Program studiów

Studia skierowane są do: 

  • Osób, które posiadają kwalifikacje pedagogiczne uzyskają kompetencje do pracy jako nauczyciel-bibliotekarz w bibliotece szkolnej lub pedagogicznej. Studia są zgodne z wymogami rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450) i pozwalają zdobyć uprawnienia i umiejętności według nowych standardów. Nabyte w ten sposób kwalifikacje będą uznawane przez instytucje oświatowe.  

  • Osób bez kwalifikacji pedagogicznych uzyskają kompetencje do pracy w innych typach bibliotek, w tym w bibliotece akademickiej lub publicznej.


Liczba godzin: 305 godz. (w tym 60 godz. zajęć w formie e-learningu) + 90 godz. praktyk (dla osób posiadających przygotowanie pedagogiczne)

 

Liczba miesięcy nauki: 14
Liczba godzin: 305 + 90 godz. praktyk
Liczba zjazdów: 14
Liczba semestrów: 3
Podstawy wiedzy o bibliotece
(10 godz.)
  • Typologia bibliotek 
  • Biblioteka w systemie kultury  
  • Rodzaje bibliotek i ich zadania  
  • Użytkownicy bibliotek  
  • Działalność bibliotek (usługowa, informacyjna, wydawnicza) 
Prawo w bibliotece
(10 godz.)
  • Podstawowe akty prawne  
  • Prawo autorskie i prawa pokrewne  
  • Egzemplarz obowiązkowy  
  • Kwalifikacje pracowników  
  • Kodeks pracy  
  • Zamówienia publiczne 
Historia książki i bibliotek
(10 godz.)
  • Pismo jego istota, funkcje i rozwój  
  • Morfologia książki dawnej  
  • Charakterystyka produkcji wydawniczej i piśmiennictwa okresu książki drukowanej ręcznie
  • Rewolucja przemysłowa i charakterystyka książki XIX w.  
  • Najważniejsze zabytkowe kolekcje  
  • Biblioteki w Polsce
Organizacja i zarządzanie zbiorami w bibliotece
(10 godz.)
  • Pojęcie dokumentu,  podział i charakterystyka zbiorów  
  • Specjalizacja w zakresie gromadzenia zbiorów  
  • Zasady budowania zasobów w różnych typach bibliotek 
  • Zasady gromadzenia zbiorów (kompletność, aktualizacja, selekcja)  
  • Źródła informacji o dokumentach  
  • Źródła gromadzenia zbiorów  
  • Ewidencja zbiorów i inwentaryzacja zbiorów 
  • Udostępnianie zasobów  
  • Digitalizacja  
  • Ochrona i konserwacja zbiorów
Prasa i czasopisma
(10 godz.)
  • Gromadzenie (od zamówienia do archiwizacji) 
  • Opracowanie tradycyjne i elektroniczne 
  • Rodzaje czasopism specjalistycznych 
Opracowanie formalne zbiorów
(10 godz.)
  • Normy i standardy opisu formalnego zbiorów bibliotecznych  
  • Podział i typologia katalogów  
  • Zasady katalogowania alfabetycznego  
  • Hasła wzorcowe  
Opracowanie rzeczowe zbiorów
(10 godz.)
  • Historia klasyfikacji nauk i piśmiennictwa  
  • Języki informacyjno-wyszukiwawcze  
  • Systemy klasyfikacji (klasyfikacja rzeczowa, Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna, języki haseł przedmiotowych (JHP BN, KABA), deskryptory BN 
Zarządzanie biblioteką
(15 godz.)
  • Biblioteka jako organizacja (zarządzanie organizacją, style kierowania)  
  • Struktura różnych typów bibliotek (rodzaje struktur organizacyjnych)  
  • Zarządzanie strategiczne biblioteką  
  • Zarządzanie personelem (pracownicy bibliotek i ośrodków informacji naukowej, zawód, etyka)  
  • Budowanie efektywnego zespołu (motywowanie, kultura organizacyjna) 
  • Zarządzanie talentami 
  • Analiza ról odgrywanych w zespole 
  • Rozwiązywanie konfliktów 
     
