Program studiów
Program studiów na kierunku AGILE, SCRUM - zwinne zarządzanie projektami:
PODSTAWY ZARZADZANIA PROJEKTAMI
-
Pojęcia projektu i zarządzania projektami, krótka historia projektów
-
Różnice pomiędzy projektem, programem i portfelem projektów
-
Podstawowe metodyki zarządzania projektami
-
Podstawowe ograniczenia w projekcie (trójkąt projektu)
-
Podstawowe funkcje w projekcie i ich charakterystyka
-
Różne struktury organizacji i umiejscowienie w nich projektu
-
Charakterystyka zespołów rozproszonych i skupionych z zaznaczeniem
-
Cykl życia zespołu projektowego oraz związane z tym style zarządzania
ZARZĄDZANIE CYKLEM ŻYCIA PROJEKTU (INICJACJA, PLANOWANIE, WYKONANIE, KONTROLA, ZAMKNIĘCIE)
-
Opis cyklu zarządzania projektem z podziałem na fazy oraz zdiagnozowanie trwającego projektu
-
Karta Projektu jako narzędzie projektowe –założenia i projektowanie
-
Struktura Organizacyjna w projekcie –założenia i projektowanie narzędzia
-
Struktura Podziału Prac jako narzędzie projektowe –założenia i projektowanie narzędzia
-
Plan projektu –założenia i projektowanie narzędzia
-
Budżet projektu –założenia i projektowanie narzędzia
-
Zarządzanie komunikacją w projekcie
-
Analiza ryzyk i problemów projektowych
-
Monitorowanie i śledzenie postępu projektu:
-
Omówienie statusu projektu i jego komunikacja
-
Opracowanie statusu projektu
-
Analiza postępu prac projektowych w zakresie harmonogramu i budżetu
-
Procedury mierzenia postępu pracy w projekcie
-
Czynności w projekcie oraz model RAID i model RACI
-
Projektowanie arkusza śledzenia akcji i zależności w projekcie
-
Zmiana projektowa
-
Raport zamknięcia projektu – założenia i projektowanie narzędzia
-
Etyczne aspekty zarządzanie projektami
-
Cykl życia projektu w korporacji
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W PROJEKCIE
-
Wprowadzenie do zarządzania jakością - pojęcie jakości oraz zarządzania jakością, normy ISO 9000 oraz 8 zasad zarządzania jakością wg ISO, wykorzystanie norm ISO w projekcie, zasady zarządzania jakością, koszt jakości
-
Zarządzanie jakością w cyklu życia produktu - planowanie jakości, zapewnienie jakości, kontrola jakości, poprawianie jakości cykl Deminga.
-
Narzędzia wspomagające zarządzanie jakością - arkusz kontrolny, diagram Ishikawy, schematy blokowe, diagram Pareto, histogramy, wykres korelacji, karta kontrolna
-
Zarządzanie jakością w projekcie według metodyki projektowej PMI
-
Zarządzanie jakością w projekcie według metodyki projektowej Prince2
-
Zarządzanie jakością w projekcie według metodyki projektowej Scrum
BUDŻETOWANIE I FINANSOWANIE PROJEKTÓW
-
Wprowadzenie do finansów projektu - zarządzanie finansami w projekcie, planowanie, szacowanie kosztów, szacowanie budżetu, kontrola, typy kosztów w projekcie.
-
Analiza opłacalności projektu - NPV, IRR, okres zwrotu.
-
Szacowanie kosztów i budżetu w projekcie - przez analogie, parametryczne, bottom-up, rozkład trójkątny oraz beta, komponenty budżetu projektu, cost baseline.
-
Kontrola kosztów projektu - analiza earned value.
-
Różne typu kontraktów i ich wpływ na budżet projektu - kontrakt fixed price, kontrakt cost-reimbursable, kontrakt time and material.
KOMUNIKACJA, KONFLIKTY I NEGOCJACJE W PROJEKCIE
-
Podstawowe pojęcia związane z komunikacją, konfliktem i negocjacjami w zespole projektowym
-
Podstawy technik negocjacyjnych
-
Sytuacje konfliktowe w projekcie
-
Style zarządzania w sytuacjach konfliktowych w zespole projektowym
-
Podstawowe narzędzia i kanały komunikacji w projekcie
-
Przygotowanie do dobrego spotkania (zespół rozproszony/skupiony)
-
Przygotowanie i przeprowadzenie prawidłowej eskalacji (odwołania) w projekcie
-
Informacja zwrotna w zespole projektowym
-
Motywowanie członków zespołu projektowego
MS Project wersja instalacyjna/dla komputerów z systemem Windows
-
Tworzenie planu projektu w MS Project - ustawienia początkowe projektu, dodawanie czynności (WBS task, summary task, milestone), wprowadzenie poprzedników oraz następników (analiza sieci projektu)
-
Zarządzanie zasobami projektu w MS Project - dodawanie zasobów, optymalizacja zasobów (resource leveling).
-
Kontrola postępu projektu z wykorzystaniem MS Project - punkt od niesienia (baseline), oznaczanie postępu projektu, postęp projektu względem punktu odniesienia (ahead of schedule, behind, schedule, earned value.
