Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku Menedżer ds. eksportu.
Wprowadzenie do eksportu – podstawy strategii eksportowej
(7 godz.)
-
Globalizacja
-
Eksportować, czy nie – algorytm decyzyjny
-
Badania koniunktury i analiza rynków zagranicznych
-
Strategia eksportowa i jej znaczenie dla firmy
-
Eksport pośredni
-
Eksport bezpośredni
-
Wielozagadnieniowa gotowość do eksportu
-
Rozpoczęcie działalności eksportowej
-
Incoterms
-
Weryfkacja otoczenia biznesowego
-
Źródła informacji o klientach na różnych rynkach i weryfikacja nabywców
Organizacja komórki eksportu w przedsiębiorstwach
(4 godz.)
-
Eksport w małej firmie bez wyodrębnienia organizacyjnego
-
Organizacja z wyodrębnionym stanowiskiem specjalisty do spraw eksportu
-
Organizacja z wyodrębnionym działem eksportu
-
Organizacja z pionem zagranicznym
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne
(7 godz.)
3 godz. + 4 godz. warsztatów
-
Biuro przedstawicielskie
-
Umowa o zarządzanie
-
Wspólne przedsięwzięcie
-
Filia lub oddział zagraniczny
-
Struktura holdingowa
-
Alians strategiczny
-
WARSZTATY: Strategie i proces internacjonalizacji polskich firm – studia przypadków – 4 godz.
Zagadnienia prawne w ekspansji zagranicznej
(10 godz.)
5 godz. + 5 godz. warsztatów
- Środki polityki handlowej
- Procedury celne
- Prawo w handlu międzynarodowym
- Prawo w transporcie międzynarodowym
- Podatki
WARSZTATY: procedury celne w praktyce – 5 godz.
Budowanie i wdrażanie efektywnej strategii eksportowej
(18 godz.)
7 godz. + 11 godz. warsztatów
-
Działania eksportowe – cel, struktura, model biznesowy
-
Analiza gotowości przedsiębiorstwa do wejścia na nowe rynki zbytu - identyfikacja rynku i klienta
-
Analiza pozycji przedsiębiorstwa i jego produktów na rynkach zagranicznych
-
Dobór rynków do ekspansji zagranicznej – badania rynku, strategia cenowa i dystrybucyjna, bariery w eksporcie
-
Analiza przewagi konkurencyjnej na wybranym rynku
-
Dobór optymalnej strategii eksportowej dla przedsiębiorstwa na wybranym rynku
-
Podstawowe etapy realizacji działań eksportowych
-
Podstawowe metody wspierania sprzedaży eksportowej
-
Personel w działalności eksportowej
-
Wymogi prawne dla produktu w eksporcie certyfikaty, rejestracje itp.
-
WARSZTATY: opracowanie modelu biznesowego internacjonalizacji – 11 godz.
Lider eksportu - praktyczne aspekty zarządzania zespołem eksportowym
(8 godz.)
3 godz. + 5 godz. warsztatów
- Cechy skutecznego Lidera - empowerment - jako naturalna kompetencja dojrzałego lidera
- Przywództwo Lidera przez pryzmat procesów - delegowanie i egzekwowanie zadań
- Przywództwo sytuacyjne jako klucz do osiągnięcia sukcesu - dopasowanie stylu przywództwa przez lidera do poziomu gotowości pracownika
- Budowanie poczucia przynależności przez Lidera
- Budowanie zespołu eksportowego przez Lidera
- Efektywna komunikacja w procesie ustalania celów eksportowych przez Lidera
Efektywne narzędzia marketingowe wspomagające eksport
(18 godz.)
7 godz. + 11 godz. warsztatów
-
Cele prowadzenia działalności eksportowej – wskaźniki rezultatu
-
Analiza nowych rynków eksportowych (PEST)
-
Segmentacja rynków, wybór docelowego rynku eksportowego
-
Techniki poszukiwania potencjalnych importerów, źródła informacji
-
Kryteria wyboru produktów do eksportu
-
Kanały dystrybucji produktów eksportowych
-
Strategie cenowe w eksporcie
-
Strategie marketingowe w eksporcie – marketing mix
-
Promocja produktów eksportowych
-
Proces tworzenia i prowadzenia kampanii informacyjno-promocyjnej w eksporcie
-
Narzędzia marketingu i reklamy w eksporcie – ocena kanałów dystrybucji przekazów informacyjno-promocyjnych
-
Organizowanie spotkań – zasady przygotowywania prezentacji ofert eksportowych
-
Standardy obsługi, etykieta w biznesie międzynarodowym
-
WARSZTATY: marketing eksportowy w praktyce – 11 godz.
