Program studiów
Program na studiach podyplomowych jest zgodny z wytycznymi Polskiego Związku Logopedów.
Liczba godzin: 605 (w tym 135 godz. kształcenie zaoczne w formie e-learningu)
Wprowadzenie do logopedii – przedmioty medyczne
(131 godz.)
Wprowadzenie do logopedii (5 godz.)
- terminologia
- prawne aspekty pracy logopedy
- zakres oraz działy logopedii
- specjalizacje w logopedii
- logopedia a inne dziedziny wspomagające
- status zawodowy i etyka pracy logopedy
Audiologia z metodyką (15 godz.)
- podstawy audiologii dziecięcej
- zaburzenia słuchu i leczenie
- aparaty słuchowe, protezowanie ubytków słuchu
- otolaryngologia
- wstępne badanie słuchu
- audiometria tonalna *
- audiometria impedancyjna
- metodyka pracy logopedy
Diagnoza i terapia logopedyczna (12 godz.)
- wywiad z pacjentem, rodzicami dziecka
- badanie sprawności narządów artykulacyjnych
- badanie mowy pod względem sprawności artykulacyjnych
- sprawdzenie kompetencji językowej (rozumienie i nadawanie mowy)
- orientacyjne badanie słuchu
- badanie lateralizacji (określenie dominującej strony ciała)
- badanie słuchu fonematycznego
- przekazanie wskazówek do pracy w domu
- nawiązanie kontaktu werbalnego z pacjentem
- stymulowanie rozwoju mowy
- usuwanie deformacji artykulacyjnych oraz przyczyn niechęci do mówienia
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego, oddechowego oraz słuchu fonematycznego.
Wczesna interwencja logopedyczna (15 godz.)
- wczesna ocena logopedyczna noworodka,
- karmienie dzieci z wyzwaniami
- stymulacja rozwoju mowy dzieci w pierwszym roku życia
- czynności przygotowujące niemowlęcy narząd artykulacyjny do mówienia
- metodologia postępowania logopedy
- rola pediatry w profilaktyce logopedycznej
Podstawy anatomii i fizjologii dla logopedów (15 godz.)
- budowa, funkcje, patologia jamy ustnej
- budowa, funkcje, patologia jamy nosowej
- budowa, funkcje, patologia jamy gardłowej i krtani
- budowa, funkcje, patologia układ u oddechowego
- budowa, funkcje, patologia narządu słuchu
Ortodoncja z metodyką (18 godz.)
- definicja i zadania ortodoncji
- systematyka wad zgryzu
- diagnoza zaburzeń wymowy u osób z wadami zgryzu
- zasady współpracy z ortodontą
- wczesne wykrywanie wad zgryzu
- metodologia pracy z dziećmi z wadami zgryzu i aparatem ortodontycznym
Foniatria – anatomia i patologia narządu mowy (18 godz.)
- anatomiczne podstawy procesu komunikatywnego
- najczęstsze zaburzenia i schorzenia głosu u dzieci i dorosłych
- systematyka zaburzeń mowy i języka*zaburzenia słuchu w wieku rozwojowym
- pomoc instytucjonalna
Surdologopedia z metodyką (15 godz.)
- surdologopedia w definicjach
- etiologia głuchoty
- najczęstsze przyczyny niedosłuchu i głuchoty
- metody badania stosowane u dzieci z niedosłuchem
- metodyka pracy z dzieckiem głuchym i niedosłyszącym
- poradnictwo rodzinne i rola rodziców w terapii dzieci niesłyszących
- determinanty mowy u dzieci z wadą słuchu
- język migowy
- współpraca z psychologiem
Psychiatria i neurologia dziecięca (18 godz.)
- neuropsychologia języka i mowy człowieka
- nowoczesna diagnostyka neuropsychologiczna
- reakcje nerwicowe
- autyzm dziecięcy
- dziecko z chorobami nerwowo-mięśniowymi
- postępowanie logopedy z dziećmi
- współpraca z psychiatrą i psychologiem
Lingwistyka
(79 godz.)
Rozwój sprawności językowych u dzieci (12 godz.)
- Komunikowanie dzieci-język, mowa
- Etapy rozwoju mowy dziecka
- Wadliwe realizacje na różnych etapach rozwoju mowy
- Determinanty mowy dziecka
Dykcja i emisja głosu (7 godz.)
