Program studiów
Program studiów Menedżer bezpieczeństwa biznesu z elementami Whistleblowing
RODZAJE ORGANIZACJI I ICH FUNKCJONOWANIE
(15 godz.)
-
Wprowadzenie do organizacji – cechy, funkcje i własności organizacji
-
Typy organizacji
-
Struktura organizacyjna - podstawowe pojęcia, typologia struktur organizacyjnych, zasady kształtowania struktur organizacyjnych
-
Studium przypadku dla organizacji typu przedsiębiorstwo oraz organizacji non-profit
-
Projektowanie struktury organizacyjnej wybranej organizacji
-
Organizacja oparta na wiedzy – projekt
SYSTEMY KOMUNIKACJI W ORGANIZACJI
(15 godz.)
-
istota procesu komunikowania się: definicje, cechy i elementy tego procesu
-
wybrane systemy komunikowania społecznego: system komunikowania organizacyjnego; system komunikowania publicznego; system komunikowania masowego
-
bariery komunikacyjne
-
kształcenie podstawowych umiejętności związanych z komunikacją w organizacji
-
kształcenie umiejętności komunikowania się w sytuacjach trudnych
-
komunikacja medialna
-
przygotowanie i przedstawienie prezentacji z zakresu komunikacji w organizacjach
METODY, TECHNIKI I ŹRÓDŁA POZYSKIWANIA INFORMACJI
(25 godz.)
-
informacja jako narzędzie do zachowanie ciągłości bezpieczeństwa
-
rodzaje / charakterystyka pozyskanych / informacji
-
współczesne metody i techniki pozyskiwania informacji
-
źródła informacji
-
rola i znaczenie informacji
-
zagrożenia związane z posiadaniem lub brakiem informacji
-
czynniki mające wpływ na sposób zarządzania informacją
-
Informacja –- definicja, rodzaje występowania informacji
-
metody pozyskiwania informacji
-
działania analityczne w ramach OSINT
-
źródła informacji i ich charakterystyka na przykładzie funkcjonowania policji
ZARZĄDZANIE RYZYKIEM W BEZPIECZEŃSTWIE INFORMACJI
(10 godz.)
-
klasyfikacja ryzyka w aspekcie zarządzania informacją
-
przygotowanie organizacji do zarządzania informacją
-
monitorowanie i kontrola w procesie ochrony informacji
-
praktyczne aspekty zarządzania kryzysowego
-
czynnik ludzki jako ryzyko w aspekcie zarządzania informacją w organizacjach
-
dezinformacja – rozpoznawanie i przeciwdziałanie
-
praktyczne aspekty budowania kontrwywiadu w organizacji
-
socjotechnika jako ryzyko manipulowania informacją
-
praktyczne aspekty monitorowania i ochrony informacji
-
strategia zarządzania bezpieczeństwem informacji
PRAWNE I PRAKTYCZNE ASPEKTY OCHRONY SYGNALISTÓW W ORGANIZACJI
(10 godz.)
-
przedstawienie najważniejszych założeń DYREKTYWY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii pod kątem praw i obowiązków sygnalistów oraz pracodawców
-
omówienie wymogów prawnych wynikających z dyrektywy dotyczących tworzenia systemów zgłaszania nieprawidłowości w organizacji
-
polskie wytyczne i zalecenia dotyczące ochrony sygnalistów
-
przedstawienie najważniejszych założeń dyrektywy, opis definicji, celu wdrożenia
-
zgłoszenia wewnętrzne i zewnętrzne oraz działania następcze (case study)
-
najważniejsze elementy procedury zgłaszania nieprawidłowości (case study)
-
struktura kanałów zgłoszeń
-
środki ochrony: (zakaz działań odwetowych, środki wsparcia, środki ochrony przed działaniami odwetowymi, środki ochrony osób, których dotyczy zgłoszenie, sankcje)
PRAKTYCZNE ASPEKTY SKUTECZNEGO WDRAŻANIA I ZARZĄDZANIA SYSTEMEM ZGŁASZANIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI
(15 godz.)
-
zagrożenia i korzyści związane z systemami dla sygnalistów, system jako element kultury etycznej organizacji, identyfikacja zagrożeń organizacji oraz zaangażowanie kierownictwa i pracowników
-
role i odpowiedzialności osób w systemie whistleblowingowym, kanały zgłoszeniowe (plusy i minusy poszczególnych kanałów zgłoszeniowych), proces przetwarzania informacji w systemach whistleblowingowych oraz procedura zarządzania zgłoszeniami (opis procesu, analiza elementów procedury -plusy i minusy, procedura skrócona, analiza dokumentacji powiązanej)
-
strategia komunikacyjna dotycząca systemu whistleblowingowego, ochrona danych, w tym danych osobowych, praktyczne aspekty ochrony sygnalistów oraz doskonalenie systemu
ANALIZA INFORMACJI
(15 godz.)
