEGOCJACJE Z NFZ ORAZ Z PODMIOTAMI WSPÓŁPRACUJĄCYMI
(8 godz.)
- Obsługa klienta a sprzedaż usług medycznych
- Pakietowanie usług
- Konstrukcja oferty – błędy tworzenia ofert
- Negocjacje z NFZ oraz podmiotami współpracującymi
Słuchacz będzie potrafił zaprojektować efektywny pakiet usług. Nauczy się konstruować ofertę, unikając przy tym błędów. Pozna techniki skutecznej sprzedaży usług medycznych oraz zdobędzie umiejętność w zakresie negocjacji z NFZ oraz podmiotami współpracującymi.
ZARZĄDZANIE FINANSAMI W PODMIOTACH LECZNICZYCH
(8 godz.)
- Cele przedsiębiorstwa a równowaga finansowa
- Decyzje finansowe a pozycja finansowa placówki zdrowotnej
- Budżetowanie kosztów
- Źródła finansowania
- Dywersyfikacja usług
Słuchacz będzie potrafił skutecznie dokonać analizy finansowej swojej placówki poprzez zapoznanie się z zasadami rozliczania oraz finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Będzie potrafił stworzyć rachunek kosztów świadczeń opieki zdrowotnej, skutecznie zarządzać płynnością finansową i podejmować, oparte na twardej kalkulacji, decyzje inwestycyjne.
UBEZPIECZENIA W PODMIOTACH LECZNICZYCH
(8 godz.)
- Analiza systemu ochrony zdrowia w ujęciu prawnoporównawczym
- Różnice pomiędzy pojęciem błędu medycznego a terminem zdarzenia medycznego
- Funkcjonowanie Wojewódzkich Komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych
- Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej podmiotu wykonującego działalność leczniczą
- Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej świadczeniodawcy udzielającego świadczeń zdrowotnych, niebędącego podmiotem leczniczym
Słuchacz będzie potrafił zrozumieć różnice pomiędzy błędami medycznymi a zdarzeniami medycznymi. Dowie się, w jaki sposób funkcjonują Wojewódzkie Komisje ds. Orzekania o zdarzeniach medycznych. Słuchacz zdobędzie także wiedzę o ubezpieczeniach OC zarówno podmiotu wykonującego działalność leczniczą, jak i świadczeniodawcy udzielającego świadczeń zdrowotnych, niebędącego podmiotem leczniczym.
PODSTAWY PRAWA MEDYCZNEGO
(16 godz.)
- Wprowadzenie do zagadnień prawa medycznego
- Zasady organizacji systemu opieki zdrowotnej w Polsce
- Ramy prawne wykonywania zawodów leczniczych w Polsce oraz podstawy prawne wykonywania działalności leczniczej
- Branża medyczna a reklama
- Tworzenie dokumentacji medycznej
- Ochrona danych osobowych w medycynie
- Odpowiedzialność cywilna i karna w medycynie
Słuchacz będzie potrafił stworzyć dokumentację medyczną, charakterystyczną dla swojej placówki zdrowia. Dowie się, jakie są możliwości zabezpieczania danych oraz jakie są regulacje w zakresie promowania swojej placówki medycznej.
COACHING W ZARZĄDZANIU PODMIOTAMI LECZNICZYMI
(8 godz.)
- Znaczenie skutecznego motywowania pracowników
- Coaching w zarządzaniu
- Przywództwo a delegowanie zadań. Empowerment
Słuchacz dowie się, jak potrzebne jest skuteczne motywowanie pracowników w kontekście efektywności pracy jednostki i pracy zespołu. Będzie potrafił zidentyfikować narzędzia i metody wykorzystywane w delegowaniu zadań i wzmacnianiu samodzielności podwładnych. Zdobędzie kompetencje w zakresie przywództwa.
PROJEKTOWANIE DOŚWIADCZEŃ KLIENTÓW (CXD). KANWA MODELU BIZNESOWEGO DLA PODMIOTÓW LECZNICZYCH BMC
(8 godz.)
- Customer Experience Design – tworzenie wartości dla klienta/pacjenta
- Business Model Canvas – tworzenie modelu biznesowego
- Innowacje w ochronie zdrowia
Słuchacz będzie potrafił określić potrzeby i oczekiwania klientów i na tej podstawie właściwie zarządzać tworzeniem oferty. Słuchacz będzie potrafił opracować model biznesowy w oparciu o szablon BMC.
ROZWÓJ TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH KATEGORII E-HEALTH
(8 godz.)
- Urządzenia i aplikacje kategorii „E-Health” oraz możliwości ich wykorzystania. Wdrożenia telemedyczne.
- Integracja systemów informatycznych pomiędzy szpitalami – zintegrowana platforma danych medycznych i zintegrowany system informatyczny
- Outsourcing danych medycznych, ochrona danych wrażliwych i ich przechowywanie
Słuchacz pozna wachlarz narzędzi e-zdrowia, których celem jest tworzenie możliwości angażowania pacjentów w proces leczenia, zwiększanie wiedzy o pacjencie, personalizacja oraz indywidualizacja opieki medycznej.
BUDOWANIE WIZERUNKU PODMIOTU LECZNICZEGO
(16 godz.)
- Wizerunek placówki medycznej i gabinetu lekarskiego
- Public relations a marketing usług w działalności leczniczej
- Budowanie całościowej identyfikacji podmiotu leczniczego
Słuchacz będzie posiadał umiejętność zidentyfikowania, a następnie dobrania odpowiednich narzędzi marketingowych i public relations do specyfiki swojej placówki. Będzie potrafił określić elementy tożsamości swojej organizacji.
ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE W PODMIOTACH LECZNICZYCH
(8 godz.)
- Misja, wizja i cele strategiczne
- Źródła konkurencyjności
- Metoda portfelowa
- Cykl życia produktów
- Analiza interesariuszy
Słuchacz pozna wachlarz narzędzi wykorzystywanych w zarządzaniu strategicznym. Dowie się, jak tworzyć misję i wizję firmy, jak ustalać cele strategiczne oraz jak lokować produkty/usługi na macierzy BCG. Dodatkowo nauczy się wykonywać analizę interesariuszy podmiotu leczniczego.
ZARZĄDZANIE MARKĄ
(10 godz.)
- Zarządzanie marką - e-learning.