Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku Tworzenie aplikacji internetowych i mobilnych.

Liczba miesięcy nauki: 9
Liczba godzin: 188
Liczba zjazdów: 12
Liczba semestrów: 2
Tworzenie stron internetowych z wykorzystaniem HTML i CSS
(22 godz.)
  • Tworzenie struktury witryn internetowych w oparciu o język HTML  
  • Najważniejsze elementy html 
  • Tworzenie formularzy 
  • Dołączanie grafiki responsywnej 
  • Ustalanie wyglądu witryn internetowych w oparciu o kaskadowe arkusze stylów CSS 
  • Sposoby dołączania stylów CSS do kodu HTML 
  • Najważniejsze selektory CSS (np. klasy, identyfikatory) 
  • Najważniejsze właściwości CSS 
  • Kolory i przezroczystość w CSS 
  • Metody rozkładania elementów na stronie (np. grid, flexbox, float) 
  • Responsywny układ witryny  
  • Przykładowy preprocesor CSS (np. Sass) 
  • Przykładowa biblioteka CSS (np. Twitter Bootstrap) 
  • Przykładowy edytor HTML/CSS (np. Visual Studio Code) 
  • Walidacja kodu HTML i CSS 
  • Narzędzia wspomagające tworzenie i debugowanie kodu HTML i CSS (np. walidatory) 
  • Zajęcia w formie laboratorium 
PODSTAWY PROGRAMOWANIA I TWORZENIE APLIKACJI INTERNETOWYCH W JĘZYKU PHP
(20 godz.)
  • Podstawy programowania (np. instrukcje warunkowe, pętle, funkcje) na przykładzie języka PHP 

  • Podstawy programowania zorientowanego obiektowo (np. klasy, obiekty, hermetyzacja, konstruktory, akcesory ) na przykładzie języka PHP 

  • Obsługa formularzy, ciasteczek, sesji, baz danych 

  • Przegląd frameworków PHP 

  • Mapowanie bazy danych na obiekty w kodzie z wykorzystaniem przykładowej biblioteki ORM (np. Doctrine) 

  • Repozytoria bibliotek PHP (np. packagist.org) i narzędzia do zarządzania zależnościami i bibliotekami (np. composer) 

  • Tworzenie aplikacji opartej o przykładowy framework PHP (np. Symfony) 

  • Przykładowy edytor PHP (np. Visual Studio Code) 

  • Zajęcia w formie laboratorium

TWORZENIE APLIKACJI W JĘZYKU JAVASCRIPT
(16 godz.)
  • Dołączanie skryptów i kodu JavaScript do dokumentów HTML 

  • Modyfikacja dokumentu HTML oraz stylów CSS za pomocą JavaScript i interfejsu Document Object Model (DOM) 

  • Przykład użycia REST API/AJAX w JavaScript 

  • Przykładowe biblioteki i frameworki JavaScript (np. Angular, React, JQuery) 

  • Tworzenie przykładowej aplikacji webowej z wykorzystaniem JavaScript 

  • Wprowadzenie do Progressive Web Apps 

  • Tworzenie aplikacji mobilnej  z wykorzystaniem JavaScript i przykładowych narzędzi (np. ionic) 

  • Przykładowy edytor JS (np. Visual Studio Code) 

  • Zajęcia w formie laboratorium 

Tworzenie aplikacji internetowych w środowisku .Net
(16 godz.)
  • Język C# 

  • .net core i asp.net 

  • Mapowanie bazy danych na obiekty w kodzie z wykorzystaniem przykładowej biblioteki ORM (np. Entity Framework) 

  • Tworzenie przykładowej aplikacji wykorzystującej framework MVC 

  • Praca ze środowiskiem Visual Studio 

  • Publikowanie aplikacji w chmurze Azure 

  • Zajęcia w formie laboratorium 

Tworzenie aplikacji mobilnych na platformę Android
(28 godz.)
  • System operacyjny Android 