Organizacja wejścia na rynki zagraniczne i narzędzia promocji eksport
(17 godz.)
7 godz. + 10 godz. warsztatów
-
Poszukiwanie kontrahentów
-
Oferta i zapytanie ofertowe
-
Nawiązywanie kontaktów
-
Poszukiwanie dystrybutorów
-
Organizacja i udział w targach
-
Organizacja i udział w misjach
-
WARSZTATY w salach komputerowych: poszukiwanie kontrahentów, przygotowanie targów oraz misji zagranicznej – 10 godz.
Kontrakty eksportowe
(14 godz.)
10 godz. + 4 godz. warsztatów
-
Przygotowanie skutecznej oferty eksportowej
-
Proces ofertowy i prawne aspekty oferty w UE i poza UE
-
Ustalanie bazy dostawy i sposobu płatności
-
Sposób rozliczania kontraktu
-
Zabezpieczenia odroczonej płatności – praktyka na różnych rynkach
-
Terminy płatności
-
Zabezpieczenia i podstawowe klauzule kontraktów eksportowych
-
Posługiwanie się Ogólnymi Warunkami Sprzedaży i włączanie ich do umów
-
Zasady wyboru prawa właściwego, arbitrażu, ograniczanie odpowiedzialności eksportera
-
WARSZTATY: analiza kontraktu eksportowego – 4 godz.
Negocjacje kontraktów eksportowych
(18 godz.)
7 godz. + 11 warsztatów
-
Wielokulturowość rynków
-
Wprowadzenie do negocjacji
-
Etapy negocjacji
-
Narzędzia negocjacyjne, w tym rekwizyty
-
Taktyki negocjacyjne
-
Metody obrony przed taktykami klienta
-
Sztuka manipulacji – wszystkie chwyty dozwolone
-
Rozpoznawanie obszaru negocjacji i ustępstw partnera
-
Kreowanie wizerunku i budowanie własnej siły
-
Mowa ciała w negocjacjach w różnych kulturach
-
Taktyki retoryczne w negocjacjach i ich różne rozumienie
-
Testowanie limitów klienta zagranicznego
-
Przełamywanie impasu, nie okazując słabości i nie zrywając negocjacji
-
WARSZTATY: negocjowanie kontraktów (negocjacje zza biurka i negocjacje face2face) – 11 godz.
Podstawy logistyki i transportu międzynarodowego
(11 godz.)
4 godz. + 7 godz. warsztatów
-
arządzanie łańcuchem dostaw z uwzględnieniem zróżnicowania środków transportu
-
Systemy informatyczne w logistycznym łańcuchu dostaw
-
Centra logistyczne w łańcuchu dostaw
-
Gospodarka magazynowa w łańcuchu dostaw
-
Logistyka zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji
-
Środki transportu w handlu zagranicznym
-
Transport – spedycja samochodowa
-
Zarządzanie transportem i spedycją samochodową
-
Bezpieczeństwo drogowe
-
Ubezpieczenia
-
Kontrola w transporcie samochodowym
-
Warsztaty: projektowanie międzynarodowego łańcucha dostaw – 7 godz.
System celny, odprawa celna, procedury i dokumenty celne
(11 godz.)
4 godz. + 7 godz. warsztatów
-
Znaczenie cła w obrocie towarowym zagranicznym
-
Opodatkowanie transakcji zagranicznych towarów z krajami spoza Unii Europejskiej
-
Dokumentacja i ewidencja księgowa transakcji zagranicznych z krajami spoza Unii Europejskiej
-
SAD
-
Faktura
-
Inne
-
Warsztaty: wypełnianie dokumentów eksportowych: SAD, listy przewozowe, inne – 7 godz.
Źródła finansowania działalności eksportowej
(11 godz.)
4 godz. + 7 godz. warsztatów
-
Polityka ekspansji zagranicznej na poziomie kraju/regionu
-
Zewnętrzne źródła finansowania działalności eksportowej: dotacje, pożyczki
-
Instytucje wspomagające działania eksportowe – instytucje otoczenia biznesu i inne
-
Zewnętrzne źródła finansowania personelu zajmującego się eksportem
-
Dotacje
-
Pożyczki
-
WARSZTATY: opracowanie wniosku o dofinansowanie ekspansji zagranicznej przedsiębiorstwa (dotacja/pożyczka) – 7 godz.
Język angielski w eksporcie
(8 godz.)
- Angielski biznesowy
- Dokumentacja handlowa
SEMINARIUM
(6 godz.)
- Konsultacje w zakresie przygotowania projektu zaliczeniowego.