Marketing i promocja
(10 godz.)
  • Wizerunek biblioteki (marketing biblioteczny, promocja biblioteki w środowisku lokalnym, public relations, reklama, plan marketingowy, strategie promocyjne, sponsoring)  
  • Badanie potrzeb użytkowników  
  • Analiza SWOT  
  • Strategia rozwoju biblioteki  
  • Organizacja imprez kulturalnych i naukowych
Komunikacja w bibliotece
(10 godz.)
  • Społeczne aspekty komunikacji (procesy komunikowania się w społeczeństwie)  
  • Środki i formy komunikowania  
  • Język jako narzędzie komunikacji  
  • Etyka komunikacji 
Social media w bibliotece
(10 godz.)
  • Historia mediów społecznościowych  
  • Narzędzia social media (Facebook, Twitter i in.)  
  • Marketing społecznościowy  
  • Budowanie relacji z klientami  
  • Webwriting 
Menedżer kultury w bibliotece
(10 godz.)
  • szanse i wyzwania dla bibliotek 

  • łączenie bibliotek z instytucjami kultury 

  • animator kultury 

  • organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej 

  • organizowanie imprez kulturalnych i artystycznych 

  • rola i funkcje menedżera kultury

Nowoczesna biblioteka szkolna
(8 godz.)
  • Akty prawne regulujące pracę w bibliotekach szkolnych. Standardy.
  • Tendencje w rozwoju współczesnych bibliotek szkolnych w Polsce i w krajach Unii Europejskiej.
  • Wskazanie zmian i oczekiwań użytkowników bibliotek szkolnych i pedagogicznych.
  • Podstawowe zadania nauczyciela-bibliotekarza.
  • Ewaluacja. Ocena jakości i efektywności pracy biblioteki szkolnej.
Czytelnictwo
(10 godz.)
  • Czytelnictwo a komunikacja społeczna  
  • Współczesna wiedza o czytelnictwie  
  • Interdyscyplinarny charakter czytelnictwa  
  • Badania czytelnictwa  
  • Metody i techniki badań czytelnictwa  
  • Czytelnictwo różnych grup wiekowych oraz społecznych  
  • Specjalne grupy czytelników 
Źródła informacji
(10 godz.)
  • Warsztat informacyjny bibliotekarza  
  • Tradycyjne i nowoczesne źródła informacji 
  • Standardy w działalności bibliograficznej  
  • Metodyka bibliograficzna  
  • Polskie i zagraniczne spisy i serwisy bibliograficzne (bibliografie narodowe i specjalne, bazy danych)  
  • Biblioteki cyfrowe  
  • Open access 
  • Selekcja w Internecie 
Współczesne systemy informacyjno-wyszukiwawcze
(10 godz.)
  • Systemy biblioteczne  
  • Budowa i funkcje systemów bibliotecznych  
  • Systemy  biblioteczne w polskich bibliotekach  
  • Katalogi centralne  
Współczesny rynek wydawniczy
(5 godz.)
  • Tendencje na polskim i światowym rynku książki (książka tradycyjna i elektroniczna)  
  • Segmenty rynku książki  
  • Publikacje elektroniczne  
  • Targi książki  
  • Portale i wortale rynku książki  
  • Książki nagradzane  
  • Podstawy zagadnień wydawniczych i księgarskich  
  • Design książki współczesnej 
Polska literatura współczesna
(5 godz.)
  • Periodyzacja literatury po roku 1939  
  • Najważniejsze nurty, tendencje i pokolenia literackie  
  • Literatura polska po przełomie 1990 roku  
  • Ośrodki kultury polskiej na emigracji  
  • Polska literatura współczesna w sieci 
     
 Literatura dla dzieci i młodzieży
(7 godz.)
  • Książki dla dzieci i młodzieży (geneza, konwencje, tematy, gatunki)  
  • Rozwój książki dla dzieci  
  • Główne nurty powieści dla młodzieży (mody literackie)  
  • Kanon lektur  
  • Edytorstwo książki dla dzieci i młodzieży (ilustracje)  
  • Literatura dla dzieci i młodzieży w sieci  
  • Nagrody (polska sekcja IBBY)  
  • Prasa dla dzieci i młodzieży 
DYDAKTYKA
(125 godz.)

