Sklep internetowy to konkretne miejsce w sieci (witryna internetowa, domena, marka), w którym Twoi klienci spędzą czas i poświęcą go Tobie. Nie zmarnuj tego potencjału! Od Ciebie zależy, jakich dostarczysz im wrażeń. A kiedy zbudujesz swój idealny sklep (o tym więcej dowiesz się w artykule "Jak założyć sklep internetowy?"), musisz zadbać, aby stał się także idealny dla Twojego klienta. Idealny czyli posiadający:

  • wersję responsywną RWD (responsive web design), czyli skalowalność na wszystkich typach urządzeń, w tym głównie mobilnych
  • łatwą oraz intuicyjną nawigację
  • dokładne i precyzyjne opisy produktów, usług, czy wybranych grup asortymentowych
  • interesujący design i ciekawą kolorystykę odpowiadające przyjętej identyfikacji wizualnej tzw. CI (corporate identity)
  • wyraźne, dokładne i duże zdjęcia produktów (całej oferty)
  • widoczną i sprawną wyszukiwarkę (szczególnie istotne przy dużych sklepach internetowych)
  • intuicyjne i łatwe w stosowaniu filtry pozwalające kategoryzować zapytanie klienta
  • wysoki poziom bezpieczeństwa poprzez wdrożenie szyfrowania wymiany danych z wykorzystaniem technologii SSL (secure sockets layer)
  • przejrzysty rozkład elementów – zgodny z tzw. UX (user experience), w tym m.in. menu główne i podmenu, kategorie, strony produktowe, strony informacyjne, koszyk, płatności itd.
  • zastosowania user friendly (przyjazne dla użytkowania) oraz usability (użyteczne)
  • widoczne i łatwo dostępne dane kontaktowe oraz rożne kanały komunikacji (e-mail, telefon, wirtualny chat, możliwość zadania pytania poprzez komunikatory społeczne); dostępność dla klienta 24/7.

 

 

Co masz na stronie? Co masz w koszyku?

 

Strona produktowa (product cart) – to tutaj użytkownik (potencjalny klient) spędzi najwięcej czasu, przeglądając ofertę. Warto zadbać o jej atrakcyjny wygląd, wyraźne zdjęcia prezentujące produkt w wielu rzutach (coraz częściej stosuje się tzw. 360 degree view i widok 3D) oraz komplet informacji o produkcie, płatności, dostawie, gwarancji, obsłudze zwrotu, wymiany czy reklamacji. Na tym etapie buduj wyróżniki względem konkurencji.

 

Koszyk (basket) to nic innego jak wirtualny koszyk zakupowy. Miejsce, w którym kompletuje się zamówienie. Powinien być elastyczny i pozwalać łatwo odczytać, jakie produkty zostały do niego dodane, jaka jest ich cena i dostępność. Powinien potwierdzać warunki transakcji. Koszyk to świetnie miejsce, gdzie można zaprezentować polecane produkty, produkty zakupione przez innych, produkty uzupełniające (strategia cross-selling).

 

Na ścieżce… zakupowej

 

Ścieżka zakupowa „checkout” to proces transakcyjny i jego poszczególne etapy zwane krokami. Najlepiej ograniczyć ten proces do minimum (najlepiej dwóch lub trzech kroków):

  • krok 1 - rejestracja, logowanie lub tryb gościa – podanie danych do rozliczeń i wysyłki
  • krok 2 - realizacja płatności (najczęściej elektronicznie poprzez bankowość, blik, systemy dotpay, paypal, payU, kartę płatniczą lub tradycyjny przelew)
  • krok 3 – dostawa (jeśli nie ma możliwości skrócenia do dwóch kroków) – wybór formy doręczenia
  • dalsze etapy to już czynności wykonywane po decyzji zakupowej, czyli potwierdzenia stanu zamówienia (statusy), informacje o dostawie (tracking number), przyznane rabaty czy kupony promocyjne zachęcające do kolejnych transakcji. 