-
elementy systemu informacyjnego organizacji, atrybuty informacji, system oceny informacji i ich źródeł
-
czym jest analiza, jakie są jej rodzaje, proces przetwarzania informacji i cykl analityczny
-
zasady pracy analitycznej, narzędzia analityka oraz błędy analityczne
-
proces wnioskowania oraz rodzaje rozumowania
-
zasady wizualizacji wyników pracy analitycznej oraz sporządzania opracowań analitycznych
-
ćwiczenia z oceny informacji i ich źródeł
-
ćwiczenia z wnioskowania
-
sporządzanie matrycy powiązań
-
sporządzanie diagramów analitycznych
-
sporządzanie opracowań analitycznych (synteza informacji, identyfikacja błędów w opracowaniach)
METODY PROWADZENIA ŚLEDZTW WEWNĘTRZNYCH
(10 godz.)
-
podstawy prawne prowadzenia śledztw wewnętrznych
-
przykłady nadużyć wewnątrz organizacji i przestępstw gospodarczych na szkodę spółek
-
plan śledztwa wewnętrznego oraz zbieranie, zabezpieczanie i analizowanie dowodów (osobowe źródła dowodowe, dokumenty i dokumenty elektroniczne)
-
sygnaliści - – współpraca z osobami zgłaszającymi nieprawidłowości i ich ochrona
-
przygotowanie raportu ze śledztwa i działania naprawcze
-
analiza przykładowego zgłoszenia dotyczącego podejrzenia nieprawidłowości -
-
przygotowanie planu śledztwa wewnętrznego
-
przygotowanie pytań do świadków, w tym taktyka zadawania pytań
-
analiza materiału dowodowego
-
przygotowanie raportu z przeprowadzonego śledztwa wewnętrznego
KONCEPCJE I MODELE BEZPIECZEŃSTWA I CIĄGŁOŚCI BIZNESU
(10 godz.)
-
polityka bezpieczeństwa organizacji – znaczenie polityki bezpieczeństwa, cele polityki, zawartość polityki, strategie działania, znaczenie procedur bezpieczeństwa, uświadamianie pracowników na temat możliwych form zagrożeń w organizacji (wewnętrznych i zewnętrznych), podsystemy polityki bezpieczeństwa
-
model zrównoważonego biznesu w bezpiecznym zarządzaniu organizacją – charakterystyka, wady i zalety modelu, możliwość zastosowania w organizacji
-
model procesowego zarządzania bezpieczeństwem organizacji – charakterystyka modelu procesowego zarządzania, struktura organizacji procesowej, definiowanie i identyfikacja procesów w organizacji, zarządzanie zasobami, wpływ na kształtowanie bezpieczeństwa w organizacji
-
polityka bezpieczeństwa organizacji – studium przypadku
-
model zrównoważonego biznesu w bezpiecznym zarządzaniu organizacją – studium przypadku
-
model procesowego zarządzania bezpieczeństwem organizacji – studium przypadku
ZARZĄDZANIE COMPLIANCE I KULTURĄ ORGANIZACYJNĄ
(10 godz.)
-
Compliance - – pojęcie, obszary, dobre praktyki, przepisy polskie i unijne
-
wdrożenie, utrzymanie i doskonalenie systemów Compliance
-
oficer Compliance
-
systemy Compliance – wdrożenie w praktyce
-
systemy Compliance – utrzymanie i doskonalenie w praktyce
-
rola i odpowiedzialność kadry zarządzającej
-
funkcja oficera compliance w praktyce – procedury i inne narzędzia
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA I ZARZĄDZANIE STRESEM
(10 godz.)
-
budowanie zaufania w grupie. doskonalenie umiejętności rozpoznawania i kontrolowania emocji
-
komunikacja interpersonalna (aktywne słuchanie, parafrazowanie, przekazywanie informacji zwrotnych, klaryfikacja), rozwiązywanie konfliktów
-
przyczyny zaburzeń komunikacji interpersonalnej
-
kształcenie podstawowych umiejętności w kontaktach interpersonalnych w zakresie komunikacji
-
granice w relacjach międzyludzkich
-
radzenie sobie ze stresem, relaksacja i wizualizacja. podsumowanie zajęć
PRZYWÓDZTWO W BIZNESIE
(10 godz.)
-
przywództwo: istota, poziomy, typy przywództwa
-
style przywództwa: charakterystyka, efektywność, diagnoza
-
konflikty i ich wykorzystanie w budowaniu zespołów
-
przywódca a menedżer
-
typy przywództwa uzależnione od warunków zewnętrznych i wewnętrznych organizacji
-
rola przywódców w procesie zmian
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI
(5 godz.)
-
wprowadzenie do zarządzania projektem, definicja projektu, klasyfikacje, trójkąt projektu - – przykłady projektów
-
podstawowe metodyki zarządzania projektami
-
czynniki sukcesu projektu, zarządzanie ryzykiem projektu, organizacja zespołu projektowego
Forma zaliczenia
