Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku Organizacja i zarządzanie oświatą.
Liczba godzin: 220 godzin zajęć + 16 godzin praktyk.
Program studiów podyplomowych
Liczba godzin: 216 godzin zajęć w tym 38 godzin w formie e-learningowej + 16 godzin praktyk.
Przywództwo edukacyjne i psychologiczne podstawy zarządzania w szkole
(26 godz.)
- Style przewodzenia, specyfika przywództwa edukacyjnego – 4 godz.
- Zarządzanie zmianą w edukacji – 8 godz.
- Praca zespołowe nauczycieli jako kierunek procesu edukacyjnego – 4 godz.
- Psychologiczne podstawy zarządzania – 6 godz.
- Zarządzanie uczeniem się – 4 godz.
Systemowe zarządzanie i administrowanie szkołą
(82 godz.)
- Cele, zadania, wymagania wobec szkół w świetle obowiązujących przepisów – 4 godz.
- Wewnętrzne akty prawne w szkole – 8 godz.
- Koncepcja pracy szkoły – 8 godz.
- Zarządzanie jakością kształcenia, nadzór pedagogiczny – 8 godz.
- Organizacja placówki oświatowej – 4 godz.
- Prawne aspekty zarządzania placówką oświatową (prawo oświatowe, prawo administracyjne, samorządowe, prawo pracy, prawo finansów publicznych) – 8 godz.
- Zarządzanie finansami i majątkiem szkoły – 8 godz.
- Strategia rozwoju szkoły, planowanie pracy szkoły – 4 godz.
- Kontrola zarządcza – 4 godz.
- Polityka kadrowa – specyfika zarządzania zasobami ludzkimi w szkole (aspekty organizacyjne i prawne) – 8 godz.
- Rekrutacja, selekcja pracowników, zwalnianie, wprowadzanie nowego pracownika – 4 godz.
- Sytuacje kryzysowe w szkole – 6 godz.
- Minimum informatyczne dyrektora szkoły – obsługa urządzeń i programów niezbędnych w pracy dyrektora szkoły – 8 godz.
Organizowanie procesu uczenia się i budowania szkoły jako organizacji uczącej się
(38 godz.)
- Organizowanie procesów edukacyjnych z uwzględnieniem wymagań państwa – 4 godz.
- Szkoła organizacją uczącą się – 4 godz.
- Podstawa programowa jako mapa treści – 4 godz.
- Ocenianie dla uczenia się – 6 godz.
- Metody opracowywania i modyfikowania programów nauczania – 4 godz.
- Innowacje pedagogiczne – 6 godz.
- Dyrektor jako lider doskonalenia się nauczycieli – 4 godz.
- Kultura organizacyjna szkoły – 6 godz.
Komunikacja w szkole, współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym
(30 godz.)
- Media w procesach komunikowania się szkoły (promocja placówki oświatowej i marketing w oświacie, kontakty placówki z mediami) – 6 godz.
- Współpraca z samorządem terytorialnym, instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi i podmiotami prywatnymi – 4 godz.
- Idea partycypacji społecznej dla rozwoju szkoły – 4 godz.
- Współpraca szkoły z rodzicami jako fundament jej rozwoju – 8 godz.
- Partnerzy szkoły – zewnętrzne instytucje wspierające działania placówek oświatowych – 4 godz.
- Zarządzanie projektami – 4 godz.
Kluczowe kompetencje dyrektora szkoły/placówki jako lidera organizacji
(38 godz.)
- Kompetencje interpersonalne dyrektora szkoły/placówki – 8 godz.
- Asertywność i komunikacja w pracy dyrektora szkoły, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej – 8 godz.
- Planowanie własnego rozwoju – 6 godz.
- Zarządzanie stresem i czasem - 8 godz.
- Coaching i mentoring w edukacji – 8 godz.
Seminarium
(6 godz.)
- Warsztaty opracowania koncepcji pracy placówki oświatowej
Forma zaliczenia
Projekt zaliczeniowy- napisanie koncepcji pracy placówki oświatowej
Egzamin połączony z przedstawianiem projektu zaliczeniowego
Praktyka zawodowa – 16 godz.