Program studiów

Program studiów podyplomowych na kierunku terapia zaburzeń odżywiania na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu.

Liczba miesięcy nauki: 8
Liczba godzin: 128
Liczba zjazdów: 8
Liczba semestrów: 2
Opieka psychiatryczna nad osobami z zaburzeniami
(16 godz.)
  • Zaburzenia odżywiania - definicja, klasyfikacja, kryteria diagnostyczne (4h)  
  • Postępowanie psychiatryczne w zaburzeniach odżywiania (12h) (rozwój i psychopatologia zaburzeń odżywiania, współczesna farmakoterapia zaburzeń odżywiania, powikłania somatyczne i psychiczne zaburzeń odżywiania, etapy leczenia)
Postępowanie psychoterapeutyczne w zaburzeniach odżywiania
(54 godz.)
  • Terapia poznawczo-behawioralna (ang cognitive-behavioral therapy; CBT) w zaburzeniach odżywiania (16 h) (protokół leczenia pacjenta z zaburzeniami odżywiania w nurcie CBT, studium przypadku, sprawdzone techniki pracy z myślami, emocjami wykorzystywane w leczeniu zaburzeń odżywiania, tworzenie konceptualizacji pacjenta z zaburzeniami odżywiania i indywidualnego planu leczenia), psychoetrapeutyczne schematy postępowania, najbardziej skuteczne i kluczowe techniki oraz narzędzia terapeutyczne w CBT)
  • Terapia akceptacji i zaangażowania (ang. acceptance and commitment therapy; ACT (12h) (główne założenia ACT, funkcjonalny kontekstualizm, elastyczność i sztywność psychologiczna, konceptualizacja - model Matrix, ćwiczenia, techniki i narzędzia do pracy z pacjentem z zaburzeniami odżywiania)
  • Terapia systemowa w zaburzeniach odżywiania (10 h) (podstawy terapii zaburzeń odżywiania w ujęciu systemowym, studium przypadku pracy z nastolatkiem i systemowej pracy z rodziną)
  • Praca terapeutyczna z perfekcjonizmem i schematami (8h) (techniki poznawcze, techniki doświadczeniowe, behawioralne dla poszczególnych schematów, reskrypcja wyobrażeniowa)
  • Socjoterapia w zaburzeniach odżywiania (8h) (socjoterapia w ujęciu historycznym i współczesnym, cele oddziaływań: edukacyjne, rozwojowe, terapeutyczne, socjoterapia w wybranych zaburzeniach odżywiania)
Techniki mindfulness i self-compassion w terapii zaburzeń odżywiania
(8 godz.)
  • Self-compassion i praca z ciałem w zaburzeniach odżywiania (8h) wprowadzenie do koncepcji self-compassion (model Kristin Neff) i Compassion-Focused Therapy for Eating Disorders (CFT-E); praca z ciałem a zaburzenia odżywiania; mindfulness i mindful movement w terapii zaburzeń odżywiania; doświadczenie własne i praktyczne narzędzia terapeutyczne    
Postępowanie psychodietetyczne w zaburzeniach odżywiania
(34 godz.)
  • Postępowanie psychodietetyczne w anoreksji (4h) Edukacja żywieniowa, prowadzenie wywiadu żywieniowo-medycznego z osobą chorującą na anoreksję; ustalanie indywidualnego planu żywieniowego w zależności od występujących objawów: szybko narastające uczucie sytości i przepełnienia, bólu brzucha, zaparć, biegunek, nudności.
  • Postępowanie psychodietetyczne w bulimii i BED (4h) Edukacja żywieniowa, prowadzenie wywiadu żywieniowo-medycznego z osobą chorującą na bulimię i BED; ustalanie indywidualnego planu żywieniowego w zależności od występujących objawów: zaburzenia pracy układu pokarmowego, zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej, zaburzenia gospodarki węglowodanowej, hormonalnej
  • Postępowanie psychodietetyczne w ARFID (4h)
  • Niezbędne zasady w pracy z osobą z objawami lęku wobec produktów, w ramach budowania poczucia bezpieczeństwa, Terapia ARFID a Integracja sensoryczna, omówienie przypadków pacjentów, oswajanie jedzenia poprzez praktyczne ćwiczenia, zabawy z dziećmi
  • Postępowanie psychodietetyczne w chorobie otyłościowej i w schorzeniach powiązanych z chorobą otyłościową (8h) dietoterapia i  konsultowanie pacjentów w schorzeniach powiązanych z nadmierną masą ciała, w zaburzeniach sytości, strategie motywacyjne i behawioralne wspomagające skuteczne zmiany nawyków żywieniowych, edukacja pacjenta w zakresie długotrwałego utrzymania efektów terapii
  • Ocena stanu odżywienia i sposobu żywienia w zaburzeniach odżywiania (8h)  wywiad żywieniowy - ocena stanu odżywienia z użyciem pomiarów antropometrycznych, kwestionariuszy, badań laboratoryjnych; ocena sposobu żywienia z użyciem dzienniczka, szacowanie podaży składników pokarmowych
  • Suplementacja diety w zaburzeniach odżywiania (6h) suplementy diety a leki OTC. Kontrowersje suplementacji; nutraceutyki: żywność funkcjonalna, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub medycznego, suplementy diety; doustne suplementy pokarmowe (doustne diety przemysłowe) – ONS; rodzaje, skład, podział, producenci, zastosowanie; suplementacja jako element dietoterapii w anoreksji, bulimii, ARFID. (1h)
Techniki komunikacyjne w pracy z osobą chorującą na zaburzenia odżywiania
(16 godz.)
  • Dialog motywujący w terapii zaburzeń odżywiania (16h) wprowadzenie do DM; Duch DM- główne założenia i zasady; ambiwalencja – jak rozmawiać gdy pojawia się „TAK ALE…”; identyfikowanie języka zmiany i języka podtrzymania- strategie wydobywania języka zmiany w leczeniu zaburzeń odżywiania; opór- czym jest zjawisko oporu w rozumieniu DM- jak pracować z oporem u osób z zaburzeniami odżywiania. Omówienie podstawowych narzędzi DM: pytania otwierające, odzwierciedlenia, dowartościowania, podsumowania