Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku wczesne wspomaganie rozwoju – dla pedagogów specjalnych
UWAGA
W roku 2019 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r., wprowadził nowy standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450). Standard ten, z kilkoma zmianami, obowiązuje do dnia dzisiejszego (t. j. Dz.U. 2021 poz. 890 z późn. zm.)
Standard ten, to nie tylko zwiększona ilość godzin dydaktycznych, ale też większy nacisk na kształcenie praktyczne i lepsze dopasowanie procesu kształcenia do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Studia pedagogiczne w roku akademickim 2025/2026 są zgodne z wymogami w wym. rozporządzenia i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe.
Przygotowanie w poszczególnych zakresach pedagogiki specjalnej
(390 godz.)
-
Przygotowanie merytoryczne (240 godz.)
- Podstawowe problemy pedagogiki specjalnej (20 godz.)
- Subdyscypliny pedagogiki specjalnej (20 godz.)
- Medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej (20 godz.)
- Podstawy psychologii klinicznej i rozwojowej małego dziecka (30 godz.)
- Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością (10 godz.)
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej i rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu, szkole i placówce (20 godz.)
- Zasady rehabilitacji dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych (15 godz.)
- Zasady rehabilitacji i wychowania słuchowego dziecka z uszkodzonym słuchem (15 godz.)
- Zasady rehabilitacji i rozwijania umiejętności widzenia dziecka z uszkodzonym wzrokiem (15 godz.)
- Zasady rehabilitacji i terapii logopedycznej dziecka z zaburzeniami mowy (20 godz.)
- Zasady rehabilitacji dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń (15 godz.)
- Programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i wczesnej interwencji (10 godz.)
- Studium przypadku: małe dziecko z niepełnosprawnością w kontekście praktycznych rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych (30 godz.)
-
Przygotowanie dydaktyczno-metodyczne (150 godz.)
- Projektowanie i realizacja kompleksowego wsparcia terapeutycznego dziecka i jego rodziny (20 godz.)
- Metodyka edukacji bazalnej (10 godz.)
- Metody stymulacji i integracji sensorycznej (20 godz.)
- Elementy metodyki wczesnej edukacji (10 godz.)
- Metody diagnozy i terapii małego dziecka z wadą słuchu (20 godz.)
- Wczesna diagnoza i stymulacja rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną (20 godz.)
- Diagnoza i metodyka zajęć z małym dzieckiem przewlekle chorym, z zaburzeniami rozwoju ruchowego, z afazją (10 godz.)
- Diagnoza i metody wczesnego wspomagania rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących (20 godz.)
- Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń (10 godz.)
- Wsparcie rozwoju i metody prowadzenia zajęć z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi (10 godz.)
Praktyki zawodowe
(120 godz.)
Uzyskanie zaliczenia z praktyk zawodowych jest jednym z warunków ukończenia studiów.
EGZAMIN
(4 godz.)
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie zaliczenia z praktyk, zaliczenie pisemnych testów wiedzy po każdym semestrze, zaliczenie zadania polegającego na prezentacji działań praktycznych wynikających z roli nauczyciela.