-
Tworzenie raportów w MS Project
PODSTAWY ZWINNEGO ZARZĄDZANIA WYTWARZANIA PRODUKTÓW
-
Geneza Agile i 12 zasad manifestu
-
Produkt, a projekt - różnice w zarządzaniu i wstęp do teorii złożoności
-
Zwinność dzisiaj - wykorzystywane metody, zachodzące zmiany, DevOps
-
Podstawy wdrożenia myślenia produktowego - zespołowość i przywództwo, Evidence Based Management, ciągłe usprawnianie
-
Organizacje - paradygmaty typów i struktury wspierające zwinność
PODSTAWY SCRUM, SAMOORGANIZUJĄCE SIĘ ZESPOŁY
-
Kategoryzowanie problemów - problemy proste, skomplikowane, złożone i chaotyczne.
-
Budowa Scrum. Empiryczna kontrola procesu.
-
Artefakty Scrum - Product Backlog
-
Role Scrum - Product Owner
-
Wydarzenia Scrum - Sprint – Sprint jako kontener dla zdarzeń Scrum. Planowanie prac i zarządzanie ryzykiem
-
Wydarzenia Scrum - Sprint Planning
-
Artefakty Scrum - Sprint Backlog
-
Role Scrum - Development Team
-
Wydarzenia Scrum - Daily Scrum. Monitoring postępów prac w Sprincie.
-
Wydarzenia Scrum - Sprint Review
-
Artefakty Scrum - Increment
-
Wydarzenia Scrum - Sprint Retrospective
-
Role Scrum - Scrum Master
ROLA SCRUM MASTERA
-
Budowa frameworku Scrum
-
Lider służebny i postawy Scrum Mastera
-
Scrum Master wspierający Scrum Team
-
Scrum Master wspierający Product Ownera
-
Scrum Master wspierający Organizację
ROLA PRODUCT OWNERA
-
Product Owner jako przedsiębiorca. Pojęcia Return on investment (ROI) I Total cost of ownership (TCO). Tworzenie wizji produktu. Przegląd obowiązków Product Ownera.
-
Zarządzanie projektem a zarządzanie produktem. Przyrost wartości w podejściu zwinnym i podejściu tradycyjnym. Model Wizja Wartość Walidacja
-
Budowanie modelu biznesowego dla produktu.
-
Wyciągajmy wnioski z tego co wiemy - Przyrost. Znaczenie definicji ukończenia dla Produktu
-
Jak możemy zrozumieć użytkownika? Zbieranie i formułowanie wymagań.. Budowanie elementów Product Backlogu. Historie użytkownika. Strategie dzielenia historii użytkownika
-
Priorytetyzacja Produkt Backlogu. Value Poker, MoSCoW, Macierz Eisenhowera.
-
Planowanie Sprintu. Negocjacja i zrozumienie oczekiwań. Cel Sprintu.
-
Przegląd Sprintu. Inspekcja efektu i wyciąganie wniosków.
-
Właściciel Produktu w Zespole Scrumowym. Role Scrum - Product Owner a Scrum Master. Retrospektywa Sprintu. Przerwanie Sprintu.
-
Użyteczne miary w pracy Product Ownera. Evidence Based Management - zarządzanie przez miary. Key Performance Indicators - mierniki produktu.
ROLA MENEDŻERA W ZWINNEJ ORGANIZACJI
-
Rola Managera w organizacji tradycyjnej i organizacji zwinnej. Organizacja Taylorowska a organizacja nastawiona na zwinne reagowanie na potrzeby klienta. Cechy struktury organizacyjnej.
-
Motywowanie pracowników w organizacji zwinnej. Eksplorowanie motywacji pracowników przy użyciu techniki Moving Motivators
-
Podział ról w organizacji zwinnej. Stanowiska w strukturze organizacyjnej. Opis stanowiska, rola kompetencji społecznych w zespołach zwinnych. Role eksperckie a role managerskie
-
Kompetencje zespołów zwinnych. Wsparcie dla zespołów zwinnych. Model dojrzałości zwinnego zespołu
-
Zmiana w organizacji. Model PDCA, ADKAR, Model W.Bridgesa, krzywa zmiany organizacyjnej
-
Rekrutowanie i szkolenie pracowników. Waga rekrutacji dla organizacji. Zgodność z kulturą organizacyjną. Opis stanowiska. Szkolenie pracownika w organizacji zwinnej. Budowanie macierzy kompetencji z pracownikami
-
Zarządzanie poprzez cele (MBO) a systemy OKR. Cele SMART. Innowacyjność a przewidywalność.
-
Narzędzia Management 3.0. Znaczenie narzędzi pracy grupowej w zarządzaniu. Happiness Door, Culture Books, Value Stories.
-
Informacja zwrotna jako fundament zwinnej organizacji. Modele udzielania informacji zwrotnej. 360 Degree Dinner.
FILOZOFIA LEAN I KANBAN
-
Przepływ wartości - efektywność, mapowanie strumienia wartości, wstęp do podejścia szczupłego Lean.
-
Lean - systemy typu ciągnionego, narzędzia procesów szczupłych (lean), pojęcia marnotrawstwa i pracy w toku.
-
Kanban - realizacja filozofii Lean, wizualizacja Kanban, zasady i prawa przepływu, ograniczanie pracy w toku i inne strategie zwiększania efektywności
-
Kaizen - kultura nieustannego usprawniania, miary, narzędzia)
-
Kaban a Scrum - rytmika pracy, just-in-time, jakość