Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku Manager zarządzania zakupami.
Zakupy i ich znaczenie w organizacji
(8 godz.)
- Funkcja i rozwój zakupów w organizacji
- Proces zakupów w organizacji
- Cykl zaopatrzenia w przedsiębiorstwie
- Rynek i czynniki kształtujące funkcję zakupów
- Uwarunkowania wewnętrzne a funkcja zakupów
- Typy postępowań zakupowych
Zdobędziesz aktualną wiedzę z zakresu zarządzania procesem zakupowym w organizacji oraz dowiesz się, jak prognozować zakupy
i jaki wpływ ma to na inne procesy w firmie.
Sourcing i strategie sourcingowe
(8 godz.)
-
Określenie zakresu projektu sourcingowego, plan komunikacji, mapowanie interesariuszy, określenie wymagań biznesowych;
-
Analiza zewnętrzna (rynek, dostawcy, modele kosztowe);
-
Analiza wewnętrzna (ewolucja wydatków, historia cen, analiza ryzyka, kontrakty);
-
Analiza Portfolio - Macierz Kraljica;
-
Analiza konkurencyjności - 5 sił Portera;
-
Strategie i taktyki sourcingowe;
-
Kryteria wyboru dostawców;
-
Sustainable sourcing - wyzwania i trendy zakupowe dotyczące zrównoważonego rozwoju;
Nauczysz się identyfikować i klarownie określać potrzeby biznesowe, zdobędziesz także umiejętność analizy rynku, dostawców oraz modeli kosztowych, co pozwoli lepiej dopasować strategię sourcingową do celów organizacji.
Strategie zakupowe
(8 godz.)
-
Pojęcie i miejsce zakupów w zarządzaniu strategicznym
-
Rodzaje strategii zakupowych
-
Procedura formułowania i wdrażania strategii w organizacji
Poznasz aktualne strategie zakupowe, metody ich formułowania oraz wdrażania w organizacji.
Ryzyko w zakupach
(8 godz.)
-
Ryzyko i zarządzanie ryzykiem – podejście praktyczne
-
Zagrożenie a ryzyko. Jak odróżnić i stosować w zakupach?
-
Profil ryzyka
-
Rodzaje ryzyka – podstawa przygotowania narzędzi
-
Dojrzałość zarządzania ryzykiem w zakupach. Zrozumienie, gdzie jesteś dziś i co należy zrobić, aby rozwinąć swój potencjał?
-
Powody braku zainteresowania ryzykiem – zasada tailoringu w budowaniu programów i procesów zarządzania ryzykiem
-
Proces zarządzania ryzykiem Goodman Risk Management. Omówienie każdego z 7 kroków procesu wraz z przykładami narzędzi.
-
Reguła 5K – zasada tworzenia programów i procesów zarządzania ryzykiem
-
Ocena ryzyka dostawcy – podstawowy proces zarządzania ryzykiem w zakupach
-
Supplier Risk Index oraz Supplier Risk Profile – jako podstawowe metody oceny i segmentacji ryzyka dostawców
Otrzymasz kompleksową wiedzę z zakresu zarządzania ryzykiem, zrozumiesz i poznasz sposoby tworzenia procesów i zarządzania ryzykiem, dowiesz się w jaki sposób budować plany przeciwdziałania
i redukcji ryzyka a także będziesz potrafił rozróżnić ryzyko od zagrożenia.
Ograniczenie kosztów w zakupach
(8 godz.)
-
Metody ograniczające koszty oraz sposoby ich wdrożenia w organizacji
-
Kumulacje zakupów
-
Optymalne wielkości partii zakupowej
-
Koszty odsetek
-
Zysk płynący z zakupu większej partii materiału
-
Możliwość generowania oszczędności z tytułu uproszczenia procesów logistycznych
Zdobędziesz wiedzę na temat skutecznych metod ograniczania kosztów zakupów i poszukiwania optymalnych rozwiązań dla swojej organizacji.
Wycena wartości relacji z dostawcami
(8 godz.)
-
Zarządzanie relacjami z dostawcami SRM (Supplier Relationship Management)
-
Korzyści płynące z wdrożenia SRM
-
Ocena potencjału dostawcy
-
Narzędzia oceny SRM
-
Controlling relacji z dostawcami
Dowiesz się jak wycenić potencjał dostawcy oraz jak wybrać odpowiedniego dostawcę do SRM.
Organizacja i zarządzanie działem zakupów
(8 godz.)
-
Menedżer jako lider zespołu
-
Znaczenie przywództwa w zarządzaniu działem zakupów
-
Przywództwo sytuacyjne a etapy rozwoju zespołu
-
Organizacja pracy zespołowej
-
Style zarządzania oraz style komunikacji
-
Narzędzia ewaluacji pracowników
-
Planowanie, kontrola i rozliczanie pracy pracowników zespołu
-
Zarządzanie zmianą i konfliktami w zespole
Dowiesz się jak skutecznie zarządzać zespołem zakupowym.