1.    Animacja w bibliotece (15 godz.)

  • organizacja imprez bibliotecznych 
  • nowoczesne metody i techniki promocji czytelnictwa i książki
  • zagadnienia edukacji regionalnej 
  • klasyfikacja form i metod pracy z czytelnikiem, działania animacyjne
  • oferty biblioteki adresowane do różnych kategorii czytelników 
  • formy działalności edukacyjno-kulturalnej 
  • gry i zabawy czytelnicze 
  • konkursy czytelnicze

2.    Biblioterapia (15 godz.)

  • psychologiczne podstawy biblioterapii 
  • terapeutyczna funkcja literatury 
  • metody i techniki stosowane w biblioterapii 
  • wykorzystanie biblioterapii w pracy z czytelnikiem chorym i niepełnosprawnym 
  • konstruowanie scenariuszy zajęć biblioterapeutycznych

3.    Internet i multimedia w dydaktyce (15 godz.)

  • materiały dydaktyczne dostępne w Internecie
  • narzędzia do tworzenia cyfrowych materiałów dydaktycznych opracowanie cyfrowych materiałów dydaktycznych
  • prawo autorskie w Internecie

4.    Usługi biblioteczne i informacyjne (10 godz.)

  • charakterystyka współczesnych usług
  • typologia usług
  • promocja usług
  • usługi a czytelnik

5.    Metodyka pracy nauczyciela bibliotekarza (20  godz.)

  • działalność informacyjna 
  • praca pedagogiczna z uczniem: uczeń jako użytkownik biblioteki szkolnej
  • praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych 
  • praca z klasą - kształcenie umiejętności informacyjnych, praca z zespołami uczniów
  • terapeutyczne i kompensacyjno-profilaktyczne funkcje biblioteki szkolnej 
  • współpraca nauczyciela bibliotekarza z gronem pedagogicznym 
  • rodzice i inni użytkownicy biblioteki szkolnej

6.    Organizacja biblioteki szkolnej i pedagogicznej (15 godz.)

  • kierunki rozwoju bibliotekarstwa szkolnego na świecie i w Polsce 
  • podstawy prawne funkcjonowania bibliotek szkolnych i pedagogicznych 
  • planowanie i dokumentowanie pracy w bibliotece 
  • status  nauczyciela bibliotekarza, wymagania kwalifikacje i droga awansu zawodowego 
  • urządzenie i wyposażenie lokalu 
  • biblioteki szkolne i pedagogiczne w środowisku

7.    Metodyka pracy z czytelnikiem (20 godz.)

  • użytkownicy bibliotek
  • metody i formy pracy z czytelnikiem dorosłym
  • metody i formy pracy z czytelnikiem trudnym
  • metody i formy pracy z czytelnikiem chorym i niepełnosprawnym
  • edukacja czytelnicza

8.    Organizacja biblioteki akademickiej i publicznej (15 godz.)

  • organizacja i funkcjonowanie biblioteki akademickiej 
  • zadania biblioteki akademickiej 
  • użytkownicy bibliotek akademickich
  • warsztat pracy naukowej i dydaktycznej
  • pomoc w kształceniu studentów, kadry naukowej
  • organizacja i prowadzenie bibliotek publicznych
  • zadania wojewódzkiej biblioteki publicznej
  • zadania powiatowej biblioteki publicznej
  • upowszechnienie czytelnictwa
  • kształtowanie kultury czytelniczej
  • zaspokajanie potrzeb czytelniczych
  • uzupełnienie działalności innych typów bibliotek
  • kształtowanie kultury czytelniczej
  • zagadnienia prawne i finansowe
  •  
Seminarium
(6 godz.)
  • Przygotowanie do pisania pracy dyplomowej
Praktyka
(90 godz.)

Praktyka dotyczy osób posiadających kwalifikacje pedagogiczne, które chcą pracować w bibliotece szkolnej lub pedagogicznej.

 

W trakcie praktyk uczestnicy poznają warsztat pracy bibliotekarza. Zapoznają się z wyposażeniem i dokumentacją biblioteki. Poznają w praktyce zasady gromadzenia, udostępniania, ewidencjonowania, selekcji i ochrony zbiorów. Poznają formy i metody pracy z czytelnikiem wykorzystywane w bibliotece. 

WARUNKI ZALICZENIA
  • dwa testy półroczne
  • praca podyplomowa w formie projektu (prezentacja działań praktycznych)
  • praktyka zawodowa dla osób posiadających kwalifikacje pedagogiczne (możliwość uznania doświadczenia zawodowego zgodnego z programem praktyk)
Forma zaliczenia
Testy
Test
Projekt
Praca podyplomowa
Puchar
obrona
Książki
Praktyka zawodowa