Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku controlling
CONTROLLING W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM
(44 godz.)
1. Zarządzanie strategiczne (8 godz.)
- Istota zarządzania strategicznego
- Zasady zarządzania strategicznego
- Cechy i funkcje strategii przedsiębiorstw
- Narzędzia analizy strategicznej (makro- i mikrootoczenia)
- Analiza potencjału strategicznego
- Strategie przedsiębiorstwa, ich tworzenie i implementacja
2. Ład korporacyjny (4 godz.)
- Zasady ładu korporacyjnego
- Obszary ładu korporacyjnego
- Controlling jako element ładu korporacyjnego
- Wdrażanie zasad ładu korporacyjnego a zwiększanie efektywności przedsiębiorstwa
- Korzyści i koszty wdrażania ładu korporacyjnego
- Warsztaty dotyczące stosowania zasad ładu korporacyjnego w praktyce
3. Zarządzanie projektami (12 godz.)
- Modelowanie i kierowanie procesem
- Metodyka zarządzania projektami
- Techniki pracy w projekcie
- Budowa zespołu projektowego
- Komunikacja w zespole projektowym
- Motywowanie w zespole projektowym
- Zarządzanie ryzykiem w projekcie
4. Miejsce controllingu w strukturze organizacyjnej i jego wdrażanie (4 godz.)
- Rola controllingu w przedsiębiorstwie
- Model biznesowy a funkcje controllingu
- Etapy wdrażania controllingu
- Funkcje controllingu operacyjnego i strategicznego
- Korzyści z wdrożenia controllingu
- Potencjalne bariery wdrażania controllingu
5. Systemy kontroli wewnętrznej (8 godz.)
- Istota i funkcje kontroli wewnętrznej
- Obszary kontroli wewnętrznej
- Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie: identyfikacja, pomiar, sterowanie, monitorowanie
- Controlling jako narzędzie zarządzania ryzykiem
- Proces przeprowadzania kontroli wewnętrznej
- Warsztaty praktycznego zastosowania kontroli wewnętrznej
6. Komunikacja w biznesie (8 godz.)
- Budowanie kontaktu i zaufania
- Zasady komunikacji interpersonalnej
- Budowa modelu skutecznej komunikacji
- Przekazywanie informacji
- Praktyczne techniki poprawy komunikacji interpersonalnej: komunikacja z szefem, z podwładnym, komunikacja w zespole , problemy trudnego rozmówcy i biernego słuchacza
PODSTAWY CONTROLLINGU
(66 godz.)
1. Podstawy rachunkowości i sprawozdawczości finansowej (12 godz.)
- Zasady wyceny składników majątkowych
- Istota i struktura bilansu
- Istota i struktura rachunku zysków i strat
- Istota i struktura rachunku przepływów pieniężnych
- Inne elementy sprawozdania finansowego
- Sprawozdania skonsolidowane a sprawozdania jednostkowe
2. Zastosowanie MS Excel w raportowaniu i analizach (12 godz.)
- Arkusze kalkulacyjne w modelowaniu finansowym (możliwości i ograniczenia, automatyzacja pracy i rola interaktywnych dashboardów)
- Podstawowe techniki pracy w arkuszu: typy adresowania i formatowanie niestandardowe
