„Zawsze będą sztormy. Nie możesz zmienić pogody. Możesz jednak tak zaprojektować statek i wytrenować swoją załogę, aby wytrzymała najbardziej srogie wiatry, jakie tylko można spotkać”. To słowa jednego z bohaterów książki Marty’ego Neumeiera „Scramble” – fikcyjnej historii (zwanej thrillerem biznesowym), opowiadającej o losach młodego CEO, który musi się zmierzyć z wyjątkowo trudną sytuacją.


Jest inaczej niż było

 

To, co nas obecnie dotyka, jest wielką próbą zarówno dla ludzi, jak i dla firm. To wielka próba elastyczności i gotowości do podjęcia szybkich działań. To także próba odnalezienia się w nowej rzeczywistości społecznej i biznesowej. Dla niektórych tylko na pewien czas, a dla innych być może już na zawsze. To wreszcie czas wielkiego zaangażowania społecznego i firm do walki z kryzysem. Skutki obecnej sytuacji można opisać za pomocą dwóch słów – Social Distancing. Social Distancing (SD) to nowa norma społeczna, która wszystko zmieniła i siłą rzeczy wpływa zarówno na nas, jak i nasz biznes. SD po polsku to po prostu „Nie zbliżaj się”, „Trzymaj się z daleka”, ponieważ jesteś dla mnie potencjalnym zagrożeniem. To zupełnie wyjątkowa i stresogenna sytuacja.

 


Izolacja i zmiana codziennych rytuałów powoduje wyczerpanie. Dotychczas wiele rzeczy robiliśmy nawykowo, nieświadomie, a teraz do wielu z nich musimy podchodzić z refleksją. Wiele pętli nawykowych zostało przerwanych i naturalne jest to, że czujemy większe zmęczenie, nawet jeśli pracujemy mniej godzin. Tryb home office, czy - jak go niektórzy nazywają - work from home (WFH), bywa wyczerpujący. To zupełnie nowe warunki i nowe wyzwania. Zwłaszcza w rodzinach, które mają dzieci w wieku szkolnym i w których trzeba pogodzić harmonogramy kilku osób. Jest inaczej, niż było, a to wystarczającym powód, aby było ciężko. Przynajmniej przez pewien czas, zanim nie nauczymy się tego, czym jest Nowa Normalność.


Dodatkowo w niektórych przypadkach kultura obraca się przeciwko człowiekowi. Włosi, Hiszpanie czy Francuzi znacznie ciężej, niż my, Polacy, znoszą narzucone im ograniczenia. Nie wiem, czy jest jakaś skala uspołecznienia społeczeństw, ale na pewno różnimy się od naszych południowych sąsiadów. Jednak niezależnie od tego, czy mówimy o kryzysie w Islandii czy Grecji, to zmiana dotychczasowego status quo jest dla człowieka dużym wysiłkiem, który może mieć również pozytywne skutki!


Pozytywne skutki? Czy to możliwe? 


Kryzys zmusza nas do poszukiwania nowych produktów i usług, które zaspokoją potrzeby klienta w tym zmienionym już świecie. To szansa na stanie się liderem. To szansa na zawłaszczenie sobie niszy. To jest wreszcie szansa na zbudowanie lub wzmocnienie swojej marki. Komunikacja marketingowa kwitnie i emanuje w postaci wyjątkowych form.
Niech przykładem będzie chociażby spot The Drive – A slow TV journey by AUDI. Firma zachęca do odprężenia się w domu podczas czterogodzinnej jazdy po wsi Nowej Południowej Walii (New South Wales, NSW) w całkowicie nowym Audi A6 Sedan. Spot The Drive wykorzystuje trend, jakim jest Slow TV i ma na celu zaprezentowanie zarówno piękna i różnorodności australijskiego krajobrazu, jak i daje poczuć uspokajające emocje związane z podróżowanie po otwartej drodze.
Marketing nie tworzy nowych potrzeb, tylko odpowiada na te już istniejące, poprzez dostarczanie produktów i usług, które będą je zaspokajały. SD wywołał lawinę nowych potrzeb, a biznes stara się w nie wsłuchiwać i odpowiadać.

 


„Koronne” innowacje


Na całym świecie od początku pandemii powstało już wiele innowacji, a najciekawsze z nich są zbierane na stronie COVID INNOVATION. Warto tam zajrzeć i poszukać inspiracji dla swojej branży lub po prostu przez chwilę zachwycić się tym, jaki w ludziach drzemie wyjątkowy potencjał.

 

Bardzo ciekawym przykładem innowacji jest „Parc de la Distance”. Park, zaprojektowany przez studio architektoniczne Precht z Austrii, pozwala na bezpieczne spacerowanie bez ryzyka kontaktu zagrażającego zdrowiu. Studio wierzy, że ten projekt będzie również odpowiadał na potrzeby ludzi po okresie pandemii, ponieważ każdy z nas czasem potrzebuje miejsca odosobnienia.


Z kolei studio designerskie Antonio Lanzillo & Partners z Mediolanu zaprojektowało bezpieczną ławkę. Jest zbudowana z wykorzystaniem separatorów z pleksiglasu, które pozwalają utrzymać ludzi w bezpiecznej odległości i tym samym ograniczyć możliwość zarażenie się potencjalnie śmiertelnym wirusem.


Czeska inicjatywa Zachranpivo.cz umożliwia ludziom znalezienie najbliższych ich domom minibrowarów. W ten sposób Czesi mogą wspierać lokalnych producentów złotego trunku.


Inicjatywa „Stay Sane Stay Safe” to strona internetowa stworzona przez dwie holenderskie agencje, Studio Lennarts & de Bruijn i Overdeschreef, która zawiera bazę plakatów z całego świata w dwóch kategoriach „For Lifesavers” i „For Home-Stayers”. Plakaty można za darmo pobrać w wersji do druku.


Japońska firma Kosaku, specjalizująca się w wynajmie krótkoterminowym, oferuje małżonkom mieszkania, w których mogą odetchnąć i dzięki odosobnieniu uniknąć rozwodu. Bo jednym z zagrożeń pandemii jest wzrastająca liczba rozwodów.

 

To tylko kilka z kilkuset dotychczas zebranych przez zespół TrendWatching i Business of Purpose innowacji. Być może Ty zrobisz coś lepiej, albo wymyślisz coś, czego jeszcze nie ma. Szukaj szans w kryzysie. Jest ich bardzo dużo. 
 

Zobacz także