Komunikacja interpersonalna to nic innego jak porozumiewanie i komunikowanie się co najmniej dwóch osób. Skoro na co dzień komunikujemy się z różnymi osobami, to dlaczego z tej czynności warto uczynić sztukę i trzymać się pewnych zasad? Odpowiedź jest bardzo prosta, wynika z różnicy jaka występuje pomiędzy efektywną komunikacją a taką, w której nie przywiązujemy wagi do sposobu w jakim się porozumiewamy. Mowa potoczna, półsłówka czy żargon nie zawsze przyczyniają się do bycia zrozumianymi i vice versa zrozumieniu tego co inni do nas mówią. To właśnie dzięki zasadom efektywnej komunikacji dowiadujemy się w jaki sposób możemy doskonalić swoje umiejętności związane z mówieniem i słuchaniem.
Liczy się efektywność
Doskonalenie się wymaga przeanalizowania swoich dotychczasowych umiejętności w mówieniu i słuchaniu. W tym celu warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- Czy jestem aktywnym słuchaczem? Aktywny słuchacz to ten, który nie tylko potrafi zapamiętać kilka szczegółów z wypowiedzi swojego rozmówcy, ale też wytłumaczy innym co usłyszał oddając istotę tego przekazu
- Czy mam świadomość istnienia filtrów, które mogą zakłócić komunikację? Istniej wiele filtrów, które zniekształcają wypowiedź sprawiając, że niekompletna wersja trafia do naszego odbiorcy. Może to być hałas, który zniekształca komunikat, nadmierne skupienie np. na treściach i grafikach z telefonu komórkowego, skoncentrowanie się na innej potrzebie (głód, pragnienie) czy odczuwanym dyskomforcie termicznym (zbyt ciepło lub zimno). Zapewnienie dobrych warunków do rozmowy uwzględniające zdecydowanie polepszy jakość komunikacji.
- Czy odczytuję mowę ciała w procesie komunikacji? Mowa ciała wzmacnia przekaz i może świadczyć o zainteresowaniu naszą wypowiedzią lub jej brakiem. Nawiązywanie kontaktu wzrokowego z rozmówcą świadczy nie tylko o naszej kulturze osobistej, ale także jest dowodem na to, że jesteśmy zainteresowani rozmową. Nasze potakiwanie (zwłaszcza trzykrotne) wydłuży wypowiedź rozmówcy, gdyż został przez nas zachęcony by mówić dalej.
- Czy stosuję proporcje? Zakłada się, że dobra komunikacja to taka, w której mniej więcej w 50% mówimy i w 50% słuchamy. Oczywiście nie w każdej sytuacji trzymamy się tej zasady, zwłaszcza, gdy ktoś nam coś tłumaczy. Jednakże mówienie oraz stwarzanie przestrzeni do wypowiedzi innym osobom stanowi podstawię dobrej komunikacji.
Pewniaki komunikacyjne
Postaw na sprawdzone triki komunikacyjne, które sprawią, że słuchanie i wypowiadanie się będzie prawdziwą przyjemnością dla obu stron.
Dowartościowanie - pochwal swojego rozmówcę i pokaż mu, że go doceniasz. Słowa „to ważne co mówisz”, „doceniam Twoje kompetencje”, „jesteś dobrym fachowcem” sprawią, że łatwiej nawiążesz dobry kontakt a rozmowa sama się rozwinie.
Parafraza - jeżeli nie udało ci się uchwycić kontekstu rozmowy i nie wiesz o co tak naprawdę chodzi rozmówcy zawsze możesz powiedzieć „jeżeli dobrze rozumiem to chodzi o…”. Potwierdzenie lub zaprzeczenie daje Ci możliwość zorientowania się w intencjach osoby przekazującej informacje.
Podsumowanie - jeżeli masz wrażenie, że nie odbierasz wszystkich komunikatów od rozmówcy i coś zgubiłeś(-aś), albo też sam nie wiesz czy to wszystko zostało dobrze zrozumiane przez innych to zastosuj magiczne słowo PODSUMOWUJĄC. Następnie krótko streść całą wypowiedź i masz to! Najczęściej na tym etapie wszyscy mobilizują się do uchwycenia najistotniejszych rzeczy, które zostały powiedziane lub usłyszane.
Dobra rada, która zawsze działa
Pamiętaj, że oczekując od innych umiejętności słuchania i prowadzenia rozmowy zacznij od siebie dając dobry przykład. Poświęć czas na odpowiednią komunikację, pokaż Twoje zainteresowanie i okaż uwagę rozmówcy.