- Higiena głosu – jak dbać o głos
- Najczęstsze przyczyny występujących zaburzeń głosu
- Ćwiczenia: oddechowe, fonacyjne, głosowe, aparatu mowy: relaksacyjno-rozluźniające aparat mowy
- Ćwiczenia dykcji z uwzględnieniem fonetyki języka polskiego
Semantyka a podstawy komunikacji językowej (12 godz.)
- Ogólna teoria znaków
- Relacje między językiem a rzeczywistością
- Analiza znaczenia jednostek językowych z perspektywy różnych zaburzeń mowy
- Zapis eksplikacji znaczenia wyrażeń językowych
- Zastosowanie różnych metod opisu znaczenia w terapii logopedycznej
Kultura języka (6 godz.)
- Kultura języka w definicjach
- Elementy dykcji
- Prozodia mowy w żywym słowie
- Poprawność językowa
- Zasady kształtowania pozytywnej postawy wobec języka
- Działalność kulturalno-językowa
Glottodydaktyka (18 godz.)
- Wprowadzenie do glottodydaktyki
- Glottodydaktyka a dysleksja i analfabetyzm funkcjonalny
- Metoda zabawy i poznawania znaków graficznych
- Techniki płynnego czytania ze zrozumieniem i płynnego pisania
Fonetyka z metodyką (24 godz.)
- Fonetyka jako dział lingwistyki
- Narządy mowy biorące udział w powstawaniu głosek
- Artykulacja
- Akcent, intonacja, iloczas
- Alfabet i zapis fonetyczny
- Metody somatyczne: metoda kimograficzna, laryngoskopowa, palatograficzna, rentgenograficzna
Psychologiczne uwarunkowania rozwoju
(76 godz.)
Psychologia rozwojowa i kliniczna (16 godz.)
- Elementy psychologii rozwojowej
- Rozwój psychiczny dziecka
- Rola psychologii klinicznej w zaburzeniach mowy
- Determinanty zaburzeń psychicznych i emocjonalnych
- Narzędzia wywiadu i obserwacji dziecka
- Diagnoza psychologiczna i kliniczna
- Pomoc psychologiczni-pedagogiczna
Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej (12 godz.)
- Podstawy pedagogiki specjalnej
- Podstawy rewalidacji, resocjalizacji, rehabilitacji i terapii pedagogicznej
- Podstawy oligofrenopedagogiki i tyflopedagogiki
- Metodyka pracy z dziećmi z dysfunkcjami
- Zasady organizacji zajęć terapeutycznych
Metodyka logopedii z elementami tyflopedagogiki (12 godz.)
- Specyfika pracy logopedycznej z dziećmi z niepełna sprawnością wzroku
- Poznanie metod pracy logopedycznej, ale także istotnych różnic występujących w funkcjonowaniu osób widzących, słabo widzących i niewidomych
- Przegląd dostępnych pomocy logopedycznych dla osób słabo/niewidzących; samodzielne tworzenie określonych pomocy
Zaburzenia procesów emocjonalno-motywacyjnych u dzieci (12 godz.)
- Najczęstsze odchylenia w budowie i funkcjonowaniu organizmu dziecka
- Rodzaje zaburzeń procesowych
- Zaburzenia rozwoju procesów emocjonalno-motywacyjnych
- Współpraca z psychologiem
- Wsparcie instytucjonalne
Neuropsychologia dziecięca (12 godz.)
- Neuropsychologia wieku rozwojowego
- Neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych
- Upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne zaburzenia językowe u dzieci
- Specyficzne trudności w uczeniu się
- ADHD zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi
- Psychospołeczne aspekty rehabilitacji dzieci z dysfunkcjami mózgu
- Neuropsychologia w logopedii
Neurologopedia dziecięca (12 godz.)
- Funkcjonowanie mózgu, ze szczególnym uwzględnieniem struktur ważnych dla funkcjonowania mowy
- Niedokształcenia mowy towarzyszące niepełnosprawności intelektualnej
- Uszkodzenia mózgu
- Mowa osób z zaburzeniami psychicznymi
- Terapia neurologopedyczna
- Rehabilitacja fizjoterapeutyczna
- Współpraca logopedy z neurologiem
Zaburzenia mowy
(144 godz.)
Balbutologopedia z terapią (18 godz.)
- Balbutologopedia jako dział w logopedii
- Przyczyny jąkania się u dzieci i dorosłych
- Metody stosowane leczeniu niepłynności mówienia
- Echokorekcja
- Profilaktyka w zakresie niepłynności mówienia, w tym jąkania się
Dyslalia z terapią (25 godz.)
