Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku Akademia trenera biznesu.
Wystąpienia publiczne jako podstawowa kompetencja trenera:
(16 godz.)
- Sztuka komunikacji i prezentacji jako fundament prowadzenia szkoleń.
- Przygotowanie treści prezentacji z ChatGPT
- Budowanie relacji z uczestnikami - sekret efektywnych szkoleń.
- Zawód Trenera, osobisty warsztat trenera.
- Postawa Trenera, a jego efektywność na sali szkoleniowej.
- Znaczenie etyki w codziennej pracy trenera.
Psychologiczne aspekty procesu uczenia się oraz pracy trenera:
(16 godz.)
- Psychologiczne zasady przyswajania informacji.
- Modelowanie procesu uczenia się dla dorosłych - praktyczne podejścia.
- Płaszczyzna psychospołeczna i merytoryczna szkolenia.
- Odkrywanie i rozwój indywidualnych kompetencji społecznych Trenera.
- Asertywna postawa Trenera.
- Radzenie sobie z tremą.
- Budowanie autorytetu trenera.
Wstęp – czynniki efektywnego szkolenia. Zamykanie procesu szkoleniowego
(8 godz.)
- Rozpoczęcie szkolenia lub warsztatów – strategia na dobry początek.
- Wstęp do szkolenia z perspektywy: trenera, uczestników i zleceniodawcy.
- Zakończenie szkolenia: strategie wzmacniania efektów nauki.
Wielopoziomowe projektowanie procesu szkoleniowego
(8 godz.)
- Wykorzystanie ChatGPT do tworzenia celów szkoleniowych i treści merytorycznych.
- Definiowanie celów szkolenia.
- Zasady projektowania szkolenia.
- Tworzenie konstrukcji warsztatu.
- Dobór treści do założonego celu.
- Budowa logicznej struktury ściśle związanej z realizowanymi celami.
Dynamika rozwoju i pracy grupy szkoleniowej. Metodyka pracy z grupą szkoleniową:
(16 godz.)
- Dynamika rozwoju i pracy grupy - proces grupowy.
- Wykorzystanie procesu grupowego do efektywnej realizacji zajęć.
- Praca na procesie i na strukturze.
- Metody prowadzenia zajęć.
- Metody aktywizujące w szkoleniach.
- Projektowanie, omówienie ćwiczeń. Dyskusja po ćwiczeniu.
- Kierowanie emocjami uczestników po odbytym ćwiczeniu.
- Przykładowe ćwiczenia.
Zaawansowane techniki uczenia się dorosłych:
(8 godz.)
- Coaching grupowy – jako rozwój zespołu oraz radzenie sobie z trudnymi sytuacjami interpersonalnymi w zespole.
- Coaching - jako indywidualny sposób uczenia pracownika / klienta.
- Zasady udzielania informacji zwrotnej przez prowadzącego szkolenie – wspierająca recenzja.
- Metafory, humor, cytaty w procesie szkoleniowym.
- Wykorzystanie prowokacji w prowadzeniu szkoleń.
- Szkolenia w miejscu pracy oraz szkolenia wyjazdowe.
Cztery pokolenia na rynku pracy
(8 godz.)
- Czym charakteryzują/różnią się pokolenia Z, Y, X, Baby Boomers?
- Jak się komunikują?
- Czego oczekują od pracodawcy?
- Co motywuje je do pracy?
- Definiowanie i zarządzanie potencjałem rozwojowym pracownika, uwzględniając specyfikę potrzeb i możliwości życiowych wynikających z wieku - kluczowe kompetencje.
Radzenie sobie z sytuacjami trudnymi podczas szkolenia. Skuteczne techniki komunikacji.
(16 godz.)
- Budowanie płaszczyzny współpracy, zaangażowania i odpowiedzialności podczas szkolenia.
- Sytuacje „trudne” powodowane przez „trudnych” uczestników – modele radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
- Dynamika konfliktu, wpływ konfliktu na efektywność procesu szkoleniowego.
- Wpływanie na stan emocjonalny uczestnika szkolenia.
- Psychologiczne aspekty zachowania „trudnych” uczestników oraz sposoby skutecznego podejścia do nich.
Prezentacje multimedialne. Przygotowanie materiałów szkoleniowych
(8 godz.)
- Prezentacja multimedialna, jako wsparcie i urozmaicenie sposobu prowadzenia zajęć.
- Tworzenie prezentacji multimedialnych i materiałów szkoleniowych z ChatGPT.
- Opracowanie i przygotowanie materiałów szkoleniowych do przykładowych tematów szkoleń.
- Innowacyjne narzędzia w szkoleniach, wykorzystanie ChatGPT do eksploracji i integracji nowych technologii w procesie nauczania.
Integralny trener:
(8 godz.)
- Indywidualna diagnoza potencjału uczestników na podstawie badania MindSonar® - kwestionariusz wartości i wzorców myślenia.
- Strategie działania, uczenia się i podejmowania decyzji.
- Ewolucja wpływu społecznego - teoria Spiral Dynamics®.
- „Ja jako Trener” i mój wpływ na efektywność działań procesu rozwoju uczestników.
Diagnoza potrzeb szkoleniowych. Zarządzanie szkoleniami jako proces:
(16 godz.)
- Diagnozowanie potrzeb szkoleniowych.
- Przygotowywanie wskaźników efektywności.
- Ocena efektywności szkoleń.
- Analiza i ocena przeprowadzonego szkolenia.
- Zarządzanie szkoleniami (rozwojem pracowników) w firmie.
- Projektowanie ewaluacji szkolenia.
- Budowanie współpracy pomiędzy trenerem, a działami odpowiedzialnymi za politykę personalną w firmie (tworzenie kompleksowego wsparcia dla przekazywanych treści szkoleniowych).
- ).
Warsztaty mistrzów – przygotowanie i prowadzenie fragmentów szkoleń przez uczestników zajęć
(16 godz.)
- Przygotowanie przykładowych szkoleń przez uczestników zajęć do wykorzystania w bieżącej pracy.
- Prowadzenie przez uczestników wybranych fragmentów szkoleń – przygotowanie do sesji zaliczeniowej.
- Kontekst pracy trenera.
Warsztaty
(16 godz.)
- Zaliczenie
Praca indywidualna
(10 godz.)
- Projekt
Forma zaliczenia
Egzamin teoretyczny – test sprawdzający
Egzamin praktyczny – przeprowadzenie fragmentu szkolenia