Opis kierunku
![]() |
Gwarantujemy pełną zgodność z przepisami prawa i najwyższe standardy edukacyjne. |
Psychodietetyka pediatryczna to specjalistyczny kierunek studiów, który kompleksowo przygotowuje profesjonalistów do pracy z dziećmi mającymi trudności żywieniowe, zaburzenia odżywiania i karmienia oraz inne problemy w relacji z jedzeniem. Program oferuje pogłębioną wiedzę z zakresu dietetyki pediatrycznej, psychologii rozwoju, pediatrii oraz gastroenterologii, endokrynologii i neurobiologii dzieci i młodzieży, kładąc nacisk na ujęcie interdyscyplinarne podejście do problemu.

Szczegółowo omawia diagnostykę i terapię zaburzeń karmienia oraz odżywiania, rozpoznawanie fizjologicznych i emocjonalnych mechanizmów wpływających na apetyt oraz wdrażanie zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci. Kontekst psychodietetyki przedstawiony przez specjalistów praktyków w maksymalnie integralnym ujęciu dostarcza uczestnikom sprawdzonych i skutecznych narzędzi do pracy interdyscyplinarnej, która obejmuje współpracę z rodzinami i specjalistami z pokrewnych dziedzin, co pozwala na skuteczne wspieranie najmłodszych pacjentów w kompleksowy sposób.

Studia realizowane w formie niestacjonarnej (online).
Nową wiedzę i umiejętności zdobywasz, dzięki zajęciom realizowanym na platformie MS Teams. Z wykładowcami i uczestnikami studiów kontaktujesz się przez internet, w czasie rzeczywistym (synchronicznie). W zajęciach uczestniczysz w weekendy, zgodnie z ustalonym harmonogramem zjazdów.

Co zyskujesz?
- Interdyscyplinarna wiedza- Zrozumienie integracji różnych dziedzin – dietetyki, psychologii, pediatrii, gastroenterologii, neurologii, terapii karmienia i pobocznych obszarów – co pozwoli na całościowe spojrzenie na problemy dziecka oraz zwiększy skuteczność terapii.
- Umiejętności diagnostyczne i terapeutyczne- Identyfikacja problemów żywieniowych u dzieci na różnych poziomach: od fizjologicznych (alergie, refluks) po psychologiczne (zaburzenia odżywiania, neofobia żywieniowa) wraz z praktycznymi narzędziami do diagnozy i terapii: wywiady kliniczne, testy diagnostyczne, techniki terapeutyczne, praca nad mechanizmami głodu i sytości, wdrażanie zdrowych nawyków, schematy postępowania w zespole interdyscyplinarnym.
- Terapia karmienia – Wiedza o patomechanizmach zaburzeń karmienia oraz zdolność do zastosowania terapii karmienia, co pomoże w interwencji, w przypadkach problemów sensorycznych, neurologicznych czy wybiórczości pokarmowej.
- Zrozumienie psychologicznych aspektów jedzenia- Zgłębianie czynników determinujących psychospołeczny aspekt jedzenia. Poznanie mechanizmów emocjonalnych wpływających na jedzenie – takich jak stres, lęk, radość – oraz umiejętność pracy nad poprawą relacji dziecka z jedzeniem poprzez różnorodne techniki i narzędzia terapeutyczne oraz wspierające.
- Specjalistyczna wiedza o zaburzeniach odżywiania- Zdolność do rozpoznania i współleczenia zaburzeń odżywiania, takich jak anoreksja, bulimia, ortoreksja, oraz umiejętność pracy z dziećmi cierpiącymi na te problemy w sposób holistyczny-na podstawie ćwiczeń praktycznych w oparciu o skomplikowane przypadki kliniczne.
- Narzędzia do pracy z rodzicami, rodzinami i innymi specjalistami- Umiejętność aktywnego słuchania, prowadzenia dialogu motywującego, prowadzenia edukacji i wspierania rodziców w procesie leczenia jak i zmiany nawyków żywieniowych dziecka. Budowanie pozytywnej komunikacji i współpracy z pacjentem, opiekunami jak również członkami zespołu specjalistów, co jest kluczowe dla długotrwałych rezultatów.
- Holistyczne podejście do leczenia dziecka w kontekście trudności żywieniowych czy zaburzeń odżywiania- Całościowe podejście do zdrowia psychofizycznego dziecka poprzez zrozumienie, jak emocje, rozwój, środowisko rodzinne i fizjologia ( w tym mikrobiota czy hormony) wpływają na zachowania żywieniowe oraz interwencje z jakich obszarów są niezbędne dla przywrócenia zdrowia pacjenta. Skuteczne rozpoznawanie i zarządzanie problemami psychosomatycznymi.
- Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych – Nauka tworzenia długotrwałych strategii zmiany nawyków żywieniowych u dzieci oraz pracy z rodzicami nad ich utrwalaniem. Umiejętność identyfikacji punktów kryzysowych oraz skuteczne prowadzenia edukacji żywieniowej, jako element prewencyjny i terapeutyczny.
- Aktualizacja wiedzy- Znajomość współczesnych wyzwań neurologii, endokrynologii, gastroenterologii, onkologii, fizjoterapii, osteopatii, dietetyki, pedagogiki czy psychologii w kontekście psychodietetyki - z perspektywy specjalistów praktyków.
- Patofizjologia i fizjologia pediatryczna w kontekście odżywiania – Umiejętność zastosowania wiedzy o zaburzeniach neurologicznych, fizjologicznych i psychicznych zależnych z odżywianiem dzieci oraz umiejętność interdyscyplinarnej diagnozy problemów żywieniowych. Dobieranie interwencji psychodietetycznej i stworzenia zespołu specjalistycznego niezbędnego do skutecznej pracy nad problemem pacjenta.
- Zrozumienie roli mikrobioty jelitowej – Znajomość najnowszych badań nad osią jelito-mózg i umiejętność rozpoznania problemów związanych z zaburzeniem mikrobiomu jelitowego. Łączenia elementów determinujących poprawę mikrobiomu, a w konsekwencji zdrowia psychofizycznego.
- Kompetencje w zakresie Mindful Eating – Opanowanie i posługiwanie się technikami uważnego jedzenia, wspierającymi dzieci w świadomym odbieraniu sygnałów głodu i sytości, co pomaga rozwijać zdrowe nawyki żywieniowe bez poddawania się impulsom emocjonalnym
- Świadomość wpływu kultury na żywienie i obraz ciała – Zdobędzie wiedzy na temat kulturowych czynników kształtujących relacje dzieci z jedzeniem i własnym ciałem. Znajomość najnowszych badań nad wpływem social mediów oraz reklam na żywieniowe dzieci oraz ich wpływu na zaburzenie obrazu ciała – rozpoznawanie elementów perswazyjnych w internecie, rozumienie mechanizmów ich oddziaływania oraz ochrona dzieci i młodzieży przed ich wpływem.
- Integracja wiedzy z fizjoterapii i osteopatii – Świadomość o wpływie dysfunkcji strukturalnych na odżywianie i trawienie, co umożliwi rozpoznawanie wpływu napięcia mięśniowego, asymetrii i ograniczeń ruchowych na proces karmienia, skutecznie identyfikując problem i włączając niezbędnego specjalistę do procesu terapeutycznego dziecka.
- Tworzenie programów profilaktycznych – Umiejętność zastosowania wiedzy z obszaru neurobiologii czy epigenetyki umożliwiające tworzenie programów prewencyjnych w obszarze psychodietetyki pediatrycznej.
- Zaawansowana edukacja zawodowa- Specjalizacja w niszowym obszarze – psychodietetyka pediatryczna to zaawansowany kierunek, który wyposaża w interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności praktyczne w obszarze pracy z dziećmi, rodzicami i placówkami edukacyjnymi.
Dla kogo?
- Dietetyków – którzy chcą się wyspecjalizować w zakresie dietetyki pediatrycznej oraz zdobyć wiedzę z obszaru psychologii jedzenia i pracy z dziećmi mającymi problemy żywieniowe.
- Psychologów, psychoterapeutów i psychiatrów dziecięcych – zainteresowanych specjalizacją w obszarze zaburzeń odżywiania u dzieci, takich jak anoreksja, bulimia, wybiórczość pokarmowa, oraz chcących współpracować z innymi specjalistami.
- Logopedów, neurologopedów i terapeutów karmienia oraz terapeutów integracji sensorycznej – którzy pracują z dziećmi mającymi trudności z przełykaniem, odmawianiem jedzenia czy problemami sensorycznymi.
- Fizjoterapeutów dziecięcych – poszukujących wiedzy o zaburzeniach związanych z jedzeniem i ich fizjologicznym podłożu, a także o pracy z dziećmi z trudnościami motorycznymi wpływającymi na karmienie.
- Pediatrów, gastroenterologów i innych lekarzy – chcących rozwijać się w diagnozowaniu i leczeniu problemów związanych z odżywianiem u dzieci oraz współpracować w interdyscyplinarnym zespole terapeutycznym.
- Osteopatów dziecięcych – którzy chcą zrozumieć, jak problemy strukturalne ciała wpływają na problemy karmienia i odżywiania u dzieci, i jak integrować terapię z innymi interwencjami.
Dokument ukończenia studiów
Jako absolwent naszej uczelni otrzymasz świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z przepisami, jakie zostały określone przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Bezpłatne szkolenia biznesowe
Uczestnikom naszych studiów podyplomowych i naszym absolwentom dajemy możliwość uzyskania dodatkowych kwalifikacji przez uczestnictwo w 4 bezpłatnych szkoleniach biznesowych (tematyka szkoleń podawana jest w II semestrze).