- Dyslalia w definicjach
- Dyslalia pochodzenia ośrodkowego
- Dyslalia motoryczną
- Dyslalia sensoryczną
- Diagnoza dyslalii
- Terapia dyslalii
- Metodologia postępowania
Dysfagia – postępowanie rehabilitacyjne (15 godz.)
- Techniki stymulujące połykanie
- Techniki pracy nad rozwojem funkcji spożywania pokarmów
- Znaczenie jakości funkcji spożywania pokarmów dla rozwoju mowy
- Problemy towarzyszące dysfagii
Bilingwizm (14 godz.)
- Logopeda bilingwalny - rola i zadania zawodowe logopedów w XXI wieku. Co rodzice i pedagodzy powinni wiedzieć o dwujęzyczności, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
- Zagadnienia dwujęzyczności: rodzaje dwujęzyczności, parametr wieku w przyswajaniu języka drugiego, dwujęzyczność a rozwój językowy i poznawczy dziecka, czynniki społeczno-psychologiczne w rozwoju języka drugiego
- Formy wychowania dwujęzycznego w rodzinie i środowisku wielojęzycznym
- Charakterystyka dziecka wielojęzycznego – rozwój i zaburzenia mowy
- Praca z dzieckiem bilingwalnym – narzędzia pracy.
Afazja i dysfazja z metodyką (18 godz.)
- Przyczyny powstawania afazji
- Przyczyny powstawania dysfazji
- Uszkodzenia ośrodków mowy w mózgu człowieka dojrzałego
- Uszkodzenia okolic ważnych dla przyszłego rozwoju mowy u małego dziecka
- Teorie klasyfikacji
- Podział kliniczny afazji i dysfazji
- Diagnoza logopedyczna
- Zasady pracy logopedycznej
- Wczesna terapia i metody pracy
Diagnoza i terapia zaburzeń mowy osób z niepełnosprawnością intelektualną (18 godz.)
- Podstawowe pojęcia w ogólnej terapii zaburzeń mowy u dzieci z upośledzeniami
- Rozwój dziecka a stopnie niepełnosprawności intelektualnej
- Zasady diagnostyki logopedycznej
- Korelacje dysfunkcji umysłowych z innymi zaburzeniami rozwoju
- Terapia mowy u dzieci z porażeniem mózgowym
- Metodologia pracy logopedy
Dysglosja z metodyką (18 godz.)
- Podstawowe pojęcia
- Diagnoza dysglosji
- Logopedyczna terapia wad wymowy u osób z dysglosją wargową, zębową, językową, podniebienną
- Wczesna opieka logopedyczna dzieci z wadami zgryzu i rozszczepem
- Dokumentacja procesu diagnostyczno-terapeutycznego osób z dysglosją
- Warsztat pracy logopedy
Dysartria z metodyką (18 godz.)
- Uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających aparat mówienia
- Podział dysartrii według kryterium przyczynowego
- Diagnoza i terapia osób dorosłych z dysartrią
- Diagnoza i terapia osób dzieci z dysartrią
- Budowanie kontaktu z pacjentem z dysartrią
- Postępowanie logopedyczne
Zajęcia wspomagające
(175 godz.)
Metodyka pracy i warsztat logopedy (16 godz.)
- Podstawy prawne pracy logopedy
- Narzędzia w pracy logopedy
- Dokumentowanie pracy logopedycznej
- Zasady współpracy instytucjonalnej
- Służba zdrowia w pracy logopedy
- Podstawowe procedury postępowania logopedycznego: diagnozowanie, budowanie programu terapii, postępowanie terapeutyczne.
Wspomaganie rozwoju psychoruchowego z elementami integracji sensorycznej (20 godz.)
- Integracja Sensoryczna – co to jest?
- Dlaczego zmysły i ruch są ważne w rozwoju i funkcjonowaniu człowieka
- ABC uczenia się. (A=attention (ang. skupienie uwagi), B=balance (ang. równowaga), C=coordination (ang. koordynacja)
- Dlaczego mamy siedem zmysłów i jak one funkcjonują oraz które są najistotniejsze dla rozwoju dziecka
- Programy stymulowania zmysłów oraz ruchowe programy z zakresu terapii bilateralnej
Wysoka technologia a mowa (5 godz.)
- Wpływ nowych technologii na rozwój układu nerwowego małego dziecka, na rozwój poznawczy dzieci i młodzieży oraz na rozwój mowy i kompetencji językowych
- Treści zawarte w przekazach medialnych a rozwój lęków wśród dzieci i młodzieży.
