Program studiów
Program studiów dla kierunku Tworzenie aplikacji internetowych i mobilnych
TWORZENIE STRON INTERNETOWYCH Z WYKORZYSTANIEM HTML I CSS
(22 godz.)
- Tworzenie struktury witryn internetowych w oparciu o język HTML
- Najważniejsze elementy html
- Tworzenie formularzy
- Dołączanie grafiki responsywnej
- Ustalanie wyglądu witryn internetowych w oparciu o kaskadowe arkusze stylów CSS
- Sposoby dołączania stylów CSS do kodu HTML
- Najważniejsze selektory CSS (np. klasy, identyfikatory)
- Najważniejsze właściwości CSS
- Kolory i przezroczystość w CSS
- Metody rozkładania elementów na stronie (np. grid, flexbox, float)
- Responsywny układ witryny
- Przykładowy preprocesor CSS (np. Sass)
- Przykładowa biblioteka CSS (np. Twitter Bootstrap)
- Przykładowy edytor HTML/CSS (np. Visual Studio Code)
- Walidacja kodu HTML i CSS
- Narzędzia wspomagające tworzenie i debugowanie kodu HTML i CSS (np. walidatory)
- Zajęcia w formie laboratorium
PODSTAWY PROGRAMOWANIA I TWORZENIE APLIKACJI INTERNETOWYCH W JĘZYKU PHP
(20 godz.)
- Podstawy programowania (np. instrukcje warunkowe, pętle, funkcje) na przykładzie języka PHP
- Podstawy programowania zorientowanego obiektowo (np. klasy, obiekty, hermetyzacja, konstruktory, akcesory ) na przykładzie języka PHP
- Obsługa formularzy, ciasteczek, sesji, baz danych
- Przegląd frameworków PHP
- Mapowanie bazy danych na obiekty w kodzie z wykorzystaniem przykładowej biblioteki ORM (np. Doctrine)
- Repozytoria bibliotek PHP (np. packagist.org) i narzędzia do zarządzania zależnościami i bibliotekami (np. composer)
- Tworzenie aplikacji opartej o przykładowy framework PHP (np. Symfony)
- Przykładowy edytor PHP (np. Visual Studio Code)
- Zajęcia w formie laboratorium
TWORZENIE APLIKACJI W JĘZYKU JAVASCRIPT
(16 godz.)
- Dołączanie skryptów i kodu JavaScript do dokumentów HTML
- Modyfikacja dokumentu HTML oraz stylów CSS za pomocą JavaScript i interfejsu Document Object Model (DOM)
- Przykład użycia REST API/AJAX w JavaScript
- Przykładowe biblioteki i frameworki JavaScript (np. Angular, React, JQuery)
- Tworzenie przykładowej aplikacji webowej z wykorzystaniem JavaScript
- Wprowadzenie do Progressive Web Apps
- Tworzenie aplikacji mobilnej z wykorzystaniem JavaScript i przykładowych narzędzi (np. ionic)
- Przykładowy edytor JS (np. Visual Studio Code)
- Zajęcia w formie laboratorium
TWORZENIE APLIKACJI INTERNETOWYCH W ŚRODOWISKU .NET
(16 godz.)
- Język C#
- .net core i asp.net
- Mapowanie bazy danych na obiekty w kodzie z wykorzystaniem przykładowej biblioteki ORM (np. Entity Framework)
- Tworzenie przykładowej aplikacji wykorzystującej framework MVC
- Praca ze środowiskiem Visual Studio
- Publikowanie aplikacji w chmurze Azure
- Zajęcia w formie laboratorium
TWORZENIE APLIKACJI MOBILNYCH NA PLATFORMĘ ANDROID
(28 godz.)
- System operacyjny Android
- Język Kotlin
- Środowisko Android Studio
- Projektowanie interfejsu użytkownika
- Tworzenie przykładowej aplikacji mobilnej
- Przygotowanie do publikacji aplikacji w Google Play
TWORZENIE APLIKACJI MOBILNYCH DLA URZĄDZEŃ APPLE
(12 godz.)
- System operacyjny iOS
- Język Swift
- Środowisko Xcode
- Projektowanie interfejsu użytkownika
- Tworzenie przykładowej aplikacji mobilnej
- Przygotowanie do publikacji aplikacji w Apple App Store
SYSTEMY ZARZĄDZANIA TREŚCIĄ (CMS)
(6 godz.)
- Architektura aplikacji internetowych
- Chmura - cloud computing
- Systemy Wiki
- Serwisy społecznościowe
- Aplikacje bankowe
- Systemy zarządzania klientami - CRM
- Rachunkowość online
- E-learning
- Sklepy internetowe
- Zajęcia w formie laboratorium
PODSTAWY GRAFIKI KOMPUTEROWEJ
(14 godz.)
- Podstawy grafiki komputerowej
- Tworzenie i optymalizacja grafiki na potrzeby aplikacji i stron internetowych,
- Tworzenie wariantów grafiki
- Dobieranie szaty kolorystycznej
- Tworzenie grafiki w oparciu o produkty firmy Adobe
- Tworzenie intuicyjnych układów stron i interfejsów użytkownika
- Zajęcia w formie laboratorium
PROJEKTOWANIE I OPTYMALIZACJA STRON INTERNETOWYCH POD KĄTEM WYSZUKIWAREK
(10 godz.)
- Zasady projektowania i tworzenia profesjonalnych stron WWW,
- Programy narzędziowe wspomagające proces powstania witryn,
- Nawigacja na stronach internetowych,
- Wireframe, mockup i prototyp interfejsu użytkownika
- Publikacja witryn w sieci Internet,
- Administrowanie serwisami internetowymi
- Zajęcia w formie laboratorium
ZARZĄDZANIE BAZAMI DANYCH
(6 godz.)
- Rodzaje baz danych,
- Podstawy projektowania baz danych,
- Model transakcyjny
- Przykładowy silnik bazodanowy (np. MS SQL Server, MariaDB, MySQL)
- Zajęcia w formie laboratorium
OBSŁUGA DANYCH ZA POMOCĄ SQL
(12 godz.)
- Podstawy języka SQL w oparciu o przykładowy silnik bazodanowy (np. MS SQL Server, MariaDB, MySQL)
- Tworzenie i wykorzystanie zapytań,
- Wybieranie, dodawanie, usuwanie i edycja danych,
- Zapytania agregujące
- Wykorzystanie zapytań SQL w aplikacjach
- Zajęcia przede w formie laboratorium
BEZPIECZEŃSTWO SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH
(12 godz.)
- Podstawowe zagadnienia związane z bezpieczeństwem systemów komputerowych w oparciu o ISO 27001,
- Wybrane aspekty ISO 20000 w odniesieniu do bezpieczeństwa systemów informatycznych
- Współczesne wyzwania bezpieczeństwa IT
- Popularne rodzaje ataków (np. SQL Injection, XSS, CSRF, phishing)
- Zabezpieczanie aplikacji internetowych i mobilnych przed atakami
INŻYNIERIA OPROGRAMOWANIA
(6 godz.)
- Cykl życia oprogramowania
- Projektowanie systemów informatycznych
- Zbieranie wymagań i zarządzanie nimi (np. historyjki użytkownika)
- Podejście zwinne do tworzenia oprogramowania (np. Scrum)
SEMINARIUM PROJEKTOWE
(8 godz.)
- Konsultacje grup z ich opiekunami dotyczące tworzenia aplikacji zaliczeniowej
Forma zaliczenia

Projekt (aplikacja zaliczeniowa)

Prezentacja projektu połączona z obroną