Dobór członków zespołu zakupów
(8 godz.)
-
Analiza potrzeb kompetencyjnych
-
Proces rekrutacji
-
Rola działu personalnego i jego wsparcie w procesie rekrutacji
-
Analiza i opis stanowiska pracy oraz budowa profilu kandydata do pracy w zakupach
-
Metody, techniki oraz narzędzie selekcji
-
Zatrudnienie oraz adaptacja na stanowisku pracy
Dowiesz się jak budować zespół zakupowy przy wsparciu o takie narzędzia jak np. macierz kompetencji.
Zarządzanie kategorią w zakupach
(8 godz.)
-
Proces zarządzania kategoriami zakupowymi według modelu PRIME™ (Plan, ReviewAnalyse, Identify an idea, Move teh idea forward, Evaluate and improve).
-
Narzędzia stosowane a modelu PRIME™
Dowiesz się jak metodycznie budować i zarządzać kategorią zakupową.
Negocjacje w zakupach
(32 godz.)
-
Strategie negocjacyjne a strategie zakupowe
-
Negocjacje a relacje krótko i długoterminowe
-
Techniki i taktyki w negocjacjach zakupowych
-
Typologia osobowości w kontaktach z dostawcami i klientami
-
Asertywność w negocjacjach
-
Kluczowe umiejętności negocjacyjne - z certyfikatem Franklin University
Zdobędziesz niezbędne umiejętności wspomagające w procesie negocjacji z różnymi typami dostawców.
Kryteria doboru i oceny dostawców
(8 godz.)
-
Analiza rynku dostawców
-
Analiza informacji o dostawcach
-
Analiza ofert i ich selekcja
-
Kryteria i metody oceny dostawców
-
Zarządzanie bazą dostawców
-
Ocena okresowa dostawców
Dowiesz się jak pozyskiwać informacje oraz jak oceniać dostawcę według właściwych kryteriów oceny i mierników efektywności.
Prawne aspekty zawierania umów handlowych
(8 godz.)
-
Rodzaje umów zakupowych
-
Najważniejsze czynniki zabezpieczenia interesów nabywcy
-
Pułapki w zawieraniu kontraktów handlowych
Dowiesz się jak zabezpieczyć zakup produktów lub usług przez zastosowanie właściwych zapisów w umowach.
Zarządzanie zakupami w projektach
(16 godz.)
-
Różnice w zarządzaniu zakupami na potrzeby np. produkcji a zakupami na potrzeby projektu
-
Metodyki zarządzania projektami (PRINCE2, PMBok™) a realizacja zakupów
-
Agile a zakupy
-
Procesy i narzędzia wspierające zarządzanie zakupami w projektach
Dowiesz się na czym polega project procurement management.
Procedury celne w handlu międzynarodowym.
(10 godz.)
- Polityka kontraktów, warunki dostaw Incoterms , wybór środków transportu
- Spedycja i usługi transportowe
- Procedury, stawki i taryfy celne
Dowiesz się na jakie czynniki z punktu widzenia zakupów powinno zwrócić się uwagę w przypadku importu produktów i doboru odpowiednich procedur celnych.
Zarządzanie łańcuchem dostaw
(8 godz.)
-
Istota, cele i uwarunkowania w zarządzaniu łańcuchami dostaw
-
Techniki i technologie w zarządzaniu łańcuchami dostaw
-
Organizacja i zarządzanie dostawami
Poznasz aktualne trendy i uwarunkowania w temacie zarządzania łańcuchem dostaw.
Zarządzanie zapasami
(8 godz.)
-
Ekonomiczno-organizacyjne aspekty zarządzania zapasami
-
Uwarunkowania wyboru systemu zarządzania zapasami
-
Systemy sterowania zapasami
-
Zarządzanie zapasami w systemie planowania potrzeb materiałowych
-
Zarządzanie zapasami w koncepcji produkcji (pull, just in time)
-
Planowanie zapasów w łańcuchach dostaw
Dowiesz się jak zarządzać oraz optymalizować zapasy w firmie.
Praca nad projektem
(6 godz.)
Przygotujesz pracę pisemną w ramach projektu praktycznego na wybrany do analizy w projekcie temat z zakresu zarządzania zakupami. Pisząc pracę i pracując nad projektem ściśle współpracujesz z wykładowcą prowadzącym. Konsultacje odbywają się w czasie seminarium oraz mogą być prowadzone drogą mailową, telefoniczną lub osobiście poza zajęciami. Dzięki temu masz możliwość uzyskania wszechstronnej pomocy i feedbacku, co sprzyja efektywnemu przebiegowi procesu nauki i tworzenia projektów.
Ocena końcowa jest średnią trzech ocen: z projektu, prezentacji oraz obrony.