  • Język Kotlin 

  • Środowisko Android Studio 

  • Projektowanie interfejsu użytkownika 

  • Tworzenie przykładowej aplikacji mobilnej 

  • Przygotowanie do publikacji aplikacji w Google Play

Tworzenie aplikacji mobilnych dla urządzeń Apple
(12 godz.)
  • System operacyjny iOS 

  • Język Swift 

  • Środowisko Xcode 

  • Projektowanie interfejsu użytkownika 

  • Tworzenie przykładowej aplikacji mobilnej 

  • Przygotowanie do publikacji aplikacji w Apple App Store 

Systemy zarządzania treścią (CMS)
(6 godz.)
  • Architektura aplikacji internetowych 

  • Chmura – cloud computing, 

  • Systemy Wiki 

  • Serwisy społecznościowe 

  • Aplikacje bankowe 

  • Systemy zarządzania klientami – CRM 

  • Rachunkowość online 

  • E-learning 

  • Sklepy internetowe 

  • Zajęcia w formie laboratorium 

PODSTAWY GRAFIKI KOMPUTEROWEJ
(14 godz.)
  • Podstawy grafiki komputerowej 

  • Tworzenie i optymalizacja grafiki na potrzeby aplikacji i stron internetowych 

  • Tworzenie wariantów grafiki 

  • Dobieranie szaty kolorystycznej 

  • Tworzenie grafiki w oparciu o produkty firmy Adobe 

  • Tworzenie intuicyjnych układów stron i interfejsów użytkownika 

  • Zajęcia w formie laboratorium 

PROJEKTOWANIE I OPTYMALIZACJA STRON INTERNETOWYCH POD KĄTEM WYSZUKIWAREK
(10 godz.)
  • Zasady projektowania i tworzenia profesjonalnych stron WWW 

  • Programy narzędziowe wspomagające proces powstania witryn 

  • Nawigacja na stronach internetowych 

  • Wireframe, mockup i prototyp interfejsu użytkownika 

  • Publikacja witryn w sieci Internet 

  • Administrowanie serwisami internetowymi 

  • Zajęcia w formie laboratorium 

ZARZĄDZANIE BAZAMI DANYCH
(6 godz.)
  • Rodzaje baz danych 

  • Podstawy projektowania baz danych 

  • Model transakcyjny 

  • Przykładowy silnik bazodanowy (np. MS SQL Server, MariaDB, MySQL) 

  • Zajęcia w formie laboratorium 

OBSŁUGA DANYCH ZA POMOCĄ SQL
(12 godz.)
  • Podstawy języka SQL w oparciu o przykładowy silnik bazodanowy (np. MS SQL Server, MariaDB, MySQL) 

  • Tworzenie i wykorzystanie zapytań, 

  • Wybieranie, dodawanie, usuwanie i edycja danych 

  • Zapytania agregujące 

  • Wykorzystanie zapytań SQL w aplikacjach 

  • Zajęcia przede w formie laboratorium 

Bezpieczeństwo systemów informatycznych
(12 godz.)
  • Podstawowe zagadnienia związane z bezpieczeństwem systemów komputerowych na podstawie  ISO 27001 

  • Wybrane aspekty ISO 20000 w odniesieniu do bezpieczeństwa systemów informatycznych 

  • Współczesne wyzwania bezpieczeństwa IT 

  • Popularne rodzaje ataków (np. SQL Injection, XSS, CSRF, phishing)  

  • Zabezpieczanie aplikacji internetowych i mobilnych przed atakami 

INŻYNIERIA OPROGRAMOWANIA
(6 godz.)
  • Cykl życia oprogramowania 

  • Projektowanie systemów informatycznych 

  • Zbieranie wymagań i zarządzanie nimi (np. hitoryjki użytkownika) 

  • Podejście zwinne do tworzenia oprogramowania (np. Scrum) 

Seminarium projektowe
(8 godz.)
  • Konsultacje grup z ich opiekunami dotyczące tworzenia aplikacji zaliczeniowej 
Forma zaliczenia
Projekt
projekt (aplikacja zaliczeniowa)
Puchar
prezentacja projektu połączona z obroną