- Zjawisko uzależnienia od nowych technologii wśród dzieci i młodzieży oraz jego przyczyny
- Miejsce nowych technologii w relacjach rodzinnych. Aktualne zalecenia WHO dotyczące czasu ekranowego dzieci
- W jaki sposób mądrze korzystać z urządzeń cyfrowych?
Logorytmika i emisja głosu (18 godz.)
- Rola ćwiczeń słuchowych, wokalnych, ruchowych i słuchowo-ruchowych w stymulacji rozwoju mowy
- Charakterystyka metody i możliwości jej wykorzystania w profilaktyce i terapii
- Ćwiczenia z zakresu techniki ruchu, poczucia metrum i tempa, ćwiczenia rytmiczne
- Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne, gra na instrumentach perkusyjnych
- Logorytmika jako forma kinezyterapii
- Wykorzystaniem muzyki w logopedii
- Kształtowanie prawidłowej postawy i koordynacji oddechowo-artykulacyjno-fonacyjnej
- Emisja, impostacja i higiena głosu u dzieci
- Zasady prewencji zdrowego głosu
- Wadliwe realizacje-postępowanie terapeutyczne
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w logopedii (12 godz.)
- Ogólne założenia pracy korekcyjno – kompensacyjnej w logopedii
- Podstawy terapii pedagogicznej
- Planowanie i programowanie pracy korekcyjno-kompensacyjnej
- Ćwiczenia praktyczne – konstruowanie programów i konspektów do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
- Ćwiczenia w usprawnianiu analizy i syntezy słuchowej, mowy i koordynacji słuchowo-wzrokowej
- Usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych
Laryngologopedia z metodyką (14 godz.)
- Funkcjonowanie narządów po całkowitym usunięciu krtani
- Cechy głosu i mowy przełykowej
- Ćwiczenia w wywoływaniu i utrwalaniu pseudogłosu i pseudomowy
- Rehabilitacja motoryczna laryngektomowanych
- Rehabilitacja psychologiczna osób po laryngektomii
- Współpraca z laryngologiem
- Postępowanie logopedyczne
Metodyka relaksacji (20 godz.)
- Cele i zadania relaksacji
- Relaksacja oddechowa dla dzieci
- Pranajama dla przedszkolaków
- Oddychanie wg De Mill'a
- Metody dotykowe w relaksacji logopedycznej
Pedagogika zabawy (14 godz.)
- Pedagogika zabawy w teorii
- Zasady pedagogiczne, psychologiczne i lingwistyczne pracy z dzieckiem
- Rola zabawy w edukacji językowej dzieci
- Metody, formy i środki
- Rodzaje zabaw logopedycznych
Podstawy komunikacji wspomagającej (12 godz.)
- Ogólna teoria komunikacji niewerbalnej
- Komunikacja niewerbalna dzieci upośledzonych umysłowo
- Systematyka znaków i znaczeń
- Diagnoza dziecka w zakresie jego możliwości stosowania pozawerbalnych form komunikacji
- Alternatywne formy komunikowania się z dzieckiem
Wykorzystanie informatyki w logopedii (12 godz.)
- Komputer w pracy logopedy i wspomaganiu terapii osób z uszkodzeniami neurologicznymi
- Programy komputerowe w pracy logopedy indywidualizacja procesu terapeutycznego
- Wykorzystanie komputera w przygotowaniu warsztatu pracy logopedy
Konsultacje logopedyczne (16 godz.)
- Zasady konsultacji z rodzicami
- Wymiana doświadczeń
- Konsultacje on-line
Gerontologopedia (8 godz.)
Onkologopedia (8 godz.)
Praktyki zawodowe
(180 godz.)
W trakcie praktyk uczestnicy poznają warsztat pracy nauczyciela logopedy. Zapoznają się z narzędziami oraz metodami wykorzystywanymi w pracy logopedy.
- Obserwacja warsztatu pracy logopedy
- Praktyczne zapoznanie z różnymi formami oceny, diagnozy i terapii przydatnymi w pracy logopedycznej
- Posługiwanie się dokumentacją logopedyczną
- Zastosowanie teorii w praktyce
- Realizacja praktyki zgodnie z programem
W ramach praktyk współpraca z Niepublicznym Przedszkolem MaliWielcy w Gostyniu i możliwość odbywania tam całodziennych praktyk.
Forma zaliczenia