- Formatowanie warunkowe
- Formularze i ich rola w sterowaniu arkuszem
- Tabele przestawne
- Tworzenie dynamicznych zakresów, pobieranie zakresów poprzez nazwę
- Analiza poprawności danych
- Zaawansowane techniki tworzenia wykresów
- Wykorzystanie funkcji „Szukaj wyniku” i Solvera w przeprowadzanych analizach
- Ochrona arkusza – możliwości i ograniczenia
- Podstawy VBA - możliwości jego wykorzystania w automatyzacji pracy
3. Rachunkowość zarządcza (12 godz.)
- System informacyjny rachunkowości
- Firma jako system cybernetyczny
- Wynik finansowy
- Analiza cost-volume-profit
- Założenia analizy cvp
- Próg rentowności
- Dźwignia operacyjna
- Próg rentowności – produkcja wieloasortymentowa
- Marża pokrycia i ocena rentowności
- Wielostopniowy rachunek wyników
- Wieloblokowy rachunek wyników
- Rachunki decyzyjne
- Rachunki optymalizacyjne
- Decyzje cenowe
- Wycena transferów wewnętrznych
- Rachunek kosztów standardowych
- Analiza odchyleń od kosztu standardowego
4. Rachunek kosztów (8 godz.)
- Charakterystyka poszczególnych rodzajów kosztów
- Metody wyznaczania kosztów: stałych i zmiennych
- Kalkulacje kosztów i wycena produktu
- Rodzaje rachunków kosztów
- Koszty jako podstawa podejmowania decyzji
5. Budżetowanie jako plan finansowy oraz metoda zarządzania controllingowego (12 godz.)
- Budżet a budżetowanie
- Narzędzia budżetowania
- Budżet inwestycyjny, operacyjny, zadaniowy
- Sprawozdawczość
- Monitorowanie realizacji budżetu
- Wskaźniki realizacji celów założonych w budżecie
- Rozliczanie zidentyfikowanych odchyleń
6. Controlling sprzedaży i marketingu (6 godz.)
- Analiza studiów przypadków wykorzystujących narzędzia rachunkowości zarządczej i rachunku kosztów w zakresie analizy opłacalności decyzji handlowych
7. Controlling produkcyjny (4 godz.)
- Analiza studiów przypadków wykorzystujących narzędzia rachunkowości zarządczej i rachunku kosztów w zakresie analizy opłacalności decyzji produkcyjnej
ZARZĄDZANIE FINANSAMI
(44 godz.)
1. Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa (8 godz.)
- Pojęcie i znaczenie analizy finansowej
- Wstępna analiza sprawozdań finansowych
- Ocena płynności finansowej
- Ocena sprawności gospodarowania aktywami
- Ocena wykorzystania zadłużenia
- Ocena rentowności
- Modele predykcji zagrożenia upadłością
- Case study – ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstw
2. Zarządzanie kapitałem obrotowym (12 godz.)
- Okres konwersji gotówki i jego znaczenie w zarządzaniu kapitałem obrotowym
- Ustalanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy
- Kredyt kupiecki jako źródło finansowania: jego koszt i prawne aspekty wykorzystania
- Faktoring jako źródło finansowania i metoda zarządzania należnościami
- Zarządzanie należnościami: ocena zdolności kredytowej odbiorcy
- Planowanie poziomu należności metodą tradycyjną oraz LIFO
- Monitorowanie i ocena jakości należności
- Ocena zmian w polityce kredytowej przedsiębiorstwa
3. Ocena opłacalności inwestycji (8 godz.)
- Kalkulacja zmian wartości pieniądza w czasie
- Zasady doboru przepływów pieniężnych do oceny opłacalności inwestycji rozwojowych
- Szacowanie przepływów pieniężnych dla potrzeb oceny opłacalności inwestycji odtworzeniowych
- Koszt kapitału obcego, kapitału własnego, średnioważony koszt kapitału i ich szacowanie dla potrzeb oceny opłacalności inwestycji
- Miary opłacalności inwestycji: NPV, IRR, MIRR, PI, okres zwrotu: ich szacowanie i interpretacja
4. Warsztaty z planowania i modelowania finansowego w przedsiębiorstwie (8 godz.)
- Ogólne zasady budowy planu finansowego
- Planowanie przychodów i kosztów
- Planowanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy
- Planowanie przepływów pieniężnych i bilansu
- Plan finansowy służący ocenie opłacalności inwestycji
- Ocena ryzyka w planie finansowym
- Case study: ocena opłacalności projektu inwestycyjnego
5. Wycena i kreowanie wartości przedsiębiorstwa (8 godz.)
- Wycena przedsiębiorstwa – istota, standardy wartości, metody wyceny
- Wycena przedsiębiorstwa jako narzędzie kreowania jego wartości
- Podejście dochodowe do wyceny (FCFF, FCFE, APV)
- Wycena metodą dochodową: szacowanie przepływów w okresie szczegółowej prognozy, stopa dyskontowa, wartość rezydualna
- Premie i dyskonta w wycenie dochodowej przedsiębiorstwa, identyfikacja aktywów pozaoperacyjnych
- Inne niż dochodowa metody wyceny przedsiębiorstwa (metoda majątkowa, metoda porównawcza, metody mieszane)
PRZYGOTOWANIE PROJEKTU: STUDIUM PRZYPADKU POLEGAJĄCE NA ANALIZIE REALNEJ SYTUACJI BIZNESOWEJ
(14 godz.)
1. Warsztaty koncepcyjne – opracowanie opisowej części studium przypadku (8 godz.)
- Przedstawienie zasad opracowania studium przypadków
- Charakterystyka proponowanych problemów
- Analiza treści case study
- Wstępna analiza problemów przedsiębiorstwa rozpatrywanego w przykładzie
2. Konsultacje metodyczne dotyczące studium przypadku (6 godz.)
- Wybór narzędzi dotyczących poszczególnych obszarów problemowych
- Praca nad rozwiązaniem przyjętego problemu controllingowego
- Omówienie struktury i zawartości prezentacji
Forma zaliczenia

