Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Uwaga
W roku 2019 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r., wprowadził nowy standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450). Standard ten, z kilkoma zmianami, obowiązuje do dnia dzisiejszego (t. j. Dz.U. 2021 poz. 890 z późn. zm.)
Standard ten, to nie tylko zwiększona ilość godzin dydaktycznych, ale też większy nacisk na kształcenie praktyczne i lepsze dopasowanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Studia pedagogiczne w roku akademickim 2024/2025 są zgodne z wymogami w wym. rozporządzenia i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe.
KSZTAŁCENIE KIERUNKOWE
(60 godz.)
- Dydaktyka specjalna (30 godz.)
- Diagnostyka w dydaktyce specjalnej (30 godz.)
PRZYGOTOWANIE W POSZCZEGÓLNYCH ZAKRESACH PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
(390 godz.)
-
Przygotowanie merytoryczne (240 godz.)
- Podstawy prawne funkcjonowania osób niepełnosprawnych (10 godz.)
- Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych z elementami andragogiki specjalnej (20 godz.)
- Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej (20 godz.)
- Subdyscypliny pedagogiki specjalnej (20 godz.)
- Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii (30 godz.)
- Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością (10 godz.)
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce (20 godz.)
- Psychologiczne podstawy działań profilaktycznych, edukacyjnych, terapeutycznych i wspomagających osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (20 godz.)
- Elementy pedagogiki osób ze spektrum zaburzeń autystycznych (20 godz.)
- Medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu (10 godz.)
- Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu (20 godz.)
- Alternatywne i wspomagające metody komunikacji (10 godz.)
- Studium przypadku: osoba ze spektrum zaburzeń autystycznych w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych (30 godz.)
-
Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.)
- Metody wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (20 godz.)
- Organizacja i metody pracy dydaktycznej z uczniami ze spektrum autystycznym (30 godz.)
- Metodyka zajęć rewalidacyjnych i rehabilitacyjnych osób ze spektrum autystycznym (20 godz.)
- Metodyka treningów umiejętności społecznych (20 godz.)
- Metody pracy opiekuńczej, wychowawczej i profilaktycznej z uczniem ze spektrum autyzmu (10 godz.)
- Wspieranie rozwoju zawodowego osób ze spektrum autyzmu (10 godz.)
- Metody diagnozy, terapii i wsparcia rodziny dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (10 godz.)
- Metody terapii zaburzeń rozwoju mowy, wspomagające i alternatywne metody komunikacji (20 godz.)
- Metody pracy z uczniem niepełnosprawnym w nauczaniu integracyjnym i włączającym (10 godz.)
PRAKTYKI ZAWODOWE
(180 godz.)
Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów.
FORMA ZALICZENIA
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.