 

 

Klient chce więcej

 

Dziś, w dobie marketingu 4.0 i świadomego konsumenta, nie wystarczy już poprawnie obsłużyć zamówienia. Klienci oczekują więcej. Czym to „więcej” zatem jest? Jak na nie odpowiedzieć? Oto 14 przykazań:

  1. Pytaj swoich klientów w różnych kanałach (ankiety, media społecznościowe, dyskusje grupowe), jakie są ich doświadczenia i oczekiwania.
  2. Zachęcaj do kolejnych zakupów poprzez kupony promocyjne i rabaty. 
  3. Wprowadzaj rozwiązania nagradzania poleceń i rekomendacji – systemy afiliacji.
  4. Kreuj ambasadorów i reprezentantów swojej marki.
  5. Pokazuj swoją markę od środka, opowiadając, co jest dla was ważne, na jakie stawiacie wartości, jak wygląda wasza codzienna praca, jak wygląda proces obsługi klienta w tym jego zamówień. Prezentuj dobre standardy swojej organizacji.
  6. Bądź aktywny i sprzedawaj w wielu kanałach. Twoi potencjalni, ale także obecni klienci odwiedzają na pewno inne miejsca, w których mogą zrobić zakupy. Nie wszystkich sprowadzisz na swoją stronę. Pomyśl, gdzie jeszcze możesz do nich dotrzeć? Na pewno w mediach społecznościowych (Facebook, Facebook Marketplace, Instagram, YouTube), platformy aukcyjne (np. Allegro), tzw. showroomy (np. Domodi), serwisy promocyjne, reklama.
  7. Pozycjonuj swój sklep czyli dbaj, aby zwiększała się jego widoczność w naturalnych wynikach (tzw. organic search). Zadbaj poprzez proces pozycjonowania, aby to twój sklep wyświetlał się pierwszy po wpisaniu przez użytkownika do wyszukiwarki zapytania z konkretnym słowem kluczowym.
  8. Twórz i komunikuj unikalną propozycję sprzedaży (unique selling proposition), czyli wyróżniaj się na tle innych i przyciągaj odbiorców.
  9. Postaw na budowanie treści, czyli content marketing. Poza samymi produktami prezentuj informacje o ich zastosowaniach we wpisach na regularnie prowadzonym blogu, buduj feed informacyjno-poradnikowy. Pokazuj użyteczność oferowanych produktów. W mediach społecznościowych zachęcaj fanów do dzielenia się wrażeniami (np. unboxing, rating, ranking).
  10. Zadbaj o porzucone koszyki. Wielu potencjalnych klientów zatrzymuje się na tym procesie i nie wraca. Przypominaj o zostawionym (niedokończonym) koszyku poprzez wiadomości e-mail (jeśli masz takie dane użytkownika po rejestracji), wyskakujące okienka pop-up, reklamę remarketingową i retargetingową,
  11. Zachęcaj do finalizacji zakupu dodatkowymi bonusami, jak darmowa wysyłka, wydłużony termin zwrotu, darmowy zwrot i wymiana, punkty, rabaty na kolejne zakupy itp.
  12. Nagradzaj rabatami za zapisanie się do newslettera i pozyskuj kolejnych odbiorców e-mail marketingu.
  13. Wdrażaj rozwiązania z zakresu marketing automation i zarządzaj użytkownikiem na każdym etapie jego wizyty. Zadbaj o wykorzystanie ZMOT (zero moment of truth), czyli zerowego momentu prawdy, momentu weryfikacji przez klienta twojej oferty.
  14. Bądź uważny, czujny i gotowy do zmian w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby internautów, czyli twoich obecnych i potencjalnych klientów.

Zaprezentowane zasady są tylko pewnymi wskazaniami do postępowania. Kluczowe jest zaangażowanie pracowników i często właścicieli (decydentów) marki, aby operacja sprzedaży w sieci się powiodła. Niemniej istotne jest posiadane silnej wizji i strategii postępowania oraz rozwoju marki, która powinna wyrastać z ważnych wartości. W sprzedaży poprzez sieć chodzi nie tylko o transakcje, chodzi także o relacje, przywiązanie i doświadczanie.

Zobacz także