Udział w szkoleniach potwierdzany jest certyfikatami, które wydawane są wraz ze świadectwem ukończenia studiów podyplomowych.
Zasady rekrutacji
Pamiętaj, że studia podyplomowe możesz zacząć, jeśli masz wykształcenie wyższe (licencjackie, inżynierskie lub magisterskie). Oznacza to, że nie musisz posiadać dyplomu magistra i już po studiach I stopnia możesz zacząć studia podyplomowe. O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń oraz konieczność złożenia kompletu dokumentów i spełnienia wymogów wynikających z zasad rekrutacji.
Pierwszym krokiem do zapisów na studia jest wypełnienie internetowego formularza rekrutacyjnego.
Zachęcamy do zapoznania się ze stroną zasada rekrutacji, na której krok po kroku przeprowadzimy Cię przez formularz rekrutacyjny. Na stronie znajdziesz też regulaminy oraz wzory dokumentów do druku.
Zastrzegamy sobie prawo do nieuruchomienia kierunku w przypadku niewystarczającej ilości zgłoszeń.
Bezzwrotne dotacje na studia
Sprawdź jakie dofinansowanie na studia podyplomowe ze źródeł zewnętrznych możesz otrzymać. Dopłata możliwa jest dzięki współpracy z instytucjami, które przyznają środki na rozwój kompetencji i podnoszenie kwalifikacji zawodowych m.in. Baza Usług Rozwojowych (BUR) czy Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS).
Do zdobycia jest do 100% dofinansowania do studiów podyplomowych. A to oznacza, że studia możesz mieć całkowicie za darmo!

Od lat obserwuję rosnący kryzys zdrowia psychicznego i żywieniowego u dzieci i młodzieży. W swojej praktyce spotykam coraz więcej młodych osób z neofobiami żywieniowymi, kompulsywnym jedzeniem, restrykcyjnymi dietami, a także poważnymi zaburzeniami odżywiania. Dodatkowo, dzieci neuroatypowe często doświadczają trudności w relacji z jedzeniem, które wymagają nie tylko wsparcia dietetycznego, ale także zrozumienia mechanizmów neurobiologicznych i psychologicznych. Niestety, zarówno w systemie ochrony zdrowia, jak i edukacji brakuje specjalistów, którzy potrafiliby pracować holistycznie, łącząc wiedzę z zakresu wielu dziedzin.
Dlatego właśnie powstał ten kierunek – jako odpowiedź na rosnącą potrzebę profesjonalistów, którzy nie tylko rozumieją mechanizmy psychodietetyczne, ale potrafią skutecznie pomagać dzieciom i ich rodzinom. Media społecznościowe, zmieniające się wzorce kulturowe, presja otoczenia i wszechobecne „fit-trendy” sprawiają, że młodzi ludzie coraz bardziej tracą zdrową relację z jedzeniem i własnym ciałem. Rodzice natomiast pozostają przytłoczeni ilością informacji w sieci, oczekiwań społecznych oraz braku realnego wspracia od specjalistów. To już nie tylko kwestia diety, ale przede wszystkim zdrowia psychicznego i stworzenia młodemu człowiekowi odpowiednich warunków rozwoju opiekując jego trudności i deficyty.
Kluczowym aspektem tego kierunku jest nauka interdyscyplinarnej współpracy – umiejętność rozpoznania problemu, zrozumienia jego neurobiologicznych i psychologicznych uwarunkowań oraz stworzenia kompleksowego planu pracy z młodym pacjentem czy jego rodzicem. Specjalista w tej dziedzinie musi wiedzieć, kiedy konieczne jest wsparcie psychoterapeuty, psychiatry czy terapeuty integracji sensorycznej i jak skutecznie pokierować procesem terapeutycznym, nawet jeśli jego kompetencje w pewnym obszasze są już ograniczone.
Stworzenie tego kierunku to odpowiedź na pilną potrzebę kształcenia ekspertów, którzy będą potrafili pracować holistycznie – z dzieckiem, rodziną, ale też w kontekście społecznym i edukacyjnym. Chcemy przygotować profesjonalistów do wspierania dzieci w ich zdrowym rozwoju, zanim rozwiną się u nich poważne problemy. Nowoczesna psychodietetyka dzieci i młodzieży to nie tylko wiedza o odżywianiu, ale przede wszystkim zrozumienie wpływu emocji, stresu i i szeroko pojętego środowiska na zdrowie najmłodszych.
Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku psychodietetyka pediatryczna na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu.
Wykładowcy
Kontakt
Na Twoje pytania odpowie Biuro Rekrutacji - studia podyplomowe
bud. A, pok. 100
ul. Fabryczna 29-31
53-609 Wrocław
- pn-pt: 08:00 - 16:00
- so: 09